Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."— Transkript prezentace:

1 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová

2 Dějiny umění Futurismus OSNOVA znaky futurismu ukázky z Manifestu futurismu hlavní představitelé futurismu

3 znaky futurismu futurus = budoucí futuristé si sami své jméno vybrali distancoval se od všech předešlých směrů hledal nový výraz pro pohyb propagovali svět techniky, rychlost, anarchismus, destrukci chtěli zlikvidovat harmonii a veškeré konvence základem futurismu se stal dynamismus

4 Manifest futurismu Filippo Marinetti (1909)

5 Marcel Duchamp Akt sestupující ze schodů na přehlídce moderního umění v New Yorku 1913 způsobil obrovské pohoršení a byl přirovnán k „výbuchu v cihelně“ pohyb postavy je znázorněn prostřednictvím řady jejích následných pozic je rozfázován tři bratři Duchampovi se setkávali a pracovali s kubisty

6 Umberto Boccioni Rvačka v pasáži umělce zajímal zmatek a vzrušení lidí v nočním osvětlení pasáže způsob zobrazení odvozen od pointilismu = neoimpresionismu pohyb a světlo je vyjádřeno mnohem dynamičtěji než v neoimpresionismu

7 Giacomo Balla Děvčátko běžící na balkóně pohyb rozložen na principu fotografie nebo filmových záběrů symbolický rozbitím výtvarných vyjadřovacích prostředků se italští futuristé snažili vkročit na evropskou uměleckou scénu v nové plné síle

8 Luigi Russolo Dynamika automobilu klíčové dílo, ve kterém byly zrealizované dva futuristické programy: vyjádřit novým způsobem pohyb a uvést do světa malby průmyslové výrobky

9 zdroje PIJOAN, José. Dějiny umění / 9. Praha: Odeon, ISBN PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění pro výuku dějin umění na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 2000.


Stáhnout ppt "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."

Podobné prezentace


Reklamy Google