Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_2D.6.10 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_2D.6.10 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_2D.6.10 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 Archaické období Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost

2 Homérské období 10. – 8. století p.n.l. O událostech tohoto období vypráví ve svých básních Homér Úpadek kultury Maloasijská kolonizace MFA_Munich_272.jpg/220px-Homeros_MFA_Munich_272.jpg

3 Společnost Zemědělci tvoří základ společností K nim patří i řemeslníci (kováři, hrnčíři, koželuzi, tesaři a loďaři) Rodová šlechta (král a jeho rodina), tzv. aristokracie Otroci – při válečných taženích a koupí od pirátů

4 Archaické období 8. – 6. století p.n.l. Vznikají městské státy – polis Žili tu převážně zemědělci Obyvatelé, občané, tvoří vládnoucí vrstvu Občan má práva, ale i povinnosti Nejvyšší úřady zastávají aristokraté Občanství je dědičné Neplnoprávné obyvatelstvo – otroci nebo cizinci

5 Velká řecká kolonizace Nedostatek půdy a surovin Vznikají kolonie a metropolekolonie a metropole Jižní Itálie, Sicílie, pobřeží Černého moře a východní Středomoří Vývoz: oleje, vína, řemeslných výrobků Dovoz: levného obilí, kovů a dřeva

6 Důsledky kolonizace Dlužní otroctví Majetkové rozdíly Roste napětí mezi obyvatelstvem Rozkvět řemesel Bohatnou řemeslníci – podílejí se na vládě

7 Raná řecká tyranida Nastolena tyranidatyranida Je zaměřena proti aristokracii Vzniká klasický městský stát Nastolena demokracie, nebo oligarchiedemokracieoligarchie

8 Zápis Homérské a archaické období a)Homérské období(10. – 8. století p.n.l.) Maloasijská kolonizace Aristokracie b) Archaické období (8. – 6. století p.n.l.) Vznikají městské státy – polis Velká řecká kolonizace - kolonie a metropole Dlužní otroctví Tyranida, demokracie, oligarchie

9 Najděte v osmisměrce níže uvedené výrazy a vysvětlete, co znamenají: DEMOKRACIE KOLONIE KOLONIZACE METROPOLE OLIGARCHIE POLIS TYRANIDA

10 Pojmy Kolonie – nové osady ve vzdálených zemích Metropole – mateřské město Tyranida – samovláda Demokracie – vláda lidu Oligarchie – vládnou nejbohatší občané

11 Metodické pokyny k prezentaci Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová Druhé pololetí, únor Klíčová slova: šestý ročník, starověk, klasické otrokářské státy, demokracie, kolonie, kolonizace, metropole, oligarchie, polis, tyranida Tato prezentace ukazuje vývoj Řecka ve dvou obdobích – homérském a archaickém. Prezentaci je možné využít i k samostudiu. Je doplněna o vnitřní hypertextové odkazy na pojmy. Pod „smajlíky“ jsou umístěny hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentace je doplněna práci s osmisměrkou. Vše je možné i vytisknout. Žáci také mohou pracovat s řeckou mytologií. RULF, J., VÁLKOVÁ, V.: Dějepis pro 6. ročník ZŠ. 2. vyd. Praha: SPN, s. ISBN MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny pravěku a starověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, s. ISBN kol. autorů: Dějepis 6: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, s. ISBN HARNA, Jos., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí I. 1. vyd. Praha: FORTUNA, s. ISBN


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_2D.6.10 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická."

Podobné prezentace


Reklamy Google