Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám

2 Název : Romantismus Anotace: Výkladová prezentace zaměřená na romantismus ve výtvarném umění, v hudbě a literatuře. Uvádí charakteristické rysy, nejvýznamnější představitele a jejich díla. Vypracoval: Mgr. Věra Sýkorová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost, Dějepis, Novověk Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření:

3 Použitá literatura: Literatura pro 2. ročník středních škol. DIDAKTIS VÁLKOVÁ, V.: Dějepis 8 pro základní školy – NOVOVĚK. Praha SOCHROVÁ, M.: Dějepis II. v kostce pro střední školy. Fragment. Čornej, P. a kol.: Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy. Praha 2006.

4  nástup je datován před polovinou 19. století  zasněný návrat k minulosti Romantismus Chronologie prof. V. V. Štecha: klasicismus a empír 1770 – 1820 klasicismus a empír 1820 – 1848 romantismus 1848 – 1891 nová renesance 1891 – 1918 nové baroko

5 Malířství Charakteristické rysy:  požadavek na vlastní vyjádření – tvůrčí svobodu  zachycování dramatického vyvrcholení nějakého děje  snové, temné krajiny  přírodní živly  mnoho malířů ve svých dílech hledá jakýsi vysněný „ztracený ráj“

6 Eugene Delacroix  vrchol romantické tvorby  žil ideály svobody (jeho otec významný muž Francouzské revoluce) Svoboda vede lid bnid=iMndt8X66jB7tM:&imgrefurl=http://www.ricci-art.com/en/Eugene- Delacroix.htm&docid=T2W3k6lR6xK7tM&imgurl=http://www.ricci- art.net/img005/103.jpg&w=602&h=800&ei=diMdUNv6Jsu4hAfgmIDYDw&zoom=1 the-people-eugene-delacroix-1830/&docid=LgNDaIzbs0FT8M&imgurl=http://silverandexact.files.wordpress.com/2012/02/liberty-leading-the-people-eugc3a8ne-delacroix jpg&w=1400&h=1110&ei=diMdUNv6Jsu4hAfgmIDYDw&zoom=1&iact=hc&vpx=770&vpy=143&dur=31&hovh=200&hovw=252&tx=119&ty=93&sig= &page=1&tb nh=131&tbnw=164&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:4,s:0,i:85

7 William Turner  snivé obrazy moře a lodí Autoportrét Neohrožený, tažený ke svému poslednímu kotvišti - považováno za největší dílo W. Turnera

8 Jaroslav Čermák  vynikající český malíř  mezi jeho nejslavnější obrazy patří výjevy z boje Jihoslovanů proti turecké nadvládě Bosna roku hsFM:&imgrefurl=http://krajane.radio.cz/articleDetail.view%3Fid%3D1304&docid=mvYK_gYD8ldlXM&imgurl=http://img.radio.cz/pictures/krajani- web/mucha_alfons1__24.jpg&w=299&h=400&ei=ViUdUO2eE4WphAfamoHwAQ&zoom=1

9 Josef Navrátil  významný český malíř a dekoratér  s oblibou maloval krajiny Krajina u Vyššího Brodu

10 Hudba Charakteristické rysy:  uvolnění formy  vyzařovala vlastní osobnost autora  rozkvět opery  Italové Giuseppe Verdi, Gioacchino Rossini  Němec Richard Wagner  oblíbené symfonické skladby  využívání dynamiky  Francouz Hector Berlioz  Maďar Ferenc Liszt  Němec Franz Schubert  Polák Fryderyk Chopin

11 Giuseppe Verdi Při slavnostním otevření Suezského průplavu v roce 1869 zazněla premiéra opery Aida. TXM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Giuseppe_Verdi&docid=JDOdnca_7vuQ6M&imgurl=http://upload.wikimedia. org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Verdi_Giuseppe.jpg/220px- Verdi_Giuseppe.jpg&w=220&h=315&ei=Ey0dUM72NcODhQf3kIDoCw&zoom=1

12 Richard Wagner  k řadě svých oper sám psal libreta DĚJ: Lohengrin - romantická opera - v Antverpách v první polovině 10.století - vychází z kruhu pověstí o svatém grálu - myšlenka- žádný ze strážců grálu nesmí dopustit, aby se komukoliv na světě ukřivdilo = základ děje K44-OEfklCzHfM:&imgrefurl=http://classicfm.lidovky.cz/planetarni-predplatne-069- /classicfm.asp%3Fc%3DA120209_121626_classicfm_kac&docid=lZ6upS5Om6KP1M&imgurl=http://i.lidovky.cz/1 0/121/lngal/KAC3789dc_Richard_Wagner_b.jpg&w=460&h=378&ei=IC4dUMTSLcfLhAfuqYD4Cw&zoom=1 lohengrin&hl=cs&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=aF20iuMQkYavQM:&imgrefurl=http://radiomelasudas- beaumarchais.blogspot.com/2008/09/richard-wagner-lohengrin.html&docid=HJfCHwWjZFK- eM&imgurl=http://juanguillermotejeda.files.wordpress.com/2008/05/lohengrin1.jpg&w=370&h=418&ei=gi4dUJf2GcyAhQfNxoDwCQ&z oom=1 w%C3%A1gner-lohengrin|http://gatholotjo.files.wordpress.com/2011/10/wagner_lohengrin_wedding_march1.png|606|758

13 Fryderyk Chopin  geniální polský hudebník  po léta žil a sbíral umělecké vavříny ve Francii  proslul svými klavírními skladbami 263&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid=IeE- sfYTlNB8kM:&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Fr%25C3%25A9d%25C3%2 5A9ric_Chopin&docid=-uVD5- vf6mK5vM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/C hopin,_by_Wodzinska.JPG/220px- Chopin,_by_Wodzinska.JPG&w=220&h=293&ei=IzAdUMqQMJOzhAeC2oHgDQ &zoom=1&iact=hc&vpx=189&vpy=130&dur=1484&hovh=234&hovw=176&tx=54 &ty=147&sig= &page=1&tbnh=139&tbnw=118&start=0& ndsp=32&ved=1t:429,r:0,s:0,i:70 66&tbm=isch&tbnid=9msVhl4vmEckhM:&imgrefurl=http://coppellpianoshop.wordpress.com/2012/03/01/chopins- identity-character-and-signature- examined/&docid=i06OhxERjOGZOM&imgurl=http://coppellpianoshop.files.wordpress.com/2012/03/6a00d8341c ef00e54fa13f wi.jpg%253Fw%253D614&w=540&h=304&ei=qDAdUOqLEY-AhQea6ICgDA&zoom=1

14 Literatura Charakteristické rysy:  inspirování lidovou tvorbou, pohádkami, poezií  umožňovala únik do světa snů a fantazie  vznikaly romány plné nebezpečných dobrodružství, nenaplněných lásek a napravovaných křivd  děj – v minulosti (představovali si ji romanticky)  oblíbeným hrdinou – šlechetný zbojník, zamilovaný mladík (nepříznivý osud nebo společenská pravidla brání lásce), člověk, který žije nespoutaným, volným životem – vnitřně rozervaný, který se vzepře tradičním zvyklostem  oblíbená i lyrická poezie

15 Walter Scott Victor Hugo Friedrich Schiller Alexandr Sergejevič Puškin Karel Hynek Mácha Q4vHLqwDLscM:&imgrefurl=http://www.inext.cz/texty/pushkin/index.html&docid=4iRfZbMMzlXBGM&imgurl=http://www.inext.cz/texty /pushkin/Images/pushkin01.gif&w=175&h=228&ei=KDEdUO62K427hAeCpICwDg&zoom=1 cs&rlz=1T4ADBS_enCZ259CZ263&biw=1280&bih=766 &tbm=isch&tbnid=ER1pf4zxuxBOgM:&imgrefurl=http:// en.wikipedia.org/wiki/File:Walter_Scott_- _Project_Gutenberg_eText_18396.jpg&docid=lPFcWMPj xTjPcM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ommons/0/0c/Walter_Scott_- _Project_Gutenberg_eText_18396.jpg&w=600&h=760&ei =0zEdUOOjCM2AhQfN3IHYAQ&zoom=1 ler&um=1&hl=cs&rlz=1T4ADBS_enCZ259C Z263&biw=1280&bih=766&tbm=isch&tbnid= Zdxp8OG3XsKyWM:&imgrefurl=http://www. iperceptive.com/authors/friedrich_schiller_quot es.html&docid=ezhw3WidybCryM&imgurl=ht tp://www.iperceptive.com/images/authorimage s/friedrich- schiller.jpeg&w=309&h=437&ei=NzIdUK6tA 8yLhQeIiYHABw&zoom=1 &tbm=isch&tbnid=NY0tTnseVe83MM:&imgrefurl=http://oko.yin.cz/9/victor- hugo/&docid=WHJH8cRnMEXqoM&imgurl=http://oko.yin.cz/9/victor-hugo/victor- hugo.jpg&w=264&h=300&ei=zjIdUKrAJI62hAecoIGQCw&zoom=1 0&bih=766&tbm=isch&tbnid=zbjkftEiudpAPM:&imgrefurl=http://www.macho vo-jezero-koupani.cz/karel-hynek- macha.php&docid=lKMsISKz0iRJFM&imgurl=http://www.machovo-jezero- koupani.cz/images/content/karel-hynek-macha- 01.jpg&w=202&h=247&ei=KzMdUKHMEYi2hQeauoGYBw&zoom=1&iact= hc&vpx=283&vpy=179&dur=63&hovh=197&hovw=161&tx=97&ty=59&sig= &page=1&tbnh=128&tbnw=103&start=0&ndsp=33& ved=1t:429,r:1,s:0,i:87

16 Téma: Romantismus – výtvarné umění, hudba, literatura - 8. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google