Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pedopsychiatrická propedeutika Pavel Theiner Psychiatrická klinika FN Brno.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pedopsychiatrická propedeutika Pavel Theiner Psychiatrická klinika FN Brno."— Transkript prezentace:

1 Pedopsychiatrická propedeutika Pavel Theiner Psychiatrická klinika FN Brno

2 Anamnéza - rodinná  Zdravotní a sociální údaje o biologických rodičích a sourozencích.  Údaje o zdravotním stavu babiček a dědečků  Údaje o psychiatrických onemocněních v rodině  Údaje o rodině samotné, vztazích, preferencích, výchově, socioekonomické situaci

3 Anamnéza - osobní  Prenatální a perinatální okolnosti  Psychomotorický (PM) vývoj dítěte  Prodělaná onemocnění, operace, úrazy, záchvatovitá onemocnění, otřes mozku, úrazy hlavy, alergie  Kde je dítě sledováno

4 Anamnéza - osobní  Školní historie (DJ, MŠ, ZŠ)  Zájmy, volný čas  Přátelé  Povaha  Vztahy a sexuální zkušenosti  Zlozvyky, návyky, závislosti

5 Anamnéza - osobní  Farmakologická anamnéza Léky užívané nyní (jak dlouho?, efekt?, postoj rodičů, pozorované NÚ) Léky v minulosti (co, jak dlouho, efekt, NÚ, proč změna) Léky na jiné nemoci  Gynekologická anamnéza (u dívek)  Psychiatrická anamnéza

6 Anamnéza - osobní  Sociální anamnéza Údaje o rodině Údaje o bydlení Údaje o finanční situaci Údaje o výchově  Fyziologické funkce (sluch, zrak, spánek, chuť k jídlu, moč, stolice)

7 Anamnéza – nynější onemocnění  Předchorobí  Současné potíže Od kdy, jak dlouho Kdy ano, kdy ne Co je zlepšuje/zhoršuje Postoj/názor rodiče Popis nikoli teorie a představy!

8 Vyšetření školního dítěte  Rodina (rodiče, sourozenci, prarodiče, jméno, koho máš doma nejraději?, kdo by se měl odstěhovat?...)  Dětství (školka, kamarádi, aktivity s rodiči…)  Domov (kdo s vámi bydlí, jak to tam vypadá, máš svůj pokoj?, proveď mě bytem…)  Škola (těšil jsi se?, líbí/nelíbí, učení, kamarádi, učitelé, baví tě?…)  Volný čas (náplň, záliby, sporty, koníčky, organizace, party…)  Zlozvyky (máš nějaké?, kouření, alkohol, drogy…)  Strachy, sebevražedné myšlenky  Socializace (hry, tábory, kamarádi, pustý ostrov…)  Ambice, identifikace (čím bys chtěl být?, hrdinové, idoly…)

9 Vyšetření školního dítěte  Představa o sobě (umíš …?, jaký jsi?, srovnání s ostatními…)  Přání (test 3 přání, kdybys vyhrál milion…)  Sny, fantazie, vzpomínky  Návrat k hlavní stížnosti

10 Vyšetření adolescenta  Rodina (rodiče, sourozenci, prarodiče, koho máš doma nejraději?, kdo by se měl odstěhovat?...)  Ty sám (postavení v rodině, jméno…)  Dětství (škola, kamarádi, aktivity s rodiči…)  Domov (kdo s vámi bydlí, jak to tam vypadá, máš svůj pokoj?, proveď mě bytem…)  Škola (těšil jsi se?, líbí/nelíbí, učení, kamarádi, učitelé, baví tě?…)  Volný čas (náplň, záliby, sporty, koníčky, organizace, party…)

11 Vyšetření adolescenta  Vztahy (preference, „chození“, rodičovství, sex, antikoncepce…)  Zlozvyky (máš nějaké?, kouření, alkohol, drogy…)  Strachy, sebevražedné myšlenky  Socializace (hry, tábory, kamarádi, antisociální chování…)  Ambice, identifikace (čím bys chtěl být?, hrdinové, idoly…)  Přání (test 3 přání, kdybys vyhrál milion…)  Sny, fantazie, vzpomínky  Návrat k hlavní stížnosti

12 Psychopatologie  CHOVÁNÍ, JEDNÁNÍ zevnějšek (úprava), mimika, gestikulace, psychomotorické tempo zvláštnosti v chování (projevy negativismu, manýrování, odmítavost, agresivní projevy, obřadnost, familiérnost, vulgárnost a jiné nápadnosti)

13 Psychopatologie  ORIENTACE - vlastní osobou (autopsychická) časem, místem, situací (allopsychická)  VĚDOMÍ kvantit. poruchy (somnolence, sopor, koma)  lucidní kvalitativní (delirium, mrákotné stavy)

14 Psychopatologie  EMOTIVITA euthymie = přiměřená situaci, nebo: depresivní, apatická, anhedonie, dysforická, bezradná, euforická hypomanická, manická emoční labilita, anxieta, strach, fobie, afekt suicidální tendence

15 Psychopatologie  MYŠLENÍ poruchy kvantitativní (brady-, tachypsychismus) poruchy kvalitativní (zárazy, inkoherentní, zmatené, autistické, magické, pseudofilosofování) Bludy - megalomanické, mikromanické, paranoidní Obsese ( nutkavé myšlenky), kompulze (jednání v důsledku obsesí)

16 Psychopatologie - bludy  Obsah v rozporu s realitou, nevývratnost, chorobný vznik, vliv na jednání  Vznikají logickými myšlenkovými pochody, ale na základě chorobných vstupních údajů

17 Psychopatologie - bludy  Megalomanické (expanzivní) Extrapotenční - mimořádné schopnosti Originární – vznešený původ Inventorní – vynálezecké Reformátorské – změnit svět, zachránit lidstvo Religiozní - náboženské Kosmické

18 Psychopatologie - bludy  Mikromanické ( depresivní) Insuficienční – sebepodceňování, neschopnost Obavný – katastrofické představy Ruinační – nemá prostředky k existenci, zruinoval rodinu Autoakuzační – sebeobviňování Nihilistický- popírá vlastní existenci Enormity – vlastní existencí nebo aktivitou zničí svět Eternity – bude věčně žít a trpět Hypochondrický

19 Psychopatologie - bludy  Paranoidní Vztahovačnosti Perzekuční – pronásledování Kverulační – sudičské Emulační – žárlivecké Erotomanické

20 Psychopatologie  ŘEČ inkoherentní, inadekvátní odpovědi, neologismy, echolalie, perseverace, verbigerace, šroubované vyjadřování, latence,... Verbální projev - chudý, mutistický, bohatý, logorhea

21 Psychopatologie  VNÍMÁNÍ iluze, halucinace (zrakové, sluchové, imperativní, hmatové, chuťové, čichové, tělové, kinestetické, inadekvátní, extrakampinní, intrapsychické) Pseudoiluze, pseudohalucinace

22 Psychopatologie  PAMĚŤ hypomnézie, amnézie,  VŮLE hypobulie, abulie, hyperbulie  PUDY sebezáchovný (suic. chování, automutilace) sexuální - poruchy kvantitativní, kvalitativní (v objektu, ve způsobu) obživný - anorexie, bulimie, pika, sitofobie

23 Psychopatologie  INTELEKT orientačně - v širší normě  ment. retardace  demence  NOSOGNOSE ANOSOGNOSE, AGRAVACE, SIMULACE, DISIMULACE

24 Nejčastější důvody psychiatrické hospitalizace u předškolních dětí  hyperaktivita  mentální retardace (školní zralost)  separační úzkost  poruchy chování v rodině  neorganická enuréza (hranice let)  vývojové poruchy řeči  dětský autismus

25 Nejčastější důvody psychiatrické hospitalizace u školních dětí  hyperaktivita + defekt pozornost  vývojové poruchy školních dovedností (dyslexie, dysgrafie)  poruchy chování  tikové poruchy  odmítání školy  elektivní mutismus

26 Nejčastější důvody psychiatrické hospitalizace u adolescentů  poruchy chování (odmítání autorit, predelikventní činnost, drogy…)  hraniční poruchy  suicidální chování  sociální fobie  mentální anorexie, bulimie  hebefrenie  afektivní poruchy (deprese, mánie )


Stáhnout ppt "Pedopsychiatrická propedeutika Pavel Theiner Psychiatrická klinika FN Brno."

Podobné prezentace


Reklamy Google