Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CHEMIE BORU Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická chemie,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CHEMIE BORU Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická chemie,"— Transkript prezentace:

1

2 CHEMIE BORU Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 3 druhý ročník čtyřletého studia

3 bor Jaká je značka boru a jeho postavení v tabulce? Elektronová konfigurace a oxidační čísla boru. Kdo a kdy bor poprvé připravil? Jaká je struktura boru a jeho hlavních sloučenin? K čemu se používají hlavní sloučeniny boru? Biochemický význam boru Osnova:

4 bor značka boru je odvozena z latinského názvu: BORUM vyberte správnou značku boru: Be Ba Bm Br B Bo

5 postavení v tabulce: 13. (III.A) skupina 2. perioda bor

6 úplná elektronová konfigurace: B 5 E vyberte správnou elektronovou konfiguraci boru: EE

7 elektronová konfigurace - excitovaný stav, po dodání E se poslední párový elektron přesune do prvního volného orbitalu bor B 5 E v důsledku tohoto jevu je bor ve sloučeninách trojvazný a jeho oxidační čísla ve sloučeninách jsou +III a -III

8 Bor je v zemské kůře je vzácnější než např. lithium. Vyskytuje se vždy vázaný na kyslík, nejznámějším nerostem boru je borax. Elementární (znečištěný) bor připravili r poprvé Gay-Lussac a Thenard v Paříži a současně Davy (obr.) elektrolyticky v Londýně. V roce 1824 jej Berzelius klasifikoval jako samostatný prvek. Čistý krystalický bor získal poprvé Weintraub r tavením „amorfního“ boru ve vakuu. „Krystalický“ bor se dnes získává rozkladem chloridu boritého v přítomnosti vodíku vysokofrekvenčními jiskrami mezi wolframovými elektrodami. Redukcí oxidu boritého kovovým sodíkem nebo hořčíkem se získá tzv. „amorfní“ bor jako hnědočerný prášek. B 2 O 3 + 3Mg → 2B + 3MgO historie přípravy boru: obr.1

9 bor: Existuje v několika alotropických modifikací, jejichž základní strukturou je ikosaedr B 12. ikosaedr = dvacetistěn obr.2

10 sloučeniny boru: Významnými sloučeninami boru jsou borax a kyselina boritá. Borax Na 2 B 4 O 5 (OH) 4. 8H 2 O patří mezi hydroxoboritany a používá se například jako tavidlo nebo hnojivo. Vyrábí se z něj slabá kyselina boritá H 3 BO 3. Tato kyselina se používá ve sklářství, keramickém průmyslu a ve zdravotnictví např. v roztoku k vyplachování očí. Zahříváním na vysokou teplotu ztrácí kyselina boritá vodu (dehydratuje) a přechází na oxid boritý B 2 O 3, který je ve vodě obtížně rozpustný. Jeho pozvolným rozpouštěním vzniká opět roztok kyseliny borité. borax:kyselina boritá:oxid boritý:

11 sloučeniny boru: dehydrogenace kyseliny borité a její následný vznik: 2H 3 BO 3 (t) → B 2 O 3 + 3H 2 OB 2 O 3 + 3H 2 O → 2H 3 BO 3

12 struktura sloučenin: B2O3B2O3 H 3 BO 3

13 sloučeniny boru: kyselina boritá v analytice: používá se k odlišení methanolu a ethanolu: methanolethanol

14 sloučeniny boru: kyselina boritá v analytice: používána k odlišení kovových iontů – boraxové perličky:

15 chemické vlastnosti boru - shrnutí: B 2 O 3 + 3Mg → B 2 O 3 + 3H 2 O → B 2 O 3 + 6Na → 2H 3 BO 3 (t) → B 2 O 3 + 3H 2 O 2H 3 BO 3 2B + 3Na 2 O 2B + 3MgO doplňte reakce podle předpokládaného průběhu:

16 biochemický význam boru: Bor je prvek významný hlavně pro rostliny. Je nezbytný pro správný vývoj listů a plodů. Jeho nedostatek způsobuje zasychání okrajů listů a například u broskví praskání pecek uvnitř plodu (viz obr.). Jeho nedostatek je v půdě je možné vyřešit přihnojováním boraxem.

17 CHEMIE BORU Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (Anorganická chemie) Třída: druhý ročník čtyřletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-3_03 Datum vytvoření: 8. října 2012 Anotace a metodické poznámky Prezentace je určena ke shrnutí chemie boru v rozsahu SŠ, k zopakování základních reakcí vedoucích k zisku čistého boru. Obsahuje přehled jeho základních sloučenin, jejich využití v analýze (např. methanol hoří zeleně s H 3 BO 3 ) a biochemických účinků. Materiál je vhodné podle možností doplnit reálným experimentem. Pro reálný experiment je možné demonstrovat hoření methanolu s boraxem nebo kyselinou boritou, případně vytvořením boraxové perličky tavením H 3 BO 3 nebo boraxu s roztokem měďnaté soli, nebo solí samotnou v nesvítivém plameni kahanu. Závěrečné shrnutí je možné použít ke krátkému zkoušení. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (1.díl). Brno: DaTaPrint, 1995;ISBN Greenwood, N.N.; Earnshaw, A.; Chemie prvků I. Praha: Informatorium, 1993, ISBN Obr č. 1 Davy ( ), autor: Shuster,Shipley: Obr č. 2 ( ), autor: Wikipedista:PDD:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Icosahedron_grey.pnghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Icosahedron_grey.png Ostatní obrázky jsou dílem autora prezentace. Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003, ZonerPhotoStudio 14, ChemSketch 10.1, Malování Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "CHEMIE BORU Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická chemie,"

Podobné prezentace


Reklamy Google