Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Po stopách gotického rýhování Západočeské muzeum v Plzni, Kopeckého sady 2, Plzeň Martin Nauš Gotická skříň.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Po stopách gotického rýhování Západočeské muzeum v Plzni, Kopeckého sady 2, Plzeň Martin Nauš Gotická skříň."— Transkript prezentace:

1 Po stopách gotického rýhování Západočeské muzeum v Plzni, Kopeckého sady 2, Plzeň Martin Nauš Gotická skříň

2 Úvod v majetku Národopisného muzea Plzeňska nyní vystavena v expozici na zámku Zbiroh Popis předmětu barva a tvar konstrukce konstrukční spoje zdobení rozměry: Š 126,5 x V 187,5 x H 43 cm

3 V plošné řezbě je užito florálních motivů, jako jsou např. stonky, listoví, granátová jablka a dokonce motiv ptáčka.

4 Neobvyklé rýhování Objevení neobvyklého pásového rýhování, pohled do vnitřní části skříně – záda.

5 pohled na spodní stranu skříně, kde je podobný dekor jako u truhlicové skříně v Míšni.

6 Truhlicová skříň, Dóm v Míšni, Sasko.

7 Nález gotického motivu ve vnitřní části skříně.

8

9 Historie rýhování od poloviny 15. do poloviny 16. století, nejčastěji 1.čtvrtina 16. století. na hradech, radnicích, klášterech a v kostelech. na dveřích, truhlicích, skříních, stolech, postelích, chórových lavicích či na obložení stěn a stropů. nejčastější šíře pásu je od 1,5 – 4,5 cm. počet rýh bývá provedení tvarů a vzorů se různí. První záznamy od: Hans Michaelsen – „Dürrerova skříň“ hrad Wartburg – Nürberg. Jachen Flade – šablonovitě zdobená skříň, Horní Franky. Manfried Eisbein – zejména u truhlicové skříně z Torgau. Odlišné vzory, proč? podle místa výroby předmětu. podle místa výroby materiálu – desek. technologická kontrola rovnosti povrchu. pouhý estetický záměr. Nástroj: doposud není znám. možné vyobrazení nástroje je na cechovní truhlici od truhláře Antona Kipferleho, muzeum Bozen (Bolzano).

10 Rekonstrukce rýhování

11 Pokus č. 1. Pokus č. 2.

12 Pokus č. 3. Pokus č. 4.

13 Pokus č. 3. Pokus č. 4. ? ?

14 Závěr  Zhotovení těchto rýh je možné rydlem nebo hoblíkovým nožem se zakulaceným ostřím (pokus č. 3 a 4).  Strukturování povrchu často uniká naší pozornosti.  Velká pravděpodobnost dalších nálezů.  Zatím nejasný důvod rýhování – signatura?, zdobení?

15 Děkuji Vám za pozornost poděkování paní Aleně Herzigové ze SVK Plzeňského kraje za pomoc s překladem z německé literatury PODĚKOVÁNÍ


Stáhnout ppt "Po stopách gotického rýhování Západočeské muzeum v Plzni, Kopeckého sady 2, Plzeň Martin Nauš Gotická skříň."

Podobné prezentace


Reklamy Google