Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gender problematika. Vymezení pojmu: Gender [džender]: sociální konstrukt Vlastnosti a chování spojované s obrazem muže a ženy jsou formovány kulturou.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gender problematika. Vymezení pojmu: Gender [džender]: sociální konstrukt Vlastnosti a chování spojované s obrazem muže a ženy jsou formovány kulturou."— Transkript prezentace:

1 Gender problematika

2 Vymezení pojmu: Gender [džender]: sociální konstrukt Vlastnosti a chování spojované s obrazem muže a ženy jsou formovány kulturou a společností. Gender: sociologické versus pohlaví(sex): fyziologické rozdíly Genderová analýza: Studium rozdílů v potřebách, podmínkách, přístupu ke zdrojům, kontrole majetku, rozhodovacích pravomocích atd. mezi ženami a muži.

3 Další pojmy: maskulinita - mužství feminita - ženství Soubor genderových vlastností připisovaných ženě, muži danou společností v určitém čase. Gender role Gendrová identita: označuje osobní zkušenost s mužskou nebo ženskou existencí

4 Typické znaky pro muže a pro ženy: Uveďte nějaký příklad typické ženy a muže z vašeho okolí. Zamyslete se nad tím, jaké typické vlastnosti pro muže a jaké pro ženy má vaše nejlepší kamarádka, váš nejlepší kamarád.

5 Zdroj dat: UNECE – United Nations Economic Commision for Europe Data z roku 2000:http://w3.unece.org/pxweb/Dialog/statfile1_new.asp Populace

6 Zdroj dat: UNECE – United Nations Economic Commision for Europe Data z roku 2000:http://w3.unece.org/pxweb/Dialog/statfile1_new.asp Podnikatelé (v % ze zaměstnaných)

7 Zdroj dat: UNECE – United Nations Economic Commision for Europe Data z roku 2000:http://w3.unece.org/pxweb/Dialog/statfile1_new.asp V domácnosti (v % ze zaměstnaných)

8 Proč jsou v prakticky každé známé společnosti lidé děleni na základě genderu? Proč je prakticky každá známá společnost založena na mužské dominanci? Odpověď ? Je to přirozené!

9 Proč jsou v prakticky každé známé společnosti lidé děleni na základě genderu? Proč je prakticky každá známá společnost založena na mužské dominanci? Odpověď ? Je to přirozené!

10 Proč jsou v prakticky každé známé společnosti lidé děleni na základě genderu? Proč je prakticky každá známá společnost založena na mužské dominanci? Odpověď ? Je to přirozené! Biologický determinismus je v rozporu s antropologickými, biologickými a psychologickými výzkumy. Rozdíly v rámci skupin větší než mezi skupinami. Gender jako sociální konstrukt: ženami a muži se nerodíme, ale stáváme se jimi v důsledku života v konkrétní společnosti.

11 Gender koncept vztahový Projevuje se při interakcích s ostatními. organizující princip Směřuje ženy a muže do rozdílných (nerovných) pozic. Typicky mužská a ženská povolání. Androcentrismus Maskulinita nadřazená feminitě Feminita jako norma o d v o z e n á od maskulinity.

12 Gender a osobnost člověka společnost trh práce věda náboženství škola jazyk média rovnost/publikace-gender-ve-skole

13 Gender a osobnost člověka Dříve teorie: biologická podmíněnost genderová rozdílnost Určení biologického pohlaví: -genetická výbava (chromozomy) -hormony -vnější a vnitřní pohlavní orgány V důsledku poruch – v některé oblasti nelze rozhodnout, zda se jedná o muže či o ženu Genderová identita identita – utváří se postupně g. identita závisí na systému v dané společnosti Psychologické přístupy k utváření g. identity Psychoanalýza (S. Freud) Teorie sociálního učení Kognitivní teorie Alternativní pohled (Sandra Bem) – z kog. teorie ale akcentuje i vliv kultury

14 Gender a jazyk Jazyk: nástroj popisu a odrazu sociální reality nástroj vytváření reality Teorie jazykového relativismu (Sapiro – Whorf) Genderově necitlivý jazyk 1. titulování, oslovování př. řidič, učitelka 2. výrazové prostředk př. živitel rodiny, strážkyně krbu, Milé dámy a vážení pánové 3. mluvní styl a genderové rituály O úřad prezidenta se ucházelo 5 kandidátů. V Iráku zahynulo 7 novinářů. zneviditelňování žen

15 Gender a média Média: primární zdroj informací a podnětů -nelze kontrolovat, ovlivňovat co média produkují -často šíří stereotypy Reklama Přístup 1. Tradice obsahové analýzy 2. Tradice sémiotické analýzy Zobrazení ženy – rozdílné pokud je reklama určena pro muže a pro ženy Mediální sdělení: -jazyk genderově zatížen -ženy prezentovány z hlediska vzhledu, věku, stavu rodiny (viz političky Marvanová, Buzková) -média se podílejí na mýtu krásy -pořadí témat -témata pro ženy, muže (červená knihovna x western)

16 Zdroj dat: Data z roku 2000:


Stáhnout ppt "Gender problematika. Vymezení pojmu: Gender [džender]: sociální konstrukt Vlastnosti a chování spojované s obrazem muže a ženy jsou formovány kulturou."

Podobné prezentace


Reklamy Google