Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FAIR TRADE. = snaha o zlepšení životních podmínek znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí v rámci konceptu udržitelného rozvoje = obchodní partnerství,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FAIR TRADE. = snaha o zlepšení životních podmínek znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí v rámci konceptu udržitelného rozvoje = obchodní partnerství,"— Transkript prezentace:

1 FAIR TRADE

2 = snaha o zlepšení životních podmínek znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí v rámci konceptu udržitelného rozvoje = obchodní partnerství, ve kterém je zisk dělen spravedlivě mezi všechny zúčastněné strany Co je to Fair Trade? Proč Fair Trade? Příklad: Káva je po ropě druhou nejobchodovanější komoditou na světě. Poskytuje práci 25 mil. rodin zemědělců. Trh zpracované kávy kontroluje prakticky pouze pět velkých firem (Nestlé = Nescafé; Tchibo = Jihlavanka; Kraft Foods = Jacobs, Dadák; Sara Lee = Douwe Egberts, Procter & Gamble), ty stlačují cenu vykupované kavy na minimum. Producent kávy získává pouze několik málo procent z celkového zisku. Fakta:  1,2 mld lidí je pod hranicí absolutní chudoby (1 USD/den/osoba)  15% lidí spotřebovává 77% světového HDP  11% nejchudších spotřebovává 0,6% světového HDP 1/4

3 nuzné podmínky zemědělců pěstujících potraviny pěstování drog dostupnější drogy v západních zemích Fair Trade v širších souvislostech … … levné potraviny ve skutečnosti mnohdy levné nejsou práce dětí nedostatek vzdělanosti v zemích třetího světa migrace dovážené suroviny jsou méně kvalitní snaha o zefektivnění používání zakázaných chemických prostředků ekologické problémy 2/4

4 Jaké výrobky Fair Trade jsou na trhu? Jak vypadá obchodní řetězec s FT výrobky a co konkrétně přináší jednotlivým účastníkům Káva, čaj, kakao, čokoláda, třtinový cukr, banány, koření, sušené ovoce, ovocné šťávy, med, rýže, kopací míče (FIFA), drobné řemeslné výrobky (ne vše v ČR). Fair Trade výrobky mají v Evropě 2-3% podílu na trhu (Švýcarsko – banány 30%). Některé organizace klientům a zaměstnancům kupují FT kávu (fa Volkswagen, Světová banka, Evropský parlament, některé univerzity v USA). výrobci  dovozce  zpracovatel  distributor  spotřebitel Fair Trade Labelling Organisation (FLO) = garance toho, že daný výrobek je opravdu Fair Trade  férová cena (vždy pokrývá náklady)  lokální rozvoj, přístup k úvěru  dodržování pracovních standardů ILO  základní zdravotní a sociální zabezpečení  zákaz dětské práce  možnost volby  kvalitní výrobek s garancí původu  většina FT výrobků je zároveň i bio 3/4

5 Kde v ČR mohu Fair Trade výrobky zakoupit? … další informace  v síti Hypermarketů Carrefourre v celé ČR a SR (od prosince 2004)  v prodejním skladě Ekumenické akademie – skladový areál U Holanů, Papírenská 116, Praha – Bubeneč (středa 8-20 hod.)  v Obchůdku jednoho světa, Korunní 60 a Klimentská 18  v prodejnách Albio, Truhlářská 18, Praha 1, Dejvická 26, Praha 6, Nám. 14. října 17, Praha – Smíchov  v kanceláři INEX-SDA, Senovážné nám. 24, Praha 1 (dle domluvy na  v kanceláři Ekumenické akademie, Na Míčánkách 1, Praha 10  v obchůdku Společnosti pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání, Panská 9, Brno  (Společnost pro Fair Trade a rozvojové  (Ekumenická  (Fairtrade Labelling Organisations International)www.fairtrade.net  (International Fair Trade Association)www.ifat.org  (Network of European World Shops)www.worldshops.org 4/4

6 FAIR TRADE II. … aneb několik málo dalších zajímavých poznámek

7 Ilustrace funkce Fair Trade Vývoj cen kávy Arabica na trhu … i v období, kdy je cena kávy na trhu stlačena pod výrobní hodnotu je producentům zaručen alespoň minimální zisk

8 BelizeToledo Cocoa Growers Association BolívieEl Ceibo Dominikánská republika Conacado EkvádorMCCH GhanaKuapa Kokoo KamerunMACEFCOOP KostarikaAPPTA Producenti (přiklad – kakao) BelgieMagasins du Monde Oxfam Oxfam Werelwinkels FrancieSolidarMonde ItálieCTM Altromercato NěmeckoGepa NizozemíFair Trade Organisatie RakouskoEZA Dritte Welt ŠpanělskoIDEAS, Intermon Oxfam ŠvýcarskoClaro Velká BritánieOxfam UK, Traidcraft Dovozci

9 Tab. 5: Tržní podíl FT značených produktů v evropských zemích v roce 2001 (resp. 2003) Tržní podílKávaČajBanány > 4 % Švýcarsko 4 %Švýcarsko 15 % (30 %) Nizozemí 4,2 % Lucembursko 4,0 % (Velká Británie 4 %) 3 – 3,9 % Lucembursko 3,3 % Švýcarsko 3,0 % (6 %) (Velká Británie 3 %) 2 – 2,9 % Nizozemí 2,7 %Dánsko2,0 % Švédsko 1,8 % 1 – 1,9 % Dánsko 1,8 % Velká Británie 1,5 % Belgie 1,0 % Německo 1,0 % Dánsko 2,5 %Itálie 1,2 % Podíl FT výrobků na trhu


Stáhnout ppt "FAIR TRADE. = snaha o zlepšení životních podmínek znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí v rámci konceptu udržitelného rozvoje = obchodní partnerství,"

Podobné prezentace


Reklamy Google