Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Božena Genrtová.  Trh – vymezení pojmu  Vznik trhu  Typy trhu  Pilíře trhu, tržní kategorie  Tržní selhání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Božena Genrtová.  Trh – vymezení pojmu  Vznik trhu  Typy trhu  Pilíře trhu, tržní kategorie  Tržní selhání."— Transkript prezentace:

1 Božena Genrtová

2  Trh – vymezení pojmu  Vznik trhu  Typy trhu  Pilíře trhu, tržní kategorie  Tržní selhání

3  je společenské uspořádání směny  místo, kde se střetává nabídka a poptávka a kde dochází ke směně zboží prostřednictvím koupě a prodeje  převládá soukromá forma vlastnictví (jeden z pilířů tržního mechanismu)  svobodné rozhodování subjektů trhu

4  souvisí s dělbou práce:  prvotně pospolná společnost=> přirozená dělba práce v paleolitu a mezolitu (3 miliony-8000 př.n.l.) mezi muži, ženami starými lidmi  1. společenská dělba práce v neolitu ( př.n.l.), vydělili se pastevci a zemědělci = vznik trhu

5  2. společenská dělba práce v době bronzové ( př.n.l.) + specializace – oddělila se řemesla a později obchodníci – rozvoj trhu  původně směna představovala prostou výměnu zboží za zboží (naturální směna=barter)

6  podle území - místní (regionální) - národní - světový  podle množství druhů zboží - dílčí (jen jeden druh zboží) - agregátní (veškeré zboží)  podle nabízeného produktu - trh zboží (výrobky, služby) - trh práce - trh finanční (peněžní, kapitálový)

7 Složky trhu:  trh zboží (statků a služeb – střetává se tu nabídka s poptávkou)  trh práce (střet nabídky práce s poptávkou po práci)  trh finanční (střet poptávky a nabídky peněz, cenných papírů a kapitálu)

8  soukromé vlastnictví  cena  konkurence

9 Tržní subjekty  Domácnosti – poptávka (prac. místa, zboží) - nabídka (prac.síla, úspory) - cíl – max. užitek  Firmy – PS, úspory, zboží - práce, zboží - max. zisk  Stát - zaměstnavatel i spotřebitel funkce legislativní, alokační, přerozdělovací, stabilizační  Zahraniční subjekty

10  vyrábí se to, po čem je poptávka, za takovou cenu, kterou je kupující ochoten zaplatit a jakou je prodávající ochoten akceptovat  cena informuje o výši nákladů, potřebách ekonomických subjektů, výrobních možnostech a dostupnosti zdrojů  za předpokladu, že každý má stejnou možnost přístupu k informacím, funguje trh autonomně, automaticky a rychle reaguje na změny  ekonomické subjekty se rozhodují v zásadě samy, jednají ve svém vlastním zájmu. Jejich chování je ovlivněno zákony trhu. (neviditelná ruka trhu)

11

12  trh se ukazuje jako účinný nástroj řízení ekonomiky  ale v určitých situacích nefunguje očekávaným způsobem nebo nenalézá přijatelné řešení  jde o nedokonalost trhu = tržní selhání  většinou je řešeno zásahem státu do chodu ekonomiky

13

14  [online]. [cit ]. Dostupné z:  [online]. [cit ]. Dostupné z: &bih=664&q=velk%C3%BD+bazar+v+istanbulu&oq=velk%C3%BD+bazar+&gs_l=img j0i24l j ac.1.3.img. &bih=664&q=velk%C3%BD+bazar+v+istanbulu&oq=velk%C3%BD+bazar+&gs_l=img j0i24l j ac.1.3.img  [online]. [cit ]. Dostupné z: %BEi%C5%A1t%C4%9B.jpg %BEi%C5%A1t%C4%9B.jpg  LE GOFF, Jacques; SCHMITT, Jean-Claude, a kol. Encyklopedie středověku. 2. vyd. Praha : Vyšehrad, s. ISBN LE GOFF, JacquesSCHMITT, Jean-ClaudeISBN  [online]. [cit ]. Dostupné z: _Venezia_-_Pescatori.jpg _Venezia_-_Pescatori.jpg  [online]. [cit ]. Dostupné z: 003,_Smog-Verordnung_in_der_DDR.jpg 003,_Smog-Verordnung_in_der_DDR.jpg  [online]. [cit ]. Dostupné z: mixing_ratio_at_surface.png


Stáhnout ppt "Božena Genrtová.  Trh – vymezení pojmu  Vznik trhu  Typy trhu  Pilíře trhu, tržní kategorie  Tržní selhání."

Podobné prezentace


Reklamy Google