Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Elixír do škol, rok druhý Irena Dvořáková, Leoš Dvořák KDF MFF UK Praha.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Elixír do škol, rok druhý Irena Dvořáková, Leoš Dvořák KDF MFF UK Praha."— Transkript prezentace:

1 Elixír do škol, rok druhý Irena Dvořáková, Leoš Dvořák KDF MFF UK Praha

2 O původu Elixíru: v první řadě jde o peníze … Kde se vzaly: od nás, kdo jsme si nevyzvedli vklady na vkladních knížkách na doručitele v ČS (zanikly , 10 let na vyzvednutí vkladů) Lhůta doběhla – co s nevyzvednutými penězi? … založili Nadaci!

3 O původu Elixíru: Založena Vklad 1,45 miliardy Kč (Pozor, financování aktivit nikoli z vkladu, ale z výnosů!) … zaměřena na podporu vzdělávání !!! … Nadace byla tedy zřízena za účelem podpory české společnosti v oblasti vědy, výzkumu, vývoje a vzdělání. Nadace podporuje obory přírodovědné a technické, které přinášejí dlouhodobý prospěch celé společnosti a posilují její konkurenceschopnost v globálním prostředí.

4 Nadace Depositum Bonum: co podporuje Projekty: Elixír do škol H-mat Eurorébus + další: Heuréka (prostřednictvím MFF) Akce FPS JČMF (Veletrh nápadů…)

5 Elixír do škol – části Tandemy Regionální centra Heuréka (myšlenkový, metodický a lidský základ)

6 Části Elixíru: Heuréka … no comment … – 10 víkendových seminářů/2 roky pro nové účastníky („učitelská školka“, nyní už sedmý běh) – regionální semináře; semináře pro „starší a pokročilé“ – konference Dílny Heuréky s mezinárodní účastí (od r.2002) Výhled: – druhá „školka“ pro učitele fyziky od 2015/2016

7 Části Elixíru: Tandemy Spolupráce při výuce fyziky na ZŠ: učitel fyziky + student nebo doktorand „Tandemy 1.0“ (pilotně 2013/2014, 9 tandemů, některé pokračují, studenti/doktorandi fyziky ev. tech.oborů, Praha, Brno, Olomouc, Ostrava) „Tandemy 2.0“ (2014/2015, 9 tandemů, studenti učitelství fyziky MFF, Praha a okolí)

8 Tandemy – jak vznikaly a fungovaly Tandemy 1.0: – výběr uchazečů (jaro 2013) – „instituty“ (3-4 denní setkání, 3x za rok) – podpora formou mentoringu – evaluace Pozadí (příprava, lidi…) : – mnoho přípravných schůzek… – slaďování týmu (fyzikáři x „humanisti“) – co fungovalo na institutech: slaďování učitele a tandemisty modelové hodiny

9 Výsledky prvního roku - pro žáky (získané pomocí evaluačního dotazníku od všech žáků, z rozhovorů s náhodně vybranými žáky, ze zpětné vazby) děti hodnotily tandemovou výuku jako velmi dobrou nebo vynikající (dohromady 69%) rok tandemové výuky udělal fyziku o mnoho zábavnější a srozumitelnější děti oceňovaly, že se toho více naučily 79% dětí by chtělo, aby tandemová výuka pokračovala i příští rok

10 Výsledky prvního roku - pro učitele výrazná individualizace výuky rapidní nárůst počtu pokusů možnost věnovat více pozornosti samotným dětem větší uvolněnost a snížení stresu a tlaku – člověk na to není sám. příklad spolupráce dvou lidí (pro žáky)

11 Tandemy – rok druhý Tandemy 2.0 (na MFF UK, i jeden matematický tandem) (necelé) dva semestry, jeden den v týdnu, na ZŠ nebo nižším gymnáziu – Studenti oceňují možnost dlouhodobé praxe na škole – Studenti jsou schopni plnohodnotně suplovat (ale bohužel není vyřešeno jejich právní postavení) – Velmi záleží na tom, aby si student s učitelem „sedli“ – Reflektivní seminář – důležitý doplněk praxe pro studenty – Čaje o šesté – setkávání učitelů (4x za rok)

12 Tandemy – výhled Podpora matematických tandemů na PedF UK (připravuje se) Tandemy 1.0 budou ukončeny (dobrý, fungující model, Elixír ho ověřil, ale nemá na dlouhodobé financování) Na MFF v učitelství fyziky: bude standardní průběžná praxe v prvním semestru NMgr. studia – již mimo Elixír (tedy bez finanční podpory), možno využít získané zkušenosti (po dohodě zúčastněných lze použít prvky tandemové výuky)

13 Regionální centra – jak vznikala V této posluchárně… (sobota , 17 učitelů; pracovní název „klubíčka“; mnoho otázek a nejasností…) Názory, závěry (vybrané): – potřeba odborné garance – minimální byrokracie… – nápad: půjčovat pomůcky (+některé nereálné nápady) – 10 lidí na setkání (někde i méně) by byl úspěch Závěr: šli do toho…

14 Regionální centra – vývoj Začalo 15 center (září 2013) od ledna 2014: 18 center, od září 2014 : 21 center

15 Regionální centra – kde začínala JménoPříjmeníMěsto 1DanielVybíral Frýdek- Místek 2 MartinJacko Hradec Králové LenkaTakáčová 3JanDirlbeck Cheb 4MiladaMarková Letohrad 5PavelJirman Turnov 6JiříKrásný Kroměříž 7DavidMichálek Nymburk 8 JiříKvapil Olomouc VáclavPazdera 9KatkaLipertová Plzeň 10MiroslavJílek Polička 11StanislavGottwald Praha 12JaroslavReichl Praha 13RitaChalupníková Chrudim 14 HanaKunzová Třeboň MartinKrynický 15VáclavPiskač Brno Od ledna 2014 začala pracovat nová centra v Teplicích, Liberci a Kralupech, od září 2014 ještě v Příbrami, Humpolci a Jihlavě.

16 Odkud jezdí učitelé do center (stav z poloviny prvního roku fungování) 16

17 Regionální centra - setkávání Setkání 1x měsíčně Vše zdarma, neformální, nepovinné. Žádné uspávající přednášky, žádné papírování. Základní myšlenky Podpora sdílení dobré praxe Nové nápady, rady a náměty na pokusy Lidsky podané informace o novinkách ve fyzice Možnost půjčit si pomůcky a metodické příručky

18 Regionální centra - pomůcky USB mikroskop Multimetry (8 kusů) Páječky Sondy Vernier – Bodový teploměr – Dual-Range Force Sensor – siloměr – Gas Pressure Sensor – čidlo tlaku plynu – Go!Temp – USB čidlo pro měření teploty – Current Probe – ampérmetr – Voltmetr – TI Light Probe – jednoduchá světelná sonda Parní stroj (model ) Souprava pro elektromagnetismus

19 Zkušenosti z center Podařilo se vytvořit platformu podporující velké množství učitelů (každý měsíc se schází zhruba 200 učitelů, celkem se setkání za první rok zúčastnilo 411 učitelů) Vznikla komunita učitelů se zájmem se dobrovolně rozvíjet Program je různorodý a široce oceňovaný učiteli Setkání se reálně odráží v konkrétním způsobu výuky účastníků Koncept regionálních center má potenciál pro další rozvoj

20 Co oceňují účastníci center Praktičnost a jednoduchá použitelnost Sdílení jednoduchých a dostupných pokusů Komunita nadšenců a motivace k inovacím Možnost půjčit si zajímavé pomůcky a seznámit se s jejich použitím Učitelé inspiraci snadno přenášejí do praxe na svých školách „Naše setkávání se mi moc líbí, jsem vždycky nadšená, na stará kolena konečně nějaká akce ve školství, která za to stojí. Kromě toho, že se dozvím spoustu zajímavých pokusů a věcí, tak se také přitom "vyblbneme" a člověk má hned lepší náladu, když pak jde učit.“

21 Dlouhodobost (schválena podpora na příštích pět let) Rozvoj metodiky, nové náměty, nové přístupy Ještě větší aktivní zapojení účastníků do programu Perspektiva regionálních center

22 Práce s vedoucími center Proč? – Nebezpečí vyhoření – Aby nedošly nápady, energie… Jak pomoci? – Jmenování vedoucího metodika - Václav Piskač – Zřízení webu – diskuzní fórum – Vzájemná podpora, návštěvy – Výhled: „Lektorská akademie“ – od 2015/16

23 Konference Elixíru do škol Cíl: propojit účastníky jednotlivých center Náplň: zajímavé přednášky, dílny vedoucích center 1. ročník: – května 2014, Hradec Králové – 174 účastníků – 5 plenárních přednášek, 31 dílen 2. ročník: – , Hradec Králové (kapacita už naplněna)

24

25 K čemu to může být vám Možnosti: Navštěvovat setkání center Přijet na konferenci 2016 Využívat metodické materiály (vznikají a budou vznikat) Nabídnout své nápady a zkušenosti (na setkáních center jako lektoři)


Stáhnout ppt "Elixír do škol, rok druhý Irena Dvořáková, Leoš Dvořák KDF MFF UK Praha."

Podobné prezentace


Reklamy Google