Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA 10 Mgr. Pavlína Juráková ZDRAVOVĚDA www.zlinskedumy.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA 10 Mgr. Pavlína Juráková ZDRAVOVĚDA www.zlinskedumy.cz."— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA 10 Mgr. Pavlína Juráková ZDRAVOVĚDA

2 Anotace Prezentace definuje základní pojmy používané v předmětu základy zdravotní výchovy. Musí být doplněny výkladem. AutorMgr. Pavlína Juráková (autor) JazykČeština Očekávaný výstup53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby- žádné - Klíčová slovaTělesná aktivita, pohybová aktivita, výdej energie Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityKombinované Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníodborné vzdělávání Typická věková skupina let Vazby na ostatní materiály je součástí studijních materiálů pro výuku předmětu ZDR

3 TĚLESNÁ AKTIVITA - význam Pro pohybový a nosný aparát (kosti, klouby, svaly, šlachy, flexibilita) Pro KV systém (prokrvení, okysličení, vyloučení škodlivin, teplota) Pro dýchací systém (ventilace, okysličování) Pro GIT (peristaltika, vstřebávání...) Pro CNS (prokrvení, psychika...) Metabolismus (spalování tuků,sacharidů...) Otužilost

4 Riziko nízké pohybové aktivity Malá svalová síla, ztuhlost kloubů, zkrácení šlach Špatné držení těla, poruchy páteře Psychické problémy Nahromadění energie, zplodin, obezita

5 Riziko nevhodné pohybové aktivity vzhledem k věku, zdravotnímu stavu… Úrazy a jejich následky Zhoršení zdravotního stavu

6 Tělesná aktivita - běžná Mírná intenzita chůze (3,5km/hod po dobu 30 min) Aktivity trvající děle jak 10 min (nákupy, chůze alespoň kroků / den, úklid…)

7 Tělesná aktivita - doporučená min 3x/týden 30min cíleného sportu (aerobní trénink, trénink svalové síly a flexibility) aktivita doporučená JABLKU: fotbal,jogging, indiánský běh, fotbal,squash, aerobní aktivity (hubnou rychleji, denní energetický příjem až 6 000kJ) aktivita doporučená HRUŠCE: rychlá chůze i po rovině, chůze s holemi, jízda na kole, kolečkových bruslích, plavání + kompresní prádlo = plynulost a vláčnost (nutnost větší regulace energetického příjmu až na 4 200kJ za den)

8 Příklady výdeje energie činnostvýdej energie poštovní doručovatel po 4 hodinách nezbytné kroky až větší „sobotní“ úklid až procházka 1,0 – 1,5 hod až cesta do práce pěšky, bez užití výtahu až celodenní výlet s pěší turistikou doporučen í : min 1 hod / den chůze v kuse při rychlosti 4km/hod spaluj í se tuky asi kJ/den

9 Pohybová aktivita - aerobní cvičení a spalování v první řadě se spalují sacharidy v krvi až po 20 min se spalují tuky (nejlépe po 40 – 50 minutách) spalování „dobíhá“ (nejíst hned po cvičení !!!)

10 Ovlivnění biologických funkcí organismu systémzlepšená funkce kardiovaskulárnítransport kyslíku, celková krevní oběh pulmonálnícelková kapacita plic metabolismus sacharidůabsorpce glukózy ve svalech, využití glykogenu svalový systémmaximální svalová síla, schopnost snést zátěž pojivová tkáňmetabolická aktivita, pevnost nervový systémneurální transport a nervová spojení tuková tkáňcelkový obsah tuku, viscerální tuk

11 ZDROJE: WASSERBAUER, Stanislav. Výchova ke zdraví: pro vyšší zdravotnické školy a střední školy. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, ISBN GAILLARD, Frank. Representación de los grados de fractura de la placa de crecimiento o epifisiolisis. [online] [cit ]. Creative Commons. Dostupné z: Byly použity kliparty MS Office v rámci smlouvy Campus 3


Stáhnout ppt "ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA 10 Mgr. Pavlína Juráková ZDRAVOVĚDA www.zlinskedumy.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google