Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Architektura 20.století Téma Architektura 20.století Tematická oblast Architektura 20.století Název Soudobá architektura a její vývoj III. – organická architektura – plasticizmus AutorIng. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročníkříjen 2013, stavebnictví, 3. ročník Anotacesoudobá architektura – organická architektura – plasticizmus Přínos/cílové kompetenceseznámit žáky se soudobou architekturou VY_32_INOVACE_39_19

2  CÍLE KAPITOLY  je to moderní architektonický styl.  k hlavním tvůrcům patří Le Corbusier,  architekt tím reagoval na přílišnou jednotvárnost funkcionalistických staveb.

3  RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  Charakterizuje ji zodpovědnost vůči okolnímu prostředí a snaha o adaptaci lidským potřebám; navrhování od půdorysu, od funkce, z níž se odvodí vnější vzhled.

4  ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU  na tuto kapitolu si rezervujte dvě vyučovací hodiny.  KLÍČOVÁ SLOVA  Bruselský styl je vžitý název pro výtvarný styl, uplatňující se v architektuře a užitém umění v Československu na konci 50., v 60. a 70. letech 20. století.

5  ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA:  ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA: Charakterizuje ji zodpovědnost vůči okolnímu prostředí a snaha o adaptaci lidským potřebám; navrhování od půdorysu, od funkce, z níž se odvodí vnější vzhled. Velké mostní stavby se přizpůsobily přírodním liniím hor.

6  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  FRANK LLOYD WRIGHT  FRANK LLOYD WRIGHT  Vila nad vodopádem - Kaufmannova vila na řece Bear Run 1936; zdůrazňuje víc než kterákoli jiná stavba možnosti organické architektury; tvarová redukce – postup mezinárodního stylu; stavbu dramaticky začlenil do krajiny, vodopád je přímo její součástí  Guggenheimovo muzeum v NY ( ) - spirálová konstrukce [9]

7 Frank Lloyd Wright (8. června 1867 – 9. dubna 1959) byl jedním z nejvýznamnějších amerických architektů. Narodil jako první dítě Williama Careyho Wrighta a Anny Lloyd Jones-Wrightové. Po studiích na wisconsinské univerzitě v Madisonu odjel Wright v roce 1889 do Chicaga. Zde pracoval nejprve pro Josepha Lymana Silsbeea a později se angažoval v architektonické firmě Adler & Sullivan, až si nakonec v roce 1893 otevřel svou vlastní praxi.8. června dubna1959americkýcharchitektů wisconsinské univerzitěMadisonu 1889Chicaga1893 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ

8 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – VILA NAD VODOPÁDEM ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS VILA NAD VODOPÁDEM

9 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – GUGGENHEIMOVO MUZEUM ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS GUGGENHEIMOVO MUZEUM Guggenheimovo muzeum čili The Solomon R. Guggenheim Museum v New Yorku je jedna z nejznámějších galerií moderního umění. Stojí na rohu Páté Avenue a 89. Street, mezi Central Park a East River v horním Manhattanu.New YorkuPáté AvenueManhattanu

10 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – GUGGENHEIMOVO MUZEUM ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS GUGGENHEIMOVO MUZEUM Muzeum založila a od roku 1937 spravuje nadace Solomon R. Guggenheima a Guggenheimovy sbírky tvoří jeho základ. Z podnětu pozdější ředitelky muzea H. von Rebay začal Guggenheim počátkem 30. let sbírat moderní umění. Nakoupil díla Vasilije Kandinského a mnoha dalších, roku 1937 založil Guggenheimovu nadaci (Solomon R. Guggenheim Foundation) na podporu moderního umění a roku 1939 otevřel v New Yorku Museum of Non-Objective Art, kde zpřístupnil své sbírky..1937Solomon R. GuggenheimaVasilije Kandinského

11 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – GUGGENHEIMOVO MUZEUM ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS GUGGENHEIMOVO MUZEUM Roku 1943 pověřil architekta Frank Lloyd Wrighta, aby navrhl novou budovu muzea. Na projektu spolupracoval konstruktér českého původu Jaroslav Josef Polívka, který vyřešil konstrukci stoupající rampy ve volném prostoru bez nutnosti podpory sloupů. Dnešní Guggenheimovo muzeum bylo postaveno teprve po Wrightově smrti v letech Frank Lloyd WrightaJaroslav Josef Polívka

12 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – GUGGENHEIMOVO MUZEUM ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS GUGGENHEIMOVO MUZEUM

13

14

15

16

17

18  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  LE CORBUSIER  LE CORBUSIER  poutní kaple Notre-Dame-du-Haut v Ronchamps [10]

19 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – POUTNÍ KAPLE NOTRE-DAME-DU-HAUT V RONCHAMPS ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS POUTNÍ KAPLE NOTRE-DAME-DU-HAUT V RONCHAMPS

20

21

22

23

24  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  ERICH MENDELSOHN  Einsteinova věž v Postupimi

25 ERICH MENDELSOHN (21. března 1887 v Olštýnu září 1953 v San Francisku, Kalifornie, USA) byl jedním z nejvýznamnějších architektů 20. století. Jeho stavby měly v době svého vzniku značný vliv, patřily mezi hojně publikovaná a živě diskutovaná díla. Mendelsohnovy budovy lze nalézt v Německu, Polsku, Rusku, Norsku, Velké Británii, Izraeli a ve Spojených státech; jedna jeho realizace, obchodní dům Bachner, se nalézá v Ostravě v České republice.21. března1887Olštýnu15. září1953San FranciskuKalifornieUSAobchodní dům BachnerOstravě ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ

26 ERICH MENDELSOHN Své představy o nové, moderní architektuře rozvíjel na základě důkladné analýzy stávajících podmínek. Svými stavbami nabízí odpovědi na otázky, které se objevují v souvislosti s proměnami stavebních technik a stavebních úkolů a v souvislosti s proměnou společenských a hospodářských struktur. ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ

27 ERICH MENDELSOHN Svým komplexním, tvůrčím přístupem, který stavby v jejich vnějším i vnitřním vyjádření podřizoval urbanistickému umístění a formě ovlivněné kulturní geografií, se jeho tvorba elementárně liší od ostatních proudů moderní architektury. Vzhledem k tomu, že nezaložil žádnou školu, upadl tento přístup, jakož i on sám po předčasné smrti, v zapomnění. Opětovného docenění se mu dostalo opět až v posledních letech..urbanistickému ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ

28 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – EINSTEINOVA VĚŽ, POSTUPIM ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS EINSTEINOVA VĚŽ, POSTUPIM

29

30 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – OBCHODNÍ DŮM SCHOCKEN,SASKÁ KAMENICE ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS OBCHODNÍ DŮM SCHOCKEN,SASKÁ KAMENICE

31 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – KINO UNIVERSUM, BERLÍN ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS KINO UNIVERSUM, BERLÍN

32 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – TOVÁRNA NA KLOBOUKY,LUCKENWALDE ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS TOVÁRNA NA KLOBOUKY,LUCKENWALDE

33 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – OBCHODNÍ DŮM PETERSDORFF,VRATISLAV ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS OBCHODNÍ DŮM PETERSDORFF,VRATISLAV

34  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  JÖRN UTZON [UTSON]  JÖRN UTZON [UTSON] dánský umělec, inspirující se organickou architekturou  Opera v Sydney – estetika letících střech

35  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  Jørn Utzon (9. dubna 1918, Kodaň listopadu 2008, Kodaň) byl dánský architekt. Jeho nejslavnější stavbou je budova Opery v Sydney. V okamžiku své smrti byl jediným žijícím architektem, jehož stavba byla zapsána na seznamSvětového kulturního dědictví UNESCO.9. dubna1918Kodaň29. listopadu2008KodaňdánskýarchitektOpery v SydneySvětového kulturního dědictvíUNESCO

36  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  Jeho vítězství v architektonické soutěži o vybudování Opery v Sydney v roce 1957 bylo velkým překvapením. Utzon zaslal do soutěže výkresy, které jen málo překračovaly úroveň předběžných náčrtů. Jeden z porotců Eero Saarinen je ale označil za dílo génia a jediné, které může podpořit.architektonické soutěžiOpery v Sydney1957Eero Saarinen

37  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  Přesunul se do Sydney, kde dlouho dohlížel na realizaci svých plánů. Projekt se ale jeho zásluhou i vinou vnějších okolností opakovaně měnil, Utzon se po roce 1965 dostal do konfliktu s novým ministrem veřejných prací Davisem Hughesem, který nakonec přerostl v jeho odjezd z Austrálie. Stavba byla dokončena v jeho nepřítomnosti a otevřena v roce 1973.Sydney  Za problémy při výstavbě opery mohou být politické otázky, které vedly k nepřiměřeně nízko nastaveným finančním plánům a později k mnohonásobnému překročení rozpočtu.

38  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  Související skandál a pokažená pověst později zabránily Utzonovi v získání dalších velkých zakázek.  Navrhl ještě několik menších staveb v Dánsku, vlastní dům na Mallorce a hlavně budovu Kuvajtského národního shromáždění ve městě Kuvajt, ale některé jiné stavby, jako divadlo v Curychu, divadlo v libanonské Džeitě či stadion vsaúdskoarabské Džeddě zůstaly jen na papíře.DánskuMallorceKuvajtskéhoKuvajtCurychulibanonskéDžeitěsaúdskoarabskéDžeddě

39  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  Až po přelomu století získal Pritzkerovu cenu za rok 2003, čestné občanství Sydney a čestný doktorát a také Australský řád.Pritzkerovu cenu2003Sydneyčestný doktorátAustralský řád  Dne 29. června 2007 zapsalo UNESCO Operu v Sydney na seznam Světového kulturního dědictví, což se jinému žijícímu architektovi u jeho vlastní stavby dosud nepodařilo.29. června2007UNESCOSvětového kulturního dědictví  Zemřel, ve věku 90 let, 29. listopadu listopadu2008

40  OPERA V SYDNEY je stavba navržená v roce 1956 dánským architektem Jørn Utzonem. Nachází se v australském městě Sydney.1956Jørn UtzonemaustralskémSydney  V roce 1956 byla vládou Nového Jižního Walesu vyhlášena mezinárodní architektonická soutěž na operní budovu. Podle zadání měla budova disponovat jedním velkým sálem pro 3000 diváků a jedním menším pro 1200 diváků. Do soutěže bylo zasláno 233 návrhů z 23 zemí. V soutěži zvítězil návrh v té době nepříliš známého dánského architekta Jørn Utzona.1956Nového Jižního Walesuarchitektonická soutěžsoutěžesoutěžiarchitektaJørn Utzona

41  OPERA V SYDNEY  Stavba se potýkala s mnoha problémy, ať už technického, ale i politického rázu. Sám Utzon se na stavbě přestal podílet v roce 1966, pro neustálé spory s vládou Nového Jižního Walesu. Stavba byla svěřena australským architektům, kteří ne vždy respektovali Utzonovy projekty, což se projevilo obzvláště na interiérech. Původní rozpočet australských dolarů byl mnohonásobně překročen, náklady se vyšplhaly až na 102 miliónů. Stavba byla dokončena v roce Stavba1966Nového Jižního Walesuarchitektům

42  OPERA V SYDNEY  V červenci 2005 byla budova zařazena na seznam australského kulturního dědictví. 29. června 2007 zapsalo UNESCO Operu v Sydney na seznam Světového kulturního dědictví. Jedná se o první stavbu zapsanou na tento seznam ještě za autorova života června2007UNESCOstavbu  Stavba se stala nejznámějším atributem Australie, známém po celém světě. Její architektonické hodnoty jsou uznávány trvale a bez jakýchkoliv pochyb. Její místo v dějinách světové kultury je neotřesitelné.Australiearchitektonické

43 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – OPERA V SYDNEY ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS OPERA V SYDNEY

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  ALVAR AALTO  ALVAR AALTO Protituberkulózní sanatorium v Piamu ve Finsku (1929–1933) - krajina je součástí návrhu a součástí stavby jsou i otevřené terasy a slunce; velké balkóny a okna - toužil po integrované architektuře; vřadit stavbu do kontextu krajiny, klimatu, materiálových zdrojů a strukturálních technik + přizpůsobit ji lidským potřebám

62  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  ALVAR AALTO  ALVAR AALTO Protituberkulózní sanatorium v Piamu ve Finsku (1929–1933) - krajina je součástí návrhu a součástí stavby jsou i otevřené terasy a slunce; velké balkóny a okna - toužil po integrované architektuře; vřadit stavbu do kontextu krajiny, klimatu, materiálových zdrojů a strukturálních technik + přizpůsobit ji lidským potřebám

63  HUGO ALVAR HENRIK AALTO  (3. února 1898 – 11. května 1976) byl finský architekt.3. února května1976finskýarchitekt  Od funkcionalismu dospěl k integrované architektuře, stávající se součástí okolí a využívající kvalit přírodních materiálů (tuberkulózní sanatorium v Paimiu, 1929– 1930; Villa Mairea, , radnice,1950–1952, a sídliště v Säynätsalu; kulturní komplex Finlandia v Helsinkách, 1952–1957); a Helsinskou technickou univerzitu v Espoo, 1949– Věnoval se projektům velkých stavebních celků (1940projekt experimentálního města, 1943 plán nového centra v Oulu). Navrhoval také nábytek.funkcionalismutuberkulózníPaimiu Villa Mairea SäynätsaluFinlandiaHelsinkách1957Helsinskou technickou univerzituEspoo Oulunábytek

64 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS AALTO UNIVERSITY OTANIEMI CAMPUS LIBRARY OCTOBER 7

65

66

67 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AUDITORIUM ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AUDITORIUM

68 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY MAIN BUILDING ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY MAIN BUILDING

69 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – VILLA KOKKONEN ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS VILLA KOKKONEN

70 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – VILLA TAMMEKANN 2007 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS VILLA TAMMEKANN 2007

71 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – PAIMIO SANATORIUM2 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS PAIMIO SANATORIUM2

72

73

74

75 ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – FINLANDIA HALL ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS FINLANDIA HALL

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85 SAMOSTATNÝ ÚKOL Vyjmenujte nejvýznamnější tvůrce organické architektury – plasticismu U každého architekta napište alespoň jedno jeho dílo ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – SAMOSTATNÝ ÚKOL ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS SAMOSTATNÝ ÚKOL

86  SHRNUTÍ KAPITOLY  zodpovědnost vůči okolnímu prostředí a snaha o adaptaci lidským potřebám;  navrhování od půdorysu, od funkce, z níž se odvodí vnější vzhled.  velké mostní stavby se přizpůsobily přírodním liniím  hor.  plasticismus spojovala s brutalismem materiálová věrnost, nicméně architektonické pojetí bylo zcela protichůdné.  na fantazijní až sochařskou architekturu z univerzálně tvarovaného stavebního materiálu, jakým je surový beton, navazoval plasticizmus ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – SHRNUTÍ KAPITOLY ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS SHRNUTÍ KAPITOLY

87  KRESBY A FOTOGRAFIE:  HAAS, Felix. Architektura 20. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, n.p., ISBN S  GÖSSEL, Peter; LEUTHÄUSER, Gabriele. Architektura 20. století. Praha : Slovart, ISBN ISBN  KRIER, Léon. James Stirling: Buildings and projects [s.l.] : Verlag Gerd Hatje,  GIROUARD, Mark. Big Jim - The Life and Work of James Stirling. London : Verlag Gerd Hatje, ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – KRESBY A FOTOGRAFIE ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ORGANICKÁ ARCHITEKTURA – PLASTICIZMUS KRESBY A FOTOGRAFIE


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google