Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Roma, La Sapienza, 2014 Božena Bednaříková Katedra bohemistiky Filozofická fakulta Univerzita Palackého Olomouc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Roma, La Sapienza, 2014 Božena Bednaříková Katedra bohemistiky Filozofická fakulta Univerzita Palackého Olomouc."— Transkript prezentace:

1 Roma, La Sapienza, 2014 Božena Bednaříková Katedra bohemistiky Filozofická fakulta Univerzita Palackého Olomouc

2 Projekt FRUP Rozvoj komunikační kompetence a stylizačních dovedností zahraničních studentů humanitních oborů

3 Lidé v projektu FRUP  Božena Bednaříková – Univerzita Palackého Olomouc  Jana Sovová – Universitá degli Studi di Udine  Denisa Sciortino – Vysoká škola chemickotechnologická Praha (čeština pro cizince)

4 Na úvod… Olomoucká lingvistika  akademická Mluvnice češtiny  morfologie  2. díl mluvnice prof. Miroslav Komárek prof. Jan Kořenský prof. Miroslav Komárek prof. Jan Kořenský

5 Přednáška 28. října 2014 Vicolo ceco ≠ vicolo cieco Vicolo ceco ≠ vicolo cieco

6 DNES = 28. říjen ( ) = státní svátek → vzniklo ČESKOSLOVENSKO ( )

7 Vznik Československé republiky Rakousko-uherská monarchie první český prezident český lev x rakouská orlice Tomáš Garique Masaryk

8 Vicolo ceco = česká ulička  Zlatá ulička v Praze

9 Vicolo ceco = česká ulička = fotbalový termín!

10 Vicolo ceco = „česká ulička“ Capolavoro Ronaldo Così il Portogallo esce dal vicolo ceco x Rosický, česká ulička a gól! Kapitán reprezentace nasměroval Arsenal k výhře gol-kapitan-reprezentace-nasmeroval-arsenal-k-vyhre.html = fotbalový fenomén = chytrý, brilantní pas mezi stopery Charakteristika: chytrá, inteligentní, kreativní, hravá míč (balon) = rychlý, hráč = chytrý jako liška Nejslavnější „česká ulička“ – finále mistrovství světa ve fotbale 1962: https://www.youtube.com/watch?v=avIP__gG0e4

11 Vicolo cieco = slepá ulička slepá ulice slepá ulička (metafora)

12 Kdo jsou Češi?  genetické výzkumy:  potomci Slovanů, Germánů a Keltů Kde žijí Češi? Jak mluví Češi?

13 Co je to ČEŠTINA (český jazyk)  západoslovanský jazyk  cca 12 milionů lidí (10 milionů v České republice)  vyvinula se v 10. století, a to ze západních dialektů praslovanštiny „Pavel dal jest Ploškovicích zemu. Vlach dal jest Dolas zemu Bogu i svjatemu Scepanu se dvema dušníkoma Bogucos a Sedlatu.“ (1057)dušníkoma

14

15 Slovanské jazyky

16 Geograficky nejrozšířenější jazyková rodina

17 České diaspory  Slovensko (30 000)  Rakousko (20 000)  Německo (50 000)  Polsko (3 000)  Chorvatsko (10 500)  Rumunsko (3 000)  Ukrajina (11 000) – nejstarší diaspora (13. století)  USA ( )  Brazílie (5 000), Argentina (38 000), Paraguay  Itálie (4 000, z toho cca v severní Itálii)

18 Jak čeština funguje?  Jazyk = základní médium KOMUNIKACE  Jak komunikujeme? – 2 základní funkce:  A) úsek reality – JMÉNO (pojmenovat) - SLOVO (slovní zásoba)  B) relace – GRAMATIKA  A) láhev voda  B ) láhev vody  Pije vodu.

19 Jak čeština pojmenovává  1) slova z jiných jazyků (latina, němčina, angličtina) – extralingvální NOMINACE  ?? italština ?? – hudební terminologie: moderato, legato, adagio, piano, architektura a umění: arkáda, busta, mansarda, štuk arkádabustamansardaštuk  2) spojuje existující slova – KOLOKACE  rohový kop, pokutový kop (penalta)  3) metafora, metonymie – POLYSÉMIE JAZYK

20 To je KOČKA!! kočka

21 4) TVOŘÍME nová SLOVA (SLOVOTVORBA)  většinou DERIVACE  a) prefixace pra + člověk → pračlověk  b) sufixace voda → vodní (ukázka slovotvorného „pavouka“)

22 Jak čeština vyjadřuje relace v realitě  Flexe!! FLEXE!!  A) flexe substantiv  láhev vody, kousek pizzy (genitiv - část x celek / pars x toto)  slovník pana profesora, freska Michelangela Buonarottiho, studentka Univerzity La Sapienza („posesivita“)  část těla + posesivita : oko kočky (l´occhio della gatta)  Profesor pije kávu. – Il professore beve il caffé.  Kávu pije profesor. – Il caffé lo beve il professore.  Kdo je agens? Kdo je patiens? KDO zabil KOHO? (WHO killed WHO?)  Lovec zabil tygra.  Tygra zabil lovec.  (funkce slovosledu v češtině – viz níže)

23 Jak čeština vyjadřuje relace v realitě  B) flexe adjektiv – kongruence!!  To je bílý pes a to je bílá kočka  Vidím bílého psa a bílou kočku.  C) flexe verb  osoba + číslo (jako v italštině) (já) studuji / studuju (my) studujeme (ty) studuješ (vy) studujete (on, ona) studuje (oni, ony) studují / studujou Minulý čas – „sexuální“ jazyk: Karel studoval – Karla sfudovala.

24 Jak vypadá české slovo Lev ulovil pakoně. Pakoně, zebry, žirafy i antilopy žijí v Africe.

25 Co nám říká PAKŮŇ… pa - KOŇ - e

26  a) pra-(kůň), pa-(králík) ALE : po-(jedu) !! = futurum  b) KŮŇ /kúň, koň/ → ú, o To je kůň. Jede na koni. malý kůň = koník (koníček), koňský salám  c) (pakoň) –e, (pakrálík) –a ZRADA!!  d) loví pakoň-e (sg.) X pakoň-e mizí v dáli (pl.)

27 Pra-kůň, pa-králík (lagidium peruanum)

28 Jak vypadá česká věta  shody s italštinou:  A) SVO (subjekt – verbum – objekt)  Profesor pije kávu.  B) Pro-Drop language  Pije kávu.  Organizace slov:  Tu kávu vypil vypil Karel! – komunikační funkce!! (já ne!, ani Lucie ne!!)

29 Zvuková realizace  pevný přízvuk! Pendolino  opozice: krátký x dlouhý vokál rada x ráda (consiglio x felice)  specifický konsonant /ř/ - alveolární vibranta „rotacismus bohemicus“

30 Co už umím česky  Cvičení A1

31 Děkuji za pozornost.  Božena Bednaříková  


Stáhnout ppt "Roma, La Sapienza, 2014 Božena Bednaříková Katedra bohemistiky Filozofická fakulta Univerzita Palackého Olomouc."

Podobné prezentace


Reklamy Google