Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Klára Šeďová, Roman Švaříček Ústav pedagogických věd FF MU Co se děje za zavřenými dveřmi? Aneb Komunikace ve školní třídě.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Klára Šeďová, Roman Švaříček Ústav pedagogických věd FF MU Co se děje za zavřenými dveřmi? Aneb Komunikace ve školní třídě."— Transkript prezentace:

1 Klára Šeďová, Roman Švaříček Ústav pedagogických věd FF MU Co se děje za zavřenými dveřmi? Aneb Komunikace ve školní třídě

2 Výzkumný projekt Komunikace ve školní třídě  Podpora GAČR  Trvání 2009 – 2011  Řešitelé Klára Šeďová, Roman Švaříček, Jiří Zounek, Zuzana Makovská  Sběr dat pomocí videostudií výuky, přímého pozorování, rozhovorů s učiteli a dotazníků pro žáky

3 Vlastnosti žáků Ochota komunikovat Komunikační ostýchavost Ukazatele učení Kognitivní učení Afektivní učení Aktuální motivace Vlastnosti učitele Interakční styl Přesvědčení Teorie Didakt. komp. Výuková komunikace Aktivita účastníků Směr komunikace Otázky učitele Zpětná vazba Interakční žánry Neverbální chování Žák vnímá učitele Jasnost Blízkost Kredibilita Učitel vnímá žáky Kázeň Aktivita Porozumění Sebereflexe učitele Self-efficacy Spokojenost učitele Metody Pozorování/Videostudie Dotazník žákům Rozhovor s učitelem (I., II.) VSTUPPROCES VNÍMÁNÍ KOMUNIKACE VÝSTUP

4 Co víme o pedagogické komunikaci?  české a slovenské studie z 80. a počátku 90. let  výrazná komunikační dominance učitele, pasivita žáků  učitel klade otázky, žák krátce odpovídá  direktivní komunikační pravidla

5 Vstup do terénu a první nálezy  4 školy, 2. stupeň ZŠ  dohromady 16 učitelů v 16 třídách  nelze říci, že by žáci byli pasivní  rozrušení direktivních pravidel

6 Hodina jako sled aktivit  střídání činností jako ergoterapie  různorodost v rámci jedné hodiny  repetitivnost napříč hodinami  učitelská a žákovská agenda  Odvádění řeči  Rozporování agendy učitel  Získávání dětí pro učitelskou agendu

7 Komunikační pravidla dnes  autoritu je třeba vyjednávat, nikoliv dobývat  důraz na zaujetí a angažovanost žáků  kutilské postupy  nižší direktivita, vyšší nároky  úlevové strategie

8 Diskuse


Stáhnout ppt "Klára Šeďová, Roman Švaříček Ústav pedagogických věd FF MU Co se děje za zavřenými dveřmi? Aneb Komunikace ve školní třídě."

Podobné prezentace


Reklamy Google