Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: DUM č. 3/2 – 4/12 Sada: Světové dějiny po roce 1945 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Svejkovská. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Vývoj Francie po r
TÉMA: Vývoj Francie po r PŘEDMĚT: dějepis – moderní poválečné dějiny KLÍČOVÁ SLOVA: Charles de Gaulle, komunisté, čtvrtá republika, pátá republika, indočínská válka, Němci ve francouzských legiích, Alžírsko, Pařížský květen 1968 JMÉNO AUTORA: Mgr. Marcela Svejkovská

3 Zopakuj si, v jaké situaci byla Francie během druhé světové války.
Obr. 1

4 Obr. 2

5 Po válce Charles de Gaulle předsedou vlády r. 1945, ale neshody s komunisty a sociálními demokraty; 1946 podává demisi. V jaké pozici působil de Gaulle během druhé světové války? USA podmiňují hospodářskou pomoc neúčastí komunistů ve vládě. Obr. 3

6 Francouzská komunistická strana
Stalinistická; vyhrála první poválečné volby 1945 s 26 % hlasů v prvním kole a poprvé vstoupila do vlády; 1947 (začátek „studené války“) – byli z vlády vytlačeni; militanti strany často ve střetu s policií a úřady (např. nezákonné vylepování plakátů během války v Alžírsku a Indočíně).

7 Čtvrtá republika = politický režim ve Francii mezi lety 1946–1958
velmi nestabilní: vystřídalo se 20 vlád a 2 prezidenti; vláda sociálních demokratů a komunistů; vznik nové ústavy.

8 Vincent Auriol prezidentem 1947–1954 Obr. 4

9 René Coty prezidentem 1954–1959 Obr. 5

10 Marshallův plán vlna stávek podporovaných komunisty – vládu museli opustit; podmínka poskytnutí americké pomoci; čerpaly se potraviny, stroje, pak teprve peníze – již za 2 roky znatelné ozdravění fr. ekonomiky. Obr. 6

11 Indočínská válka 1946–1954 mezi francouzskou koloniální správou a komunistickou Ligou za nezávislost Vietnamu; Francouzi propustili a znovu vyzbrojili japonské válečné zajatce; Vietnamci volí partyzánskou válku; Francouzi používají napalm; končí odchodem Francouzů z Vietnamu.

12 Němci ve francouzských legiích
do roku 1954 – Němců (mnoho členů Waffen SS, SS, Wehrmachtu) – vyhýbali se odsouzení za válečné zločiny – prosluli mimořádnou krutostí; propagandisticky využito komunisty při jednáních francouzského parlamentu o opuštění Indočíny.

13 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr. 10

14 Alžírsko: 1954–1962 válka za nezávislost Alžírska na Francii;
brutální chování francouzských vojáků na alžírském území; povstání bylo velmi dobře připraveno – jeho vůdci si zemi rozdělili na 6 oblastí (vilájí); francouzská armáda v početní převaze, proto byl boj proti ní veden nejprve partyzánskou válkou v horách a poté i teroristickými útoky ve městech; nasazeno přes půl mil. fr. vojáků – přesto neschopni válku ukončit; de Gaulle donucen veřejným míněním k vyjednávání a následnému uznání samostatného Alžírska ( ).

15 Obr. 11: Barikády v Alžíru, 1960

16 Obr. 12: Zatčení vůdci alžírské strany

17 Obr. 13: Pařížský památník alžírské války

18 Hrozba občanské války všeobecná nespokojenost občanů;
války v Alžírsku a Indočíně; 1958 – de Gaulle zvolen prezidentem ustanovil pátou republiku; původně proti alž. Samostatnosti; později: držení této země jen z ideologických důvodů je nerozvážné, drahé a nebezpečné…

19 Pátá republika systém platný od r. 1958 do současnosti;
ústava uděluje prezidentovi větší moc (do r sedmiletý mandát), prezident disponuje vyšší výkonnou mocí; od r všeobecná a přímá volba prezidenta.

20 Pařížský květen 1968 stát paralyzován lidovými bouřemi;
studentské nepokoje – násilné vyklizení studenty obsazené Sorbonny; týdenní generální stávka; vliv: maoismu, trockismu, anarchismu, … obdobný vývoj v celé západní Evropě; kulturní, politické a ekonomické reformy. Obr. 14

21 Sartre ad. levicoví intelektuálové u Che Guevary na Kubě
Obr. 15

22 François Mitterrand v 60. a 70. letech sjednotil fr. levici, spoluzakladatel fr. socialistické strany; fr. prezidentem 1981–1995; důraz na sociální zabezpečení, vysoký růst daní; zlepšuje vztahy s Německem. Obr. 16

23 Jean-Marie Le Pen od r. 1984 sílí vliv Le Penovy Národní fronty;
zároveň klesají preference komunistů. Obr. 17

24 Leden 1987 země paralyzována měsíční železničářskou stávkou. Obr. 18

25 Maastrichtská smlouva
1992, hl. iniciátorem F. Mitterand; mění název Evropského společenství na Evropskou unii; zavádí nové formy spolupráce (obrana, spravedlnost, sociální systém).

26 Čím si vysvětluješ masivní příklon k levici v západních demokraciích
Čím si vysvětluješ masivní příklon k levici v západních demokraciích? Jaké problémy musela Francie řešit v období po druhé světové válce? Připomeň si význam Pavla Tigrida a jeho časopisu Svědectví. Jeden z prezidentů svojí politikou zavdal příčinu k následujícímu četnému stávkovému hnutí. Který? Zjisti, jakou měrou se dnešní Francie angažuje v rámci EU.

27 Literatura KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, c2002, 215 s. ISBN MAUROIS, André. Dějiny Francie. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1994, 495 s. ISBN PEČENKA, M.; LUŇÁK, P. Encyklopedie moderní historie. Praha: Libri, ISBN X. VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 9 pro základní školy: nejnovější dějiny. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2009, 159 s. ISBN

28 Obrázky Obr. 1: Bundesarchiv, Bild 183-H28708 / CC-BY-SA. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 2: STS Chvojkovice-Brod. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 3: Rama. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 4: Abbie Rowe. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 5: JJ Georges. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 6: Jaman99. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 7: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 8: PIX. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <

29 Obr. 9: Warner Pathé News. [cit. 2013-10-30]
Obr. 9: Warner Pathé News. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 10: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 11: Christophe Marcheux. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 12: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 13: Sebb. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 14: Gerald Holtom. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 15: Alberto Korda. [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 16: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 17: Manuel. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 18: Sese Ingolstadt. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google