Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat Bc. Tereza Fujáková Katedra výživy člověka, LF MU, Brno 14. květen 2013.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat Bc. Tereza Fujáková Katedra výživy člověka, LF MU, Brno 14. květen 2013."— Transkript prezentace:

1 PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat Bc. Tereza Fujáková Katedra výživy člověka, LF MU, Brno 14. květen 2013

2 ZVLÁŠTNOSTI DĚTSKÉHO VĚKU s ohledem na hydrataci Moč Odpařování a pocení Vydechovaný vzduch Stolice – jiné rozložení tělesné vody – ↑ relativní povrch těla – nedostatečně vyvinutý vylučovací systém – potřeba vody pro růst Nápoje Potraviny Metabolická voda – horší tolerance ↑ teplot – neposednost, houževnatost – zaujetí pro okolní podněty – průjmy, zvracení, horečky – sdělení potřeb

3 KVALITA A KVANTITA – voda/ S/ jednoduché cukry/ B/ T/ vitaminy/ minerální látky/ bioaktivní látky/ organické kyseliny/ přídatné látky/ kofein/ oxid uhličitý/ (alkohol) Množství = ztráty + individuální potřeby DACH 2011

4 NÁSTRAHY dětského věku a období dospívání – ↑ relativní povrch těla – horší tolerance ↑ teplot – neposednost, houževnatost – zaujetí pro okolní podněty – noční ztráty pocením, dýcháním a odpařováním z kůže – žízeň jako projev dehydratace – negativní vliv na duševní stav, výkonnost, pozornost, bolest hlavy a únavu – preference sladké chuti – vliv reklam, vrstevníků, autorit a idolů – fast food x alternativní stravování x ideál krásy x PPP – vynechávání snídaní (i dopoledních svačin) – ↑ konzumace slazených nápojů

5 PRAKTICKÁ DOPORUČENÍ K MNOŽSTVÍ – předcházet žízni – pít v průběhu celého dne – připomínat dětem příjem tekutin – pěstovat pitný režim již od dětství Dostatečný pitný režim zlepšuje výkonnost, soustředění, krátkodobou paměť a další prvky procesu učení (EHI 2013). – možnost konzumace nápoje během vyučování (pokles koncentrace → hromadná pauza, odpočinek)

6 PRAKTICKÁ DOPORUČENÍ KE KVALITĚ TEKUTIN – základem pitného režimu pitná voda (z vodárenského zdroje/ kojenecká/ pramenitá/ minerální vody s mineralizací 150 – 500 mg/l), ovocný, zelený a slabý černý čaj, ředěné džusy – omezit konzumaci nápojů s ↑ obsah sacharidů, oxidu uhličitého, sladidel, přídatných látek – optimální teplota: ≥ 16 °C – sledovat celkovou mineralizaci i obsah jednotlivých minerálních látek – skladovat v suchu a temnu – sledovat minimální trvanlivost – proplachovat PET lahve, řádně je nechat vysušit

7 PRAKTICKÁ DOPORUČENÍ PŘI FYZICKÉ AKTIVITĚ, NEBO VYŠŠÍ OKOLNÍ TEPLOTĚ – řádná hydratace před sportem – trvá-li fyzická aktivita déle než 30 až 40 minut, je na místě (sportovní) nápoj – při ↑ ztrátách soli pocením je nutné hradit sodík, draslík, vápník a hořčík nápoji nebo potravinami – snižovat ztráty, zvyšovat přívod (volba oblečení, pokrývka hlavy, plánování aktivit, volba místa)

8 PRAKTICKÁ DOPORUČENÍ PRO ŠKOLNÍ JÍDELNY – nabídka pitné vody – slazené a neslazené nápoje – mléčné a nemléčné nápoje – střídat minerální vody – ne: přeslazené nápoje, s nadbytečným množstvím přídatných látek – raději cukry než sladidla – nápoje s jódem maximálně 2x týdně Slavíková, Vlčková 2013

9 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat Bc. Tereza Fujáková Katedra výživy člověka, LF MU, Brno 14. květen 2013."

Podobné prezentace


Reklamy Google