Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhFilozofie TémaFilozofie Tematická oblastFilozofie NázevHlavní období Indické filozofie AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkSrpen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 4.ročník AnotaceUtváření filozofického myšlení ve staré Indii. Učení Brahmě a Átmánu Přínos/cílové kompetencePochopení pramenů a postupného utváření hinduistické filozofie VY_32_INOVACE_52_ 05

2 Indická filozofie se dělí do tří období: 1/ OBDOBÍ STAROVÉDSKÉ - DOBA HYMNŮ / př.n.l./ - je to nejstarší známé údobí života Árjů. - HYMNY /Rgvédu/ - podávají obraz o životě a náboženských představách Indoárijců žijících v SEVEROZÁPADNÍ Indii. INDOÁRIJCI - byli tehdy bojovným národem ROLNÍKŮ a CHOVATELŮ dobytka - ovládali jednoduchá řemesla (kováři, hrnčíři,tesaři.) Vytvářeli si NEJSTARŠÍ BOŽSTVO !

3 Vytvářeli si NEJSTARŠÍ BOŽSTVO NEJSTARŠÍ BOŽSTVO: - bylo vytvářeno z PŘÍRODNÍCH SIL a ŽIVLŮ (nebe, země, oheň, světlo, vítr a voda) - považovali je za OSOBY, které žijí, mluví a mají stejné osudy jako lidé (Antropomorfismus) V Rgvédu jsou obsaženy HYMNY a CHVALOZPĚVY na BOHY: Hymnus o AGNIM - bůh ohně Hymnus o INDROVI - pán blesku a hromu Hymnus o VIŠNOVI - bůh slunce - obsahuje také MODLITBY k těmto bohům ( prosby: o rozmnožení stád, dobrou sklizeň, dlouhý život)

4 Agni – bůh ohně Byl jedním z prvních bohů, kteří obdrželi lidskou podobu. Ohňová oběť byla již v předvédské době důležitou součástí náboženské kultovní formy.

5 Indra Bůh přírodních živlů, byl králem všech bohů. Je mu zasvěcena většina védských hymnů.

6 Období obětní mystiky a vzniku kastovního systému Indoárijci rozšiřují oblast východním směrem k deltě GANGY, vládnou původním obyvatelstvu ŠŮDRŮM vytvářejí KASTOVNÍ SYSTÉM, který dodnes vévodí hynduistické Indii – soustava institucí - podnětem byla NUTNOST oddělení vládců /Árjů/ od podrobeného obyvatelstva PRIVILEGOVANOU KASTOU: jsou BRAHMÁNI /KNĚŽÍ/ a KŠÁTRIOVÉ Slovo KASTA / je portugalského původu / = VARNA-znamená v Ind. BARVA /Sanskrt/ 2 / Období př.n.l.

7 Kasty ve 2. období ÁRJOVÉ: 1/ BRAHMÁNI - kněží 2/ KŠÁTRIOVÉ - vládcové a bojovníci / šlechta / 3/ VAIŠJOVÉ - obchodníci - svobodní lidé ……………………………………………………………………………………… 4/ ŠŮDROVÉ - původní obyvatelé /40 mil./ Árjové= NEDOTKNUTELNÍ pro ŠŮDRY!!!

8 Vizionáři a Asketové žijící v lesích na severu bádali a hledali, až vytvořili: OBDIVUHODNÉ UPANIŠÁDY - TAJNÉ TEXTY Obecně se filozofové shodují, že je to nejvděčnější a nejvíc povznášející četba, jakou je možno nalézt !!! UPANIŠÁDY: netvoří ucelený systém = myšlenky a nauky různých myslitelů. Slovo: "UPANIŠÁDA" : „UPA" / blízko / „SAD" / sedět / 3/ OBDOBÍ UPANIŠÁD / př.n.l./

9 Nejvýznačnějšími z Upanišád se objevují DVĚ FILOZOFICKÉ MYŠLENKY: 1/ nauka " O BRAHMĚ a ATMÁNU „ 2/ nauka " O STĚHOVÁNÍ DUŠÍ a SPASENÍ „ " KDO SEDÍ POBLÍŽ MISTRA" = řeší TAJNOU NAUKU - jen pro ZASVĚCENÉ!

10 BRAHMA: BRAHMA: původní význam "MODLITBA„ zaklínání později : Posvátné vědění nyní: "VELKÁ DUŠE SVĚTA" /univerzálie/ " Z níž vyšlo vše a vše v ní spočívá " Brahma - stvořilo BOHY a dalo jim vládnout nad světem.

11 ATMÁN : ATMÁN: původně "DECH, PODSTATA" později "VLASTNÍ JÁ" "EGO, DUŠE" ATMÁN je tedy nejvnitřnější jádro našeho vlastního JÁ " VEŠKERENSTVO JE BRAHMA, avšak BRAHMA JE ATMÁN V NÁS „

12 Pokus se odpovědět: Indra je bůh čeho? Říká ti něco pojem Atmán? Jak se nazývali prapůvodní obyvatelé Indie? Co znamená pojem Brahma? Jak se nazývá 3.období Indické filozofie? Jak se jmenuje bůh ohně? Kdo to jsou Brahmáni?

13 Zdroje a prameny Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990 Blecha, I.: Filosofie, Nakladatelství Olomouc 1998 Fürst, M.: Filozofie, Fortuna, Praha 1994 Jaspers, K,: Úvod do filozofie, Praha 1991 Kratochvíl, Z.: Mýtus, filozofie, věda. Praha 1993 Liessmann, K.-Zenaty, G.: O myšlení – Úvod do filosofie, Votobia, Olomouc 1994 Michálek, J.: Co je to filozofie, Oikúmené, Praha 1992 Osborne, R.: Filozofie, Portál, Praha 2006 Popkin, R.-Stroll, A.: Filozofie pro každého, Nakladatelství Ivo Železný, Praha 2005 Petříček, M. Jr.: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1992 Sláma, M.: Kapitoly ke studiu základů filosofie. Praha 1991 Šmajs, J. – Krob, J.: Úvod do ontologie. Brno 1994 Störig, H.J. Malé dějiny filozofie, Zvon, Praha 1996 Weischedel, W.: Zadní schodiště do filozofie, Votobia, Praha


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google