Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PSFA2 2010 Přednáška č.5 Plánování času - Time management.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PSFA2 2010 Přednáška č.5 Plánování času - Time management."— Transkript prezentace:

1 PSFA Přednáška č.5 Plánování času - Time management

2 The Present „Yesterday is History Tomorrow’s a Mystery But Today is a Gift That’s Why They Call it The Present“

3 „Ze zkušenosti vím, že jeden z nejtragičtějších rysů lidské povahy je sklon neustále život odkládat… Pro moudrého člověka znamená každý nový den nový život.“ (Dale Carnegie)

4 Čas je neobnovitelný zdroj!!! Když pomine, je nenávratně pryč. Tento moment se již nikdy neopakuje.

5 24 hodin za den X 60 minut za hodinu X 60 sekund za minutu = 86,400 s ekund

6 Uvědomte si hodnotu času:  JEDEN ROK, zeptejte se studenta, který neuspěl u státnic  JEDEN MĚSÍC, zeptejte se matky, která před měsícem porodila dítě  JEDEN TÝDEN, zeptejte se editora týdenníku.  JEDEN DEN, zeptejte se na denní mzdu člověka, který musí uživit své děti.  JEDNA HODINA, zeptejte se zamilovaných, kteří mají za hodinu rande.  JEDNA MINUTA, zeptejte se člověka, kterému právě o minutu ujel vlak.  JEDNA SEKUNDA, zeptejte se člověka, který se zrovna těsně vyhnul nehodě.  JEDNA SETINA SEKUNDY, zeptejte se člověka, který o jednu setinu prohrál olympijský závod a skončil na druhém místě.

7 Nezkouším náhodou „tik „ a moje tělo zkouší „tak“ ? Cirkadiální rytmy  Interní biologické hodiny  Regulují mnoho funkcí, aktivit, spánek, teplotu, metabolismus, bdělost, tlak krve, srdeční frekvenci, hladinu hormonů, imunitu  24 hodinový cyklus metabolických a chemických změn  Nastartovány každé ráno slunečním světlem.  Ranní ptáče / sova – předurčeno těmito rytmy

8 Zvyšte svoji efektivnost - pracujte v souladu se svými biorytmy a ne proti nim  Když se naučíme poslouchat svoje tělo, můžeme fungovat v souladu s těmito rytmy, místo abychom se snažili proti nim bojovat  Můžeme efektivněji využívat čas, když si rozvrhneme určité aktivity na určitý čas dne.

9 Rozumové úlohy 8 – 12 hodin Kognitivní mentální úlohy jako čtení, počty, čtení, řešení problémů jsou nejefektivněji řešeny v ranních hodinách. *Pokud jste sova, přidejte 2 -3 hodiny.

10 Krátkodobá paměť 6 – 10 hodin Úlohy pro krátkodobou paměť jako poslední opakování před testem jsou nejefektivnější brzy ráno. Pokud jste sova, přidejte 2 -3 hodiny

11 Dlouhodobá paměť 13 – 16 hodin Paměťové úlohy pro dlouhodobou paměť jako zapamatování řečnických projevů, informace pro projevy pro uchazeče o zaměstnání, jsou nejefektivnější odpoledne.

12 Manuální úlohy Úlohy vyžadující manuální zručnost jako psaní na klávesnici, nebo jiné úlohy jemné motoriky jsou nejefektivněji prováděny odpoledne a v podvečer.

13 Fyzická cvičení  Koordinace hrubé motoriky velkých svalových skupina je na vrcholu v odpoledních a večerních hodinách.  Studie ukazují, že cvičení je vnímáno jako snazší ve večerních hodinách.  Cvičení 5 hodin před spaním zlepšuje kvalitu spánku Pokud jste sova, přidejte 2 -3 hodiny

14 Trpíte studentským jet lag syndromem? Vstáváte zhruba ve stejnou hodinu každý den? Ano___Ne ____ Vstanete aniž by vás ráno musel budit budík? Ano___Ne____ Spíte 7 -9 hodin denně? Ano___Ne____

15 Student Jet Lag Pokud jste odpověděli ne na některou z otázek, pak nevyužíváte správně možnosti svého těla.

16 Používejte efektivně diář  Vyberte praktický diář, který budete moci nosit s sebou.  Na začátku semestru zaznačte data testů, zkoušek, data odevzdání projektů a seminárních prací u všech předmětů.  Používejte tužku, abyste mohli změnit zápis.  Udržujte diář přehledný

17 Buďte realističtí ve svých očekáváních

18 Buďte realističtí Zhodnoťte svůj rozvrh  Buďte realističtí v tom, co se vám může podařit dosáhnout.  Nezkoušejte žonglovat s příliš mnoho věcmi najednou – vyberte si ty důležité.  Nenastavujte se na poraženecké (negativní) myšlení.

19 Protože práce obvykle trvá déle než odhadujeme, abyste se nedostali do zbytečných stresů, dělejte následující: Odhadněte čas potřebný pro zvládnutí úkolu. Připočtěte 15% ke svému odhadu. Načasujte postupné cíle pro zvládnutí úkolu podle odhadnutého času bez přidaných 15%.

20 Prokrastinace neboli odkládání úkolů  Otec dal synovi hrst svazek dřevěných špejlí a řekl mu, aby je zlomil. Synovi se to ale nedařilo. Otec vzal jednu špejli po druhé a postupně je zlomil.  Odkládáme důležité úkoly, protože se nám zdají příliš náročné nebo zdlouhavé. Rozděl si časově náročný úkol na několik menších, kratších částí, které se budou jevit jako zvládnutelné: Rozděl si kapitolu o 40 stranách na 4 sekce o 10i stranách Odměň se po zvládnutí každé sekce.

21 Strach ze selhání a z úspěchu Důvodem prokrastinace může být strach ze selhání  Je lehčí přiznat, že jsme neuspěli, protože jsem se ani nepokusili projekt zvládnout, než když jsme do projektu vložili značné úsilí. Důvodem prokrastinace je strach z úspěchu Pokud budu mít jedničky v prvním semestru, každý bude ode mě očekávat ty samé výsledky i nadále. Pokud odvedu nadprůměrný výkon při plnění tohoto projektu, šéf pak bude na mě nakládat více práce.

22 Je tato sklenice plná?  Stephen Covey in his book, First Things First, shares the following story experienced by one of his associates: I attended a seminar once where the instructor was lecturing on time. At one point, he said, "Okay, time for a quiz." He reached under the table and pulled out a wide-mouthed gallon jar. He set it on the table next to a platter with some fist-sized rocks on it. "How many of these rocks do you think we can get in the jar?" he asked.

23  After we made our guess, he said, "Okay. Let's find out." He set one rock in the jar... then another... then another. I don't remember how many he got in, but he got the jar full. Then he asked, "Is this jar full?" Everyone looked at the rocks and said, "Yes."

24  Then he said, "Ahhh" He reached under the table and pulled out a bucket of gravel. Then he dumped some gravel in and shook the jar and the gravel went in all the little spaces left by the big rocks. Then he grinned and said once more, "Is the jar full?"

25  By this time the class was on to him. "Probably not," we said. "Good!" he replied. He reached under the table and brought out a bucket of sand. He started dumping the sand in and it went into all of the little spaces left by the rocks and the gravel. Once more he looked and said, "Is this jar full?" "No!" we roared.

26  He said, "Good!" and he grabbed a pitcher of water and began to pour it in. He got something like a quart of water in that jar. Then he said, " Well, what's the point?" Somebody said, "Well, there are gaps, and if you work really hard you can always fit some more things into your life."

27 "No," he said, "that's not really the point. The point is this: Put the Big Rocks in First = nejprve naplňte sklenici velkými kameny

28 Buďte jako králíček duracel : Just Keep Going And going And going…

29 Time management  5 minut plánování na začátku školního roku předejde několika týdnům stresu na konci školního roku  TIME MANAGEMENT = řízení svého chování v čase (chování ovlivnitelné)  Správné řízení času: člověk je efektivní, úspěšný a navíc má čas na volnočasové aktivity.

30 Výhody správného time managementu  soustředění se na podstatné věci a menší plýtvání časem na nedůležité  rozlišení mezi důležitými a nedůležitými věcmi, lepší rozhodování o prioritách  snížení a ovládání rušivých vlivů  snížení stresu a napětí  sebekázeň při plnění úkolů, zlepšení sebekontroly  každodenní plánování a pořádek v denním průběhu událostí  zisk času díky systematické práci  dosahování denních cílů a pocity úspěchu na konci dne  větší spokojenost a motivace  zvyšování vlastní výkonnosti

31 ZLODĚJI ČASU:  Telefonáty, sms  Neohlášené návštěvy  Odkládání úkolů  Neplánování a nedostatečná organizace  Neurčení priorit  Příliš mnoho úkolů řešeno současně  Nedostatečná disciplína  Nepořádek na psacím stole a ve věcech  Čekání na někoho, na něco  Přehnaný perfekcionismus

32 PRIORITY  PROČ – CO - JAK - KDY  Stanovení priorit vychází ze sebepoznání člověka, vlastních hodnot, důraz na dobrý pocit, vyrovnanost, kondici a dobré vztahy  Priority si určujeme v základních oblastech našeho zájmu

33 Důležité je si naplánovat čas, abychom mohli řešit nejvíce úkoly typu „B“, které jsou důležité z dlouhodobého hlediska, ale netlačí nás čas, nedostáváme se do stresu a máme klid se na daný úkol soustředit.

34  Specifické – přesně a jasně popsáno, co se má dělat, jsou jasné odpovědnosti i pravomoci k danému úkolu  Měřitelné – je zadán tak, aby bylo možné definovat, že je splněný  Akceptovatelné – ten, kdo jej plní, je motivován pro jeho splnění  Reálné – je v silách dotyčného jej splnit  Termínované – je určen termín, dokdy má být úkol splněn Kdy se tam dostanu? Jaké konkrétní kroky (aktivity, opatření) musím podniknout pro dosažení cíle ? SMART cíle

35 Stanovování cílů Cíle:  dlouhodobé  Střednědobé  krátkodobé

36 Techniky učení:  Opakované čtení se zvýrazňováním textu  Logické učení – strukturování učební látky, např. do grafů, diagramů, myšlenkových map  Kartičkový systém: na barevné kartičky si rozčleníte látku do malých učebních jednotek - použití v autobuse, při cestách  Sluchové učení: zejména při výuce cizích jazyků  Kooperativní učení – učení se ve skupině, každý se naučí určitou část látky a vysvětlí ji ostatním, nebo každý opakuje část látky  Metoda 3R: read (přečtení), recall (vybavení si zapamatovaných info), review  ( přehled, shrnutí – ještě jednou projít důležité části textu)


Stáhnout ppt "PSFA2 2010 Přednáška č.5 Plánování času - Time management."

Podobné prezentace


Reklamy Google