Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Jakub Tomala.  Tridentský koncil  Římská škola  Další centra duchovní hudby v Itálii  Orlando di Lasso.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Jakub Tomala.  Tridentský koncil  Římská škola  Další centra duchovní hudby v Itálii  Orlando di Lasso."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Jakub Tomala

2  Tridentský koncil  Římská škola  Další centra duchovní hudby v Itálii  Orlando di Lasso

3  v letech 1545 – 1563 v Tridentu  papež a asi 255 biskupů řešili otázku protestantství a katolické reformace  reforma katolické liturgie se dotkla také duchovní hudby  mnozí odpůrci polyfonní hudby – ta nakonec své místo obhájila, s omezeními (srozumitelnost textu „nerušena hudbou“)  vrcholní skladatelé (např. Palestrina) dokázali snoubit srozumitelnost a umění, později rezignovali i kardinálové…

4  Giovanni Pierluigi da Palestrina (asi 1525 – 1594)  skladatel, varhaník, sbormistr Sixtinského sboru  pověřen vyloučit světské prvky z chrámové hudby (Trident)  ztratil dva syny, ženu, bratra (morová epidemie) – šest let téměř neskládal, uvažoval o kněžském životě  nakonec se ožení s vdovou po bohatém kožešníkovi – zajištěn, vydává svá díla, opět tvoří

5  Missa Papae Marcelli – dle legendy skladba, která umožnila nadále užívat polyfonní hudbu v prostředí katolické církve Ws Ws  Exultate deo – moteto, známý žalm zpracován v radostném tónu

6  Tomás Luis de Victoria (1548 – 1611)  Španěl, Palestrinův současník, přítel (snad i žák), kněz  dostal stipendium na studia v Římě  sbormistr, varhaník postupně v několika římských kostelech  velmi uznáván, vydáván v It., Něm, Šp.  Officium Defunctorum

7  Neapol  Florencie – Vincenzo Galilei (otec slavného astronoma), výborný loutnista; Alessandro Striggio (napsal čtyřicetihlasou skladbu) ukázka vokální: ukázka i s nástroji (takto provedena na svatbě vévody Viléma Bavorského)

8  Bologna – Adriano Banchieri nově užívá taktové čáry  Modena – Orazio Vecchi (duchovní skladby silně ovlivněny světskou hudbou); Lodovico da Viadana (přispěl již k vývoji barokního stylu)  Milán  Benátky – Andrea Gabrieli a jeho synovec a žák Giovanni Gabrieli (přechod k baroku), ukázka Magnificat (čtrnáctihlasá skladba)

9  poslední génius z nizozemských mistrů – Roland de Lassus  jako chlapec pro svůj krásný hlas třikrát unesen  ve dvanácti se tak dostal do Itálie  od r ve službách vévody v Mnichově (do konce života, ale hodně cestoval)  typ všestranného renesančního hudebníka, vzdělaný, světácký, miluje život, má smysl pro humor…  povýšen do šlechtického stavu

10  jeho styl ustupuje přísné lineární polyfonii – nastupuje homofonní, akordický styl  Echo: 

11  ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. 4. vyd. Praha: PANTON,  GAMMOND, Peter. Velcí skladatelé. 2. vyd. Praha: Svojtka a CO.,s.r.o., ISBN  HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2005, 296 s., [8] s. obr. příl. ISBN


Stáhnout ppt "Mgr. Jakub Tomala.  Tridentský koncil  Římská škola  Další centra duchovní hudby v Itálii  Orlando di Lasso."

Podobné prezentace


Reklamy Google