Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Lišejníky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Lišejníky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání."— Transkript prezentace:

1 Lišejníky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/ VY_52_INOVACE_13_Př6 © Radoslava Jarošová Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. Základní škola Loket, okres Sokolov

2 Název: Zástupci lišejníků Anotace: Výskyt lišejníků, typy stélek, význam Autor: Radoslava Jarošová Jazyk: český Očekávaný výstup: rozliší podle vnějšího tvaru typy stélek, objasní význam a funkci lišejníků, rozpozná známé druhy, vysvětlí pojem symbióza Klíčová slova: bioindikátory, symbióza, „lišejníkové pouště“, korovitá, lupenitá, keříčkovitá stélka Druh učebního materiálu: pracovní list Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: ZŠ – druhý stupeň Ročník: šestý Vazby na ostatní materiály: žádné

3 Zakroužkuj správnou odpověď: 1. Co je to lišejník? a)rez travní b)organismy vzniklé symbiózou buněk řas(nebo sinic) s houbovými vlákny c)houba s plodnicí 2. Symbióza je: a)podhoubí b)stopka výtrusnice c)vzájemně prospěšné soužití 3. Podle systému řadíme lišejníky mezi: a)houby b)rostliny c)kapradiny řešení

4 Řešení: 1. Co je to lišejník? a)rez travní b)organismy vzniklé symbiózou buněk řas ( nebo sinic) s houbovými vlákny c)houba s plodnicí 2. Symbióza je: a)podhoubí b)stopka výtrusnice c)vzájemně prospěšné soužití 3. Podle systému řadíme lišejníky mezi: a)houby b)rostliny c)kapradiny zpět

5 V textu vyškrtni vetřelce a napiš správnou odpověď: Lišejníky se vyskytují na vodní hladině. Nemohou odolávat nepříznivým podmínkám. Potřebují velké množství živin, vzduchu, vlhkosti, a světla. Rostou velmi rychle. Jsou označovány jako houby života. Jako jedny z prvních osidlují dna rybníků. Většina lišejníků může žít ve velmi znečištěném ovzduší. Některé druhy slouží jako ukazatelé čistoty ovzduší – biokatalyzátory. Věda o lišejnících je lichintypologie. Protože jsou vlivem symbiózy nenáročné mohou žit i na skalách. „Lišejníkové pouště“ – místo, kde je hodně lišejníků. řešení

6 Řešení: Lišejníky se vyskytují na vodní hladině. Na kůře stromů, na kamenech, na zdech, na skalách na holé půdě. Nemohou odolávat nepříznivým podmínkám. Mohou Potřebují velké množství živin, vzduchu, vlhkosti, a světla. Nepatrné Rostou velmi rychle. Pomalu Jsou označovány jako houby života. Průkopníci Jako jedny z prvních osidlují dna rybníků. Skalní podklady Většina lišejníků může žít ve velmi znečištěném ovzduší. Jsou citlivé na znečištěné ovzduší. Některé druhy slouží jako ukazatelé čistoty ovzduší – biokatalyzátory. Bioindikátory Věda o lišejnících je lichintypologie. Lichentologie Protože jsou vlivem symbiózy nenáročné mohou žit i na skalách. Zde není vetřelec „Lišejníkové pouště“ – místo, kde je hodně lišejníků. Zde se lišejníky nevyskytují. Je v tomto místě značně znečištěné ovzduší. zpět

7 Utvoř správné dvojice: I.keříčkovitá stélka II.organické látky, které využívají i houbová vlákna III.Korovitá stélka IV.houbová vlákna dodávají řasám nebo sinicím vodu V.Lupenitá stélka a) minerální látky a chrání je před suchem b)vytvářejí řasy c)srůstá celou plochou ke skalnímu podkladu d)od podkladu odstává e)tvoří keřík, odstává od podkladu a bývá větvená I-e, II. – b, III. – c, IV. – a, V. - d Odkryj správnou odpověď řešení

8 Utvoř správné dvojice. I.keříčkovitá stélka II.organické látky, které využívají i houbová vlákna III.Korovitá stélka IV.houbová vlákna dodávají řasám nebo sinicím vodu V.Lupenitá stélka a) minerální látky a chrání je před suchem b)vytvářejí řasy c)srůstá celou plochou ke skalnímu podkladu d)od podkladu odstává e)tvoří keřík, odstává od podkladu a bývá větvená I-e, II. – b, III. – c, IV. – a, V. - d Odkryj správnou odpověď zpět

9 Urči druh lišejníku obr. č.1obr. č. 2 obr. č. 3 obr. č. 4 řešení obr. č. 5

10 Řešení: obr. č.1 Mapovník zeměpisný obr. č. 2 Terčovka bublinatá obr. č. 3 Dutohlávka sobí obr. č. 4 Terčovník zední (Terčovka zední) zpět Obr. Č. 5 Pukléřka islandská

11 Urči druh stélky- odkryj správnou odpověď: keříčkovitá korovitá lupenitá řešení

12 Řešení: keříčkovitákorovitá lupenitá zpět

13 Seznam použité literatury a pramenů: Zdroje: Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003, 1. vydání. ISBN X. Přírodopis 6. Olomouc: Prodos, ISBN › Rostliny [online] [cit ]. Dostupné z: › Rostliny Cs.wikipedia.org/wiki/Mapovník_zeměpisný [online] [cit ]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Mapovník_zeměpisný Foto č. 1610a © Jiří Bohdal [online] [cit ]. Dostupné z: Foto č. 1610a © Jiří Bohdal Cs.wikipedia.org/wiki/Terčovník_zední [online] [cit ]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Terčovník_zední Cs.wikipedia.org/wiki/Dutohlávka_sobí [online] [cit ]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Dutohlávka_sobí Cs.wikipedia.org/wiki/Pukléřka_islandská [online] [cit ]. Dostupné z: cs.wikipedia.org/wiki/Pukléřka_islandská [online]. srpen 2012 [cit ]. Dostupné z: Autor: Radoslava Jarošová Základní škola Loket, okres Sokolov prosinec 2012 Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.


Stáhnout ppt "Lišejníky Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání."

Podobné prezentace


Reklamy Google