Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací oblast: Finanční gramotnost Název a číslo DUMu: Inflace ; VY_62_INOVACE_A1_19 Anotace : Výklad zaměřený na problematiku inflace. Určeno žákům 3. stupně denního studia a žákům 2. stupně dálkového studia Třída a datum ověření : D2N ; D2N Autor: Ing. Jana Košková Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/

2 INFLACE - inflace se projevuje růstem cenové hladiny v ekonomice neboli snížením kupní síly peněz (jestliže vzrostou ceny, kupující si za stejné množství peněz mohou koupit méně zboží) - růst cenové hladiny měříme pomocí pevně stanoveného souboru zboží a služeb, který nazýváme SPOTŘEBITELSKÝ KOŠ -spotřebitelský koš zahrnuje řádově stovky druhů nejčastěji používaného zboží a služeb, jako např. potraviny, bydlení, doprava, alkohol a tabák, oblečení, zdraví, vzdělání apod. - každý druh zboží či služby má ve spotřebitelském koši určitou váhu - míru inflace můžeme počítat pomocí nejrůznějších ukazatelů, nejčastěji se používá INDEX SPOTŘEBITELSKÝCH CEN VY_62_INOVACE_A1_19 - Inflace

3 INFLACE Míra inflace = [(cenová hladina t – cenová hladina t - 1 ) : cenová hladina t - 1 ] x 100 t = určité období (měsíc, rok) Příklad: Index spotřebitelských cen v roce 2010 byl 105,5. V roce 2011 byl tento průměr 107,7. Vypočítejte míru inflace. Míra inflace = [(107,7 – 105,5) : 105,5 ] x 100 Míra inflace = 2% VY_62_INOVACE_A1_19 - Inflace

4 INFLACE STUPNĚ INFLACE 1. MÍRNÁ INFLACE – vzestup cenové hladiny se pohybuje do 10% - přijatelný stav, v ekonomice nevznikají vážnější problémy 2. PÁDIVÁ INFLACE – vzestup cenové hladiny zhruba do 100% - tato inflace má již řadu negativních dopadů na ekonomiku - peníze ztrácejí svoji hodnotu, lidé jim přestávají důvěřovat, přeměňují peníze na zboží (drahé kovy, nemovitosti, zlato) 3. HYPERINFLACE – procento inflace se pohybuje řádově i v tisících procentech - velmi vážný stav, ekonomika je v dezolátním stavu - přechází se na naturální směnu VY_62_INOVACE_A1_19 - Inflace

5 INFLACE Příklad hyperinflace:  Německo po první světové válce – inflace byla %  Maďarsko po druhé světové válce – při měnové reformě byl stanoven přepočet: 1 forint = kvadriliónů staré měny  Zimbabwe – rok 2007 – největší inflace současnosti – 231 milionů % PŘÍČINY VZNIKU INFLACE - existuje celá řada příčin - lze je rozdělit do 2 velkých skupin: 1. příčiny, které vyvolávají inflaci taženou poptávkou: - je způsobena důvody na straně poptávky např.: nadměrnými úvěry zvyšováním státních výdajů (např. do sociálních oblastí) (nadměrná expanzivní měnová a fiskální politika) VY_62_INOVACE_A1_19 - Inflace

6 INFLACE 2. příčiny, které vedou ke vzniku inflace tlačené náklady: - je způsobena nadměrným růstem nákladů, např.: neúměrným a nepodloženým růstem mezd růstem cen energie růstem míry zdanění Důsledky inflace: pokles kupní síly peněz pokles reálných mezd znevýhodněním věřitelů zvýhodnění dlužníků VY_62_INOVACE_A1_19 - Inflace

7 INFLACE Externí zdroje: Externí zdroje nebyly použity. VY_62_INOVACE_A1_19 - Inflace


Stáhnout ppt "DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google