Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století."— Transkript prezentace:

1 Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMSrovnej 1. a 2. světovou válku - bitvy Označení DUMVY_32_INOVACE_11_3_11 AutorMgr. Jana Pešatová Datum Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborDějepis Tematický okruhModerní dějiny Ročník3. ročník gymnázia

2 Bitvy

3  Bitva se odehrála od podzimu 1942 do zimy 1943  Je považována za nejvýznamnější a rozhodující střetnutí německých a sovětských vojsk na východní frontě  Stála život více než milion lidí a navždy zničila Hitlerovu ambici kolonizovat Sovětský svaz  Bitva byla vedena o klíčové město na dolním toku řeky Volhy  Rudá armáda v ní dobyla historické vítězství, když nejprve obklíčila a posléze zcela zničila německou 6. armádu pod velením polního maršála F. Pauluse a připravila wehrmachtu významné materiální i lidské ztráty  Jedná se spolu s bitvou v Kurském oblouku o jedno z největších válečných střetnutí všech dob vůbec

4  Byla jednou z největších bitev první světové války – „mlýnek na maso“  Odehrála se ve Francii a padlo při ní na obou stranách zhruba vojáků  Krvavá bitva trvala od února 1916 do prosince 1916, což je přibližně 10 měsíců  Krajina po bitvě byla totálně zničena a stopy války nese dodnes. Všude jsou i dnes vidět krátery po vybuchlých granátech zarostlé trávou  Celkem zasáhlo frontu o šířce patnácti až třiceti kilometrů a hloubce deseti kilometrů přes tun oceli  Němcům se ale území vybojovat nepodařilo a 18. prosince 1916 bitva skončila  Historicky demonstruje nesmyslnost vleklé zákopové války  Výsledná situace byla stejná jako výchozí, ani jedna strana nedosáhla žádného strategického, ba ani taktického úspěchu, a jediným výsledkem bylo obrovské vyčerpání zdrojů všech zúčastněných

5  Na tomto místě se odehrály čtyři bitvy, které se uskutečnily během první světové války mezi vojsky Dohody (hlavně anglická) a císařského Německa v letech  Fronta se zde pohybovala v blátě, vlhku a chladu jen o pár kilometrů tam a zpátky  Do dějin definitivně vstoupilo toto místo 22. dubna 1915, kdy během bojů Němců a Britů mezi městy Langemark a Steenstraete byl poprvé v historii lidstva vyzkoušen chemický bojový jedovatý plyn (konkrétně sloučenina chlóru)  Plyn vypouštěli z chemických projektorů, krátkých barelů naplněných minami s plynem. Obešli tak ustanovení haagské dohody, která zakazovala jen chemické dělostřelecké granáty

6  Na sklonku léta 1942 se schylovalo k rozhodující bitvě o Severní Afriku  Rommelův africký expediční sbor se střetl u malé egyptské pobřežní vesnice s britskou 8. armádou vedenou generálem Montgomerym  Němci dlouhým tažením zeslábli, ale stále mysleli na vítězství  Bitva proběhla od července do listopadu 1942  Ztráty na obou stranách byly obrovské, ale navzdory všem ztrátám hnal Montgomery jednu vlnu tankových útoků za druhou, přímo proti oslabeným německým obranným liniím  První bojové nasazení nového středního tanku M4 Sherman  Montgomery nakonec srazil Němce na kolena

7  Bitva představovala první významné vystoupení čsl. legií na východní frontě  Úspěch československých jednotek byl natolik výrazný, že ruská vláda poté zrušila veškerá omezení na formování nových jednotek z českých a slovenských zajatců  Proběhla v červenci roku 1917  Proti čsl. legiím stála vojska Rakousko- Uherska a Německa  Z hlediska celkového vývoje války nevelká a nevýznamná bitva

8  Byla jednou z rozhodujících námořních bitev druhé světové války  Proběhla od 3. června do 7. června 1942  Američané pokládali toto místo za hlavní bod obrany proti japonskému loďstvu  Plán bitvy vymyslel admirál Jamamoto, který chtěl vnutit rozhodující bitvu americkému loďstvu a zničit ho – hlavně zničit americké letadlové lodě, čímž by následně Japonsko ovládlo Tichý oceán a přinutilo by Spojené státy k míru  Japonský plán však selhal, protože Američané rozluštili japonské kódy a znali japonský plán do značných podrobností  Bitva zasadila zdrcující porážku japonskému námořnictvu, které ztratilo všechny čtyři nasazené letadlové lodě a tím i jakoukoliv šanci na vedení dalších útočných operací většího rozsahu  V následných bojích pak již jasně převládal průmysl a technická převaha Spojených států, neboť Japonsko nemohlo s nedostatkem nerostných zdrojů konkurovat Spojeným státům ani ve výrobě zbraní, ani v jejich vývoii .

9  Bitva představuje střetnutí mezi německou Luftwaffe a britskou Royal Air Force  Jednalo se o první významné střetnutí v dějinách válek vybojované výhradně prostřednictvím leteckých sil  Smyslem této vzdušné bitvy, kterou rozpoutala německá strana, bylo zničit nebo alespoň výrazně oslabit Royal Air Force a získat tak jednoznačnou vzdušnou převahu nad kanálem La Manche a Británií  Německé velení považovalo vítězství v této bitvě za nutnou podmínku pro uskutečnění invaze do Anglie (viz Operace Seelöwe)

10  Proběhla od 1. července do 18. listopadu roku 1916  Byla jednou z nejkrvavějších operací první světové války  Byla to velká útočná operace anglických a francouzských vojsk s cílem prolomit linii německé obrany a vniknout do týlu německé skupiny armád  Vojáci měli podporu ze vzduchu a také měli na své straně trumf – tank, kromě toho byla armáda spojenců dobře vyzbrojena  Tanky nebyly schopny prorazit frontu, ale představovaly novou taktiku ve vedení války. S jejich pomocí se pěchota posunula o 2 km, ale pak se postup zastavil  Celkový počet padlých a zraněných činil Britů a Francouzů, Němci měli ztráty mužů. Tato krvavá bitva přitom přinesla spojencům územní zisk pouhých 3 kilometrů.

11  1. bitva u Stalingradu  2. bitva u Verdunu  3. bitvy u Yper  4. bitva u El Alameinu  5. bitva u Zborova  6. bitva u Midway  7. letecká bitva o Británii  8. bitva na Sommě


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století."

Podobné prezentace


Reklamy Google