Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Hana Horáková Tematická oblast:Termodynamika Název DUMu: stavová rovnice ideálního plynu Kód: VY_32_INOVACE_FY.1.12 Datum: Cílová skupina: Žáci středních škol Klíčová slova:stavové veličiny, Avogadrův zákon Anotace: seznámení se s tvary stavové rovnice ideálního plynu

2 Stavová rovnice ideálního plynu několik podob stavové rovnice

3 Stavová rovnice ideálního plynu stav 1 stav 2 děj Stav plynu v rovnovážném stavu charakterizujeme stavovými veličinami termodynamickou teplotou T tlakem p objemem V hmotností m látkovým množstvím n

4 Stavová rovnice ideálního plynu má několik podob, umožňuje vypočítat jednu stavovou veličinu, pokud známe zbývající stavové veličiny látkové množství Tento tvar stavové rovnice používáme pokud známe látkové množství plynu. molární plynová konstanta, stejná pro všechny plyny

5 Stavová rovnice ideálního plynu pro 1 mol přechází do tvaru pro hmotnost plynu m přechází do tvaru pro N částic přechází do tvaru k = 1,38 · JK -1 Boltzmannova konstanta

6 Vypočtěte počet částic v 1 m 3 dusíku při teplotě 0 o C a tlaku 10 5 Pa. Vypočtěte počet částic v 1 m 3 vodíku při teplotě 0 °C a tlaku 10 5 Pa. Vypočtěte počet částic v 1 m 3 vzduchu při teplotě 0 o C a tlaku 10 5 Pa. Ideální plyn o stejném tlaku, teplotě a objemu má stejný počet molekul. (Avogadrův zákon) Stavová rovnice ideálního plynu =

7 Určení počtu částic plynu je zajímavý a poměrně jednoduchý úkol. Př: Hraniční možností současné techniky je získání tlaku10 -9 Pa. Kolik molekul plynu ještě zbývá ve zcela vyčerpané nádobě o objemu 1 litr? Předpokládejte teplotu 20 O C. Nejdříve si tipněte výsledek. A:asi 250 miliardB:asi 250 milionůC:asi 250 tisícD:asi 250 Správná odpověď je tedyB:asi 250 milionů

8 BARTUŠKA, Karel a Emanuel SVOBODA. Fyzika pro gymnázia: Molekulová fyzika a termika. Praha: Prometheus, ISBN BARTUŠKA, Karel. Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy II. Praha: Prometheus, ISBN použitá literatura

9 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google