Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Řídící činnost učitele/trenéra Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Řídící činnost učitele/trenéra Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc."— Transkript prezentace:

1 Řídící činnost učitele/trenéra Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.

2 Řídící činnost učitele/trenéra Specifický druh účelného působení na žáka/hráče Specifický druh účelného působení na žáka/hráče Vnitřní struktura řídící činnosti učitele/trenéra Vnitřní struktura řídící činnosti učitele/trenéra Řízení jako rozhodovací proces: Rozhodovací proces před zahájením TP Rozhodovací proces před zahájením TP Rozhodování při realizaci TP (odchylky, korekce, dotváření) Rozhodování při realizaci TP (odchylky, korekce, dotváření) Rozhodování po skončení TP Rozhodování po skončení TP

3 Plánování jako součást rozhodování Aktuálnost a užitečnost plánu Aktuálnost a užitečnost plánu Detailizace a průběžná korekce plánu Detailizace a průběžná korekce plánu Limitující faktory: Řízeným prvkem je rozvoj člověka, který se neustále mění v čase Řízeným prvkem je rozvoj člověka, který se neustále mění v čase Nelze předvídat detailní reakce organismu na vykonané zatížení Nelze předvídat detailní reakce organismu na vykonané zatížení Je obtížné správně ocenit čas a počet opakování nutný pro osvojení různých dovedností Je obtížné správně ocenit čas a počet opakování nutný pro osvojení různých dovedností

4 Hlediska pro plánování Délka plánovacího období Délka plánovacího období Věcně obsahová struktura zahrnující konkrétní cíle a úkoly (proporce nácviku, herního tréninku a kondičního tréninku) Věcně obsahová struktura zahrnující konkrétní cíle a úkoly (proporce nácviku, herního tréninku a kondičního tréninku) Řízený objekt (družstvo, hráč nebo malá skupina) Řízený objekt (družstvo, hráč nebo malá skupina)

5 Řízení jako ovlivňovací proces- přenášení informací Výkonové motivování hráčů Uskutečňování pomocí interakce a komunikace Interakce- vše co se děje mezi subjektem a objektem Interpersonální percepce Atribuční (dojem) Očekávací (chování) Afektivní (emotivní reakce)

6 Řízení jako kontrolní proces Zjišťování skutečného vývoje Zjišťování skutečného vývoje Srovnání skutečného s daným Srovnání skutečného s daným Vyvozování závěrů Vyvozování závěrů Typy kontroly Hráče trenérem Hráče trenérem Trenéra hráčem Trenéra hráčem Sebekontrola Sebekontrola Vzájemná Vzájemná

7 Chování učitele/trenéra Formy Formy chování: Instrukce Instrukce (co nejmenší počet slov, vyjádření konkrétní činnosti) Korekce-požadující Korekce-požadující změnu (v průběhu po skončení) Měla Měla by být kladná Co Co se má opravit (nepředkláněj se, zakloň se) Zpětná Zpětná informace-vztahuje se k průběhu nebo výsledku (paže byla málo napnutá, bylo to výborné)

8 Formy projevu Řečové Řečové Řečové a pohybové Řečové a pohybové Jenom pohybové Jenom pohybové Nonverbálně akustické Nonverbálně akustické Mlčení Mlčení Taktilní Taktilní Písemné,obrazové Písemné,obrazové

9 Postojová aktivita je vlastnost vyjadřující stupeň sociální stimulace Postojová aktivita je vlastnost vyjadřující stupeň sociální stimulace Integrace- doporučující směrnice (pochvala, souhlas, odměna) Integrace- doporučující směrnice (pochvala, souhlas, odměna) Dominance- přinucování (příkaz, zákaz, negatviní hodnocení, vyhrožování,….) Dominance- přinucování (příkaz, zákaz, negatviní hodnocení, vyhrožování,….) Neutrálnost- ani integrace ani dominance Neutrálnost- ani integrace ani dominance

10 Integrace s vyjádřeným věcným obsahem To vrchní podání bylo výborné (zpětná inf.) To vrchní podání bylo výborné (zpětná inf.) A švihni paží (slovní dopomoc,tj. instrukce použitá těsně před provedením švihu, kdy se již hráč odráží) A švihni paží (slovní dopomoc,tj. instrukce použitá těsně před provedením švihu, kdy se již hráč odráží) Podívejte se ještě jednou: čím je míč zasažen v nižším bodě, tím je při použití stejné síly jeho dráha vyšší (vysvětlování hlubších detailů, instrukce) Podívejte se ještě jednou: čím je míč zasažen v nižším bodě, tím je při použití stejné síly jeho dráha vyšší (vysvětlování hlubších detailů, instrukce)

11 To se vám povedlo! To se vám povedlo! Bylo to výborné! Bylo to výborné! Ano, správně! Ano, správně! Souhlasím! Souhlasím! Integrace se zamlčeným věcným obsahem

12 Ten výskok nebyl dobrý! (zpětná inf.) Ten výskok nebyl dobrý! (zpětná inf.) Musíš udeřit špetkou! (korekce) Musíš udeřit špetkou! (korekce) Nahraješ míč těsně před sebe, rychle se rozběhneš, odrazíš a zasáhneš v některém bodě jeho vzestupné dráhy! (instrukce) Nahraješ míč těsně před sebe, rychle se rozběhneš, odrazíš a zasáhneš v některém bodě jeho vzestupné dráhy! (instrukce) Dominance s vyjádřeným věcným obsahem

13 Dominance se zamlčeným věcným obsahem Špatně! (zpětná inf.) Špatně! (zpětná inf.) Bylo to nemožné (zpětná inf.) Bylo to nemožné (zpětná inf.)

14 KONEC KONEC


Stáhnout ppt "Řídící činnost učitele/trenéra Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google