Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost."— Transkript prezentace:

1 Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

2 1) Co je to vzduch? Vzduch = směs plynů, kde jsou i kapalné a pevné částice (kapičky vody, krystalky ledu, částice prachu, pyl, popílek...).

3 2) Které 3 složky jsou nejvíce obsaženy ve vzduchu a v jakém množství? dusík 78% kyslík 21% argon – téměř 1% (V nepatrném množství tam jsou i další vzácné plyny He a Ne, oxid uhličitý CO 2, vodní pára – vlhkost = H 2 O, ozón O 3, zplodiny..).

4 3) Jak se nazývá metoda, pomocí níž složky vzduchu průmyslově získáváme? Destilace zkapalněného vzduchu.

5 4) Popiš její jednotlivé kroky. 1)Vzduch se přemění na kapalinu prudkým ochlazením a stlačením (např. na -200 o C) 2)Pak se destilací za mírného zahřívání oddělují jednotlivé plynné složky dusík při -196 o C (tv) kyslík při – 183 o C (tv) 3)Zkapalněný dusík se ukládá do tlakových lahví se zeleným pruhem, zkapalněný kyslík s modrým pruhem.

6 5) Kam se ukládají získané složky a čím se odlišují? Zkapalněný dusík se ukládá do tlakových lahví se zeleným pruhem, zkapalněný kyslík s modrým pruhem.

7 6) Vlastnosti dusíku? Bezbarvý plyn bez chuti a zápachu, není jedovatý, ale je nedýchatelný, nereaktivní, tv = -196 o C.

8 7) Použití dusíku. V plynném stavu vytváří ochrannou = inertní atmosféru u výroby výbušnin a hořlavých látek, plnění pneumatik. Jako kapalný k odstraňování bradavic, uchovávání krve, zmrazených spermií a vajíček.

9 8) Vlastnosti kyslíku. Bezbarvý plyn bez chuti a zápachu, tv = – 183 o C,podporuje hoření a dýchání.

10 9) Jaké formy kyslíku se ve vzduchu vyskytují? Nejrozšířenější forma je O 2, ve vzduchu je i ozón O 3.

11 10) Které znáš vzácné plyny? 8.A skupina - He, Ne, Ar, Kr, Xe, Rn

12 11) Kterého je ve vzduchu nejvíc? Argonu – necelé 1%. (asi 0,93%)

13 12) Proč jsou vzácné plyny nereaktivní? Mají plně obsazenou poslední valenční vrstvu, proto nemají snahu přijímat ani uvolňovat další elektrony.

14 13) Kde se ve vzduchu bere oxid uhličitý a proč jeho koncentrace stoupá? Z výfukových plynů aut, z kouře továren. Jeho množství se zvyšuje, protože stoupá výroba a zmenšuje se plocha zelených rostlin, které oxid uhličitý spotřebovávají.

15 14) Jaký způsobuje ekologický problém? Hromadí se kolem Země a způsobuje skleníkový efekt – tím oteplování planety.

16 15) Co je to ozonová díra a co ji vytvořilo? Ozonová díra – je díra v ozonové vrstvě (nedostačující vrstva ozonu). Některé chem. látky (freony) rozkládají ozón O 3 a tím k nám proniká UV záření.

17 16) Jak vznikají kyselé deště a jak se projevují v přírodě? Zplodiny z továren a aut ( např. oxid siřičitý, oxidy dusíku) se smísí s deštěm a vzniká slabá kyselina – odumírání lesů.

18 17) Co je to smog a co způsobuje? Zplodiny z továren a aut (např. oxid siřičitý, oxidy dusíku) se smísí s deštěm a vzniká slabá kyselina – odumírání lesů.

19 18) Jaký je princip skleníkového efektu? Kolem Země se hromadí CO 2, kterého vyprodukujeme velmi moc a zelené rostliny ho nestačí spotřebovat. Vytváří obal kolem Země a zabraňuje odvodu tepla = globální oteplování.

20 19) Jak chráníme naše životní prostředí? čističky (odsiřovací zařízení) u továren katalyzátory aut bezolovnatý benzín zákaz freonů co nejvíce zeleně

21 20) Který plyn vytváří ochrannou = inertní atmosféru, a využívá se proto při nebezpečné výrobě? Dusík.

22 21) Která látka slouží k vypalování bradavic? Kapalný dusík.


Stáhnout ppt "Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost."

Podobné prezentace


Reklamy Google