Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Božena Genrtová.  Trh – vymezení pojmu  Vznik trhu  Typy trhu  Pilíře trhu, tržní kategorie  Tržní selhání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Božena Genrtová.  Trh – vymezení pojmu  Vznik trhu  Typy trhu  Pilíře trhu, tržní kategorie  Tržní selhání."— Transkript prezentace:

1 Božena Genrtová

2  Trh – vymezení pojmu  Vznik trhu  Typy trhu  Pilíře trhu, tržní kategorie  Tržní selhání

3  je společenské uspořádání směny  místo, kde se střetává nabídka a poptávka a kde dochází ke směně zboží prostřednictvím koupě a prodeje  převládá soukromá forma vlastnictví (jeden z pilířů tržního mechanismu)  svobodné rozhodování subjektů trhu

4  souvisí s dělbou práce:  prvotně pospolná společnost=> přirozená dělba práce v paleolitu a mezolitu (3 miliony-8000 př.n.l.) mezi muži, ženami starými lidmi  1. společenská dělba práce v neolitu (8000-3500 př.n.l.), vydělili se pastevci a zemědělci = vznik trhu

5  2. společenská dělba práce v době bronzové (3500- 750 př.n.l.) + specializace – oddělila se řemesla a později obchodníci – rozvoj trhu  původně směna představovala prostou výměnu zboží za zboží (naturální směna=barter)

6  podle území - místní (regionální) - národní - světový  podle množství druhů zboží - dílčí (jen jeden druh zboží) - agregátní (veškeré zboží)  podle nabízeného produktu - trh zboží (výrobky, služby) - trh práce - trh finanční (peněžní, kapitálový)

7 Složky trhu:  trh zboží (statků a služeb – střetává se tu nabídka s poptávkou)  trh práce (střet nabídky práce s poptávkou po práci)  trh finanční (střet poptávky a nabídky peněz, cenných papírů a kapitálu)

8  soukromé vlastnictví  cena  konkurence

9 Tržní subjekty  Domácnosti – poptávka (prac. místa, zboží) - nabídka (prac.síla, úspory) - cíl – max. užitek  Firmy – PS, úspory, zboží - práce, zboží - max. zisk  Stát - zaměstnavatel i spotřebitel funkce legislativní, alokační, přerozdělovací, stabilizační  Zahraniční subjekty

10  vyrábí se to, po čem je poptávka, za takovou cenu, kterou je kupující ochoten zaplatit a jakou je prodávající ochoten akceptovat  cena informuje o výši nákladů, potřebách ekonomických subjektů, výrobních možnostech a dostupnosti zdrojů  za předpokladu, že každý má stejnou možnost přístupu k informacím, funguje trh autonomně, automaticky a rychle reaguje na změny  ekonomické subjekty se rozhodují v zásadě samy, jednají ve svém vlastním zájmu. Jejich chování je ovlivněno zákony trhu. (neviditelná ruka trhu)

11

12  trh se ukazuje jako účinný nástroj řízení ekonomiky  ale v určitých situacích nefunguje očekávaným způsobem nebo nenalézá přijatelné řešení  jde o nedokonalost trhu = tržní selhání  většinou je řešeno zásahem státu do chodu ekonomiky

13

14  [online]. [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://www.nalok.cz/zlinskytrhhttp://www.nalok.cz/zlinskytrh  [online]. [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366 &bih=664&q=velk%C3%BD+bazar+v+istanbulu&oq=velk%C3%BD+bazar+&gs_l=img.1. 8.0j0i24l8.62989.64027.1.69113.8.8.0.0.0.0.147.698.4j4.8.0...0.0...1ac.1.3.img. http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366 &bih=664&q=velk%C3%BD+bazar+v+istanbulu&oq=velk%C3%BD+bazar+&gs_l=img.1. 8.0j0i24l8.62989.64027.1.69113.8.8.0.0.0.0.147.698.4j4.8.0...0.0...1ac.1.3.img  [online]. [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Havelsk%C3%A1,_Havelsk%C3%A9_tr%C5 %BEi%C5%A1t%C4%9B.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Havelsk%C3%A1,_Havelsk%C3%A9_tr%C5 %BEi%C5%A1t%C4%9B.jpg  LE GOFF, Jacques; SCHMITT, Jean-Claude, a kol. Encyklopedie středověku. 2. vyd. Praha : Vyšehrad, 2008. 935 s. ISBN 978-80-7021-917-1. LE GOFF, JacquesSCHMITT, Jean-ClaudeISBN 978-80-7021-917-1  [online]. [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Naya,_Carlo_%281816-1882%29_-_n._181_- _Venezia_-_Pescatori.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Naya,_Carlo_%281816-1882%29_-_n._181_- _Venezia_-_Pescatori.jpg  [online]. [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-1989-1218- 003,_Smog-Verordnung_in_der_DDR.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-1989-1218- 003,_Smog-Verordnung_in_der_DDR.jpg  [online]. [cit. 2013-10-01]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MOPITT_www.acd.ucar.edu.Web- 201003-mixing_ratio_at_surface.png


Stáhnout ppt "Božena Genrtová.  Trh – vymezení pojmu  Vznik trhu  Typy trhu  Pilíře trhu, tržní kategorie  Tržní selhání."

Podobné prezentace


Reklamy Google