Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."— Transkript prezentace:

1 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno 20. května 2014 Autor: Mgr. Jiří Sedlařík

2

3 1914 Ve Francii, Německu nadšení z války, vlastenectví, dobrovolníci Předpoklad, že válka bude krátká a že se vojáci vrátí dříve „než dozrají švestky“ nebo „do prvního sněhu“ Hospodářství podřízeno válce Stát kontroloval:  využívání surovin, ceny potravin, výkup obilí Přídělový systém – na lístky mohli obyvatelé koupit pouze omezené množství chleba, cukru, masa Negativní rys – vznikl černý trh

4 1915 Muži odvedeni na frontu Ženy je nahradily ve všech oborech Práce v průmyslu, dopravě Samostatnost Zajištění obživy pro rodiny

5 1916 Střídavé úspěchy na frontách Válčící země hospodářsky vyčerpány Špatné zásobování armád Vyčerpaní vojáci Hlad a bída civilního obyvatelstva Demonstrace proti válce, stávky Státní represe (zatýkání, popravy, cenzura) Propaganda

6 1917 Nedostatek potravin, munice Obrovské ztráty na životech Vyčerpávající zákopová válka Nespokojenost vojáků (vzpoury) V zázemí bída a hlad Demonstrace, stávky Sociální revoluce (únorová revoluce v Rusku)

7 1918 Říjen – rozpad Rakousko-Uherska Vznik nových států Vítězství zemí Dohody Po válce Úpadek mravů a morálních hodnot Ztracená generace – mladí lidé, kteří po návratu z války nebyli schopni žít normální život Epidemie španělské chřipky (20 milionů obětí)

8 Srbské ošetřovatelkyPlakát varující před chřipkou

9 Otázky 1. Jak byste popsali přídělový systém? 2. Jaké bylo postavení žen v zázemí za I. světové války? 3. Co to byla ztracená generace?

10 Klíč 1. Přídělový systém byl zaveden za I. světové války. Lidé si na lístky mohli koupit pouze omezené množství chleba, cukru, masa. 2. Ženy nahradily muže ve všech oborech. Pracovaly v průmyslu a dopravě. Zajišťovaly obživu pro své rodiny. 3. Ztracená generace – mladí lidé, kteří po návratu z války nebyli schopni žít normální život. Nazývá se tak i generace spisovatelů (Hemingway, Faulkner…).

11 Zdroj literatury KOHOUTKOVÁ, Helena a Martina KOMSOVÁ. Dějepis na dlani. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2005, 256 s. Na dlani. ISBN KVAČEK, Robert. České dějiny: učebnice pro střední školy. 1. vyd. Praha: SPL - Práce ve spolupráci s nakladatelstvím Albra, 2002, 243 s. Učebnice pro střední školy (Práce). ISBN POKORNÝ, Jiří. V době páry a elektřiny: od pokusu o české vyrovnání k získání samostatnosti : učebnice pro základní školy. 2. vyd., ve VaN Práce 1. Praha: Práce, 1994, 95 s. Učebnice pro základní školy (Práce). ISBN HLAVAČKA, Milan. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 175 s. ISBN

12 Zdroj obrázků Srbské ženy odnášejí raněné. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: tov%C3%A9_v%C3%A1lky tov%C3%A9_v%C3%A1lky Plakát varující před španělskou chřipkou (Alberta, Kanada). In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná."

Podobné prezentace


Reklamy Google