Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Přídavná jména 5. ročník

2 Přídavná jména vyjadřují vlastnosti osob, zvířat a věcí označených podstatným jménem ptáme se na ně otázkami : jaký?jaký žák?chytrý žák který?který pták?pestrý pták čí?čí boty?maminčiny boty

3 Přídavná jména jaký, který, čí ? starý mužkvetoucí stromLibušin rod stará ženakvetoucí lípaLibušina zahrada staré městokvetoucí poupěLibušino proroctví

4 Přídavná jména shodují se s podstatným jménem v pádě, čísle a rodě v malém ( 6.p., č.j., r.m. ) stanu ( 6.p., č.j., r.m. ) pod košatými ( 7.p., č.m., r.m. ) buky ( 7.p., č.m., r.m. )

5 Přídavná jména mají tvary pro trojí rod 1.Přídavná jména tvrdá - vzor mladý 2.Přídavná jména měkká - vzor jarní 3.Přídavná jména přivlastňovací - vzor otcův, matčin

6 Přídavná jména tvrdá mají v 1. pádě čísla jednotného trojí zakončení: - ý, - á, - é mladý muž, mladá žena, mladé děvče

7 Podstatná jména v závorce nahraďte tvary přídavných jmen 1.Na stáji byla ( plech ) střecha. 2.Od východu se hnaly ( bouřka ) mraky. 3.Nákup jsme přinesli v ( papír ) sáčku. 4.Za návsí šuměl ( list ) les. 5.Jirka vynikal v ( míč ) hrách. 6.Ze zámku vedla ( topol ) alej. 7.Uvaříme si ( zelenina ) polévka.

8 Přídavná jména měkká mají v 1. pádě čísla jednotného ve všech rodech zakončení: -í-í jarní den, jarní noc, jarní ráno

9 Podstatná jména v závorce nahraďte tvary přídavných jmen 1.U domu stála ( pes ) bouda. 2.Včera bylo ( slunce ) počasí. 3.Petr si přál ( závod ) kolo. 4.Na zahrádce rostou ( léto ) jablka. 5.V noře přebývala ( liška ) rodinka. 6.Na půdě jsme našli tři ( vosa ) hnízda. 7.V hájovně visely ( jelen ) parohy.

10 Přídavná jména přivlastňovací tvoří se od podstatných jmen označujících osoby Od podstatných jmen rodu mužského se tvoří příponou : -ův, - ova, - ovo př. otcův bratr, otcova sestra, otcovo nářadí Od podstatných jmen rodu ženského se tvoří příponou : -in, - ina, - ino př. matčin bratr, matčina sestra, matčino mýdlo

11 Podstatná jména v závorce nahraďte přídavnými jmény přivlastňovacími 1.( Brankář ) zákrok byl skvělý. 2.( Sestra ) přání bylo splněno. 3.( Teta ) pokoj byl pěkně zařízený. 4.Sledovali jsme ( prezident ) novoroční projev. 5.Jakub je ( bratr ) nejlepší kamarád. 6.Nehodu zavinila ( řidič ) nepozornost. 7.( Myslivec ) domek stál u lesa.

12 Pozor! Přídavná jména utvořená od jmen vlastních píšeme s velkým začátečním písmenem! Krok – Krokův rod Libuše – Libušin rod Procvič: Přišel k nám ( Filip ) spolužák. Je to ( Kuba ) přání. Přivítal nás ( Eva ) dědeček. Pojede s námi i ( Jan ) kamarád. Líbilo se nám ( Jana ) oblečení. Tohle je ( Petr ) kniha. Navštívila nás ( Jitka ) teta.

13 Procvič místní jména: 1. ( Král ) Dvůr 2. ( Mnich ) Hradiště 3. ( František ) Lázně 4. ( Havlíček ) Brod 5. ( Golč ) Jeníkov 6. ( Sezim ) Ústí 7. ( Špindler ) Mlýn 8. ( Jindřich ) Hradec 9. ( Karel ) Vary 10. ( Josef ) Důl 11. ( Heřman ) Huť 12. ( Vlach ) Březí 13. ( Karel ) Studánka 14. ( Smetana ) Lhota

14 Skloňování přídavných jmen tvrdých přídavná jména tvrdá se skloňují podle vzoru : mladý ( mladá, mladé ) Jednotné číslo 1.mladý ( muž, strom )mladá ( žena )mladé ( děvče ) 2.mladéhomladémladého 3.mladémumladémladému 4.mladého ( muže )mladoumladé mladý ( strom ) 5.mladýmladámladé 6.mladémmladémladém 7.mladýmmladoumladým

15 Skloňování přídavných jmen tvrdých Množné číslo 1.mladí ( muži )mladé ( ženy )mladá ( děvčata ) mladé ( stromy ) 2.mladých 3.mladým 4.mladé ( muže )mladé ( ženy )mladá ( děvčata) 5.mladí ( muži! )mladé ( ženy! )mladá ( děvčata! ) mladé ( stromy! ) 6. (o)mladých 7.mladými

16 Cvičení 1.U cesty ležel uhynul- krtek. 2.Na mezi byla řada rozkvetl-ch šípkov-ch keřů. 3.Prav- úhel má 90 stupňů. 4.Oříškov- krém nám všem chutnal. 5.Mnoz- lidé si dost neváží toho, že jsou zdrav-. 6.Manželé Zátopkovi jsou sportovci znám- na celém světě. 7.Kniha obsahovala několik napínav-ch povídek. 8.Příběhy Rychl-ch šípů se chlapcům líbily. 9.V potoce plavalo několik mal-ch pstruhů. 10.Kolem chaty byl vysázen živ- plot.

17 Změny souhlásek před koncovkou -í v 1. a 5. pádě čísla množného rodu životného se u vzoru mladý některé souhlásky před koncovkou –í mění: h v z ( ubohý sirotek – ubozí sirotci ) ch v š ( hluchý člověk – hluší lidé ) k v c ( hezký chlapec – hezcí chlapci ) r v ř ( bystrý žák – bystří žáci ) zakončení – ský v – ští ( brněnský hráč – brněnští hráči ) zakončení – cký v – čtí ( olomoucký rodák – olomoučtí rodáci ) zakončení – čký v – čcí ( maličký brouček – maličcí broučci )

18 Procvič změny v zakončení – převeď do množného čísla 1.dobrý žák 2.těžký pacient 3.drahý přítel 4.australský domorodec 5.starý člověk 6.běloučký motýlek 7.ubohý žebrák 8.lehký atlet 9.velký chlapec 10.divoký králík 11.český muzikant 12.hluchý stařec 13.ostravský fotbalista 14.droboučký brouček 15.sibiřský tygr 16.chrabrý voják 17.dobrý žák 18.krotký slon 19.dlouhý hroznýš 20.americký kosmonaut

19 Skloňování přídavných jmen měkkých přídavná jména měkká se skloňují podle vzoru : jarní ( jarní, jarní ) Jednotné číslo 1.jarní ( motýl, květ )jarní ( noc )jarní ( jitro) 2.jarníhojarníjarního 3.jarnímujarníjarnímu 4.jarního ( motýla )jarníjarní jarní ( květ ) 5.jarníjarníjarní 6.jarnímjarníjarním 7.jarnímjarníjarním

20 Skloňování přídavných jmen měkkých Množné číslo 1.jarní ( motýli, květy, noci, jitra ) 2.jarních 3.jarním 4.jarní 5.jarní 6.( o ) jarních 7.jarními

21 Tvoř přídavná jména a věty kos husa páv gorila sob velryba orel holub motýl šimpanz

22 Doplň vynechaná písmena 1.Nad údolím zněl pronikav- orl- křik. 2.Objevil se nov- problém. 3.Rádi jíme hověz- polévku s játrov-m- knedlíčky. 4.Drav- ptáci bývají v zoo chováni ve velké voliéře. 5.Člověk by neměl být až příliš sebevědom-. 6.Kolem domu pobíhal ciz- bíl- psík. 7.Na rybníce plavalo hus- hejno. 8.Jedli jsme filé z ryb-ho masa. 9.Na obrazovce se objevilo několik znám-ch zpěváků. 10.Lesní pěšinka vedla mezi štíhl-m- jedlemi.

23 Doplň vynechaná písmena 1.Bolav- zub bylo nutno vytrhnout. 2.Přiběhl k nám mal- kučerav- chlapec. 3.V lese jsme slyšeli datl- křik. 4.Nikdo nemá být na druhého hrub-. 5.Dříve lidé na venkově častěji pili koz- mléko a z koz-ho mléka se dělal i tvaroh. 6.Velryb- mládě se rádo vozí na hřbetě své matky. 7.Drz- člověk není nikde oblíben. 8.Hrdinou řady lidov-ch pohádek je hloupý Honza. 9.Někteří lidé jsou přiliš povídav-. 10.Prav- včel- med je zdrav-.

24 Téma: Přídavná jména ( 5. ročník ) Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional PowerPoint Internet Literatura: V. Styblík, Český jazyk pro 5. ročník, SPN Praha, 2003 Autor: Mgr. Eva Hocková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google