Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ICT.3.21 Počítačová grafika Vytvořeno:22. 09. 2013 Ověřeno: 30. 09. 2013 Třída:3.OA, 3.VE

2 Počítačová grafika Vzdělávací oblast:Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích Předmět:Informační a komunikační technologie Ročník:3. Autor:Bc. Aleš Přikryl Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:počítač, dataprojektor Klíčová slova:počítačová grafika, bitmapová grafika, rastrová grafika, pixel, vektorová grafika, 3D grafika Anotace:Materiál definuje pojem pixel, přibližuje žákům rozdíly mezi bitmapovou (rastrovou) a vektorovou grafikou a krátce seznamuje s 3D grafikou.

3 2D počítačová grafika a)rastrová b)vektorová 3D počítačová grafika

4 Bitmapová (rastrová) grafika

5 [1]

6 [2]

7 Bitmapová (rastrová) grafika obrázek popsán pomocí jednotlivých barevných bodů – pixelů body uspořádány do pravoúhlé mřížky (rastru) každý bod určen polohou v mřížce a barvou příklad – digitální fotografie, mozaika, …

8 Bitmapa (rastr) [3]

9 Pixel z anglického picture element = obrazový bod nejmenší jednotka rastrové grafiky bezrozměrná jednotka svítící bod na monitoru pixel [4]

10 Výhody bitmapové grafiky velmi snadné pořízení obrázku – digitální fotoaparát – skener

11 Nevýhody bitmapové grafiky velké nároky na paměťové zdroje zvětšování obrázku – zhoršení obrazové kvality při velkém zvětšení na obrázku patrný rastr

12 Bitmapový grafický editor proprietární – Adobe Photoshop – Corel PaintShop Pro – Zoner Photo Studio svobodný – GIMP [5]

13 GIMP – svobodný bitmapový editor [6]

14 Vektorová grafika

15 [7]

16 [8]

17 Vektorová grafika obrázek složen ze základních, přesně definovaných útvarů – body – přímky, křivky – kružnice, elipsy, mnohoúhelníky výsledný obrázek – skládačka z mnoha geometrických obrazců

18 Výhody vektorové grafiky obrázek lze libovolně zmenšovat nebo zvětšovat beze ztráty kvality s každým objektem v obrázku lze pracovat odděleně menší paměťová náročnost obrázku než při použití rastrového zápisu

19 Nevýhody vektorové grafiky složitější pořízení obrázku překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor než grafika bitmapová nehodí se na zápis složitých barevných ploch – například fotografie

20 Využití vektorové grafiky počítačová sazba ilustrace diagramy počítačové animace

21 Vektorový grafický editor proprietární – Adobe Illustrator – CorelDRAW svobodný – Inkscape [9]

22 Inkscape – svobodný vektorový editor [10]

23 Bitmapová vs. vektorová grafika

24 bitmapový obrázek vektorový obrázek [11]

25 [12]

26 3D grafika

27 trojrozměrný souřadnicový systém – x, y, z využití – věda (zobrazení orgánů, …) – průmysl (strojní díly, budovy, …) – animace (filmy, počítačové hry) [13]

28 [14]

29 3D grafika – animace [15]

30 Elephant Dream – krátký film [16]

31 Opakování

32 1. Rastrové obrázky: a)lze zvětšovat beze změny kvality b)lze zvětšovat beze změny kvality pouze v určitých programech c)nelze zvětšovat beze změny kvality

33 2. Vektorový obrázek je: a)složen z jednotlivých pixelů b)složen z geometrických tvarů c)typem rastrového obrázku

34 3. 3D grafika využívá souřadnice: a)a, b, c b)x, y, z c)α, β, γ

35 Správné odpovědi

36 1. Rastrové obrázky: a)lze zvětšovat beze změny kvality b)lze zvětšovat beze změny kvality pouze v určitých programech c)nelze zvětšovat beze změny kvality

37 2. Vektorový obrázek je: a)složen z jednotlivých pixelů b)složen z geometrických tvarů c)typem rastrového obrázku

38 3. 3D grafika využívá souřadnice: a)a, b, c b)x, y, z c)α, β, γ

39 Použité zdroje Počítačová grafika. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3% A1_grafika&oldid=10850528 http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3% A1_grafika&oldid=10850528 Rastrová grafika. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Rastrov%C3%A1_grafika&oldid=108808 89 http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Rastrov%C3%A1_grafika&oldid=108808 89 Pixel. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Analogov%C3%BD_sign%C3%A1l&oldid =10387424 http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Analogov%C3%BD_sign%C3%A1l&oldid =10387424 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.

40 Použité zdroje Bitmapový grafický editor. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Speci%C3%A1ln%C3%AD:Citovat&page =Bitmapov%C3%BD_grafick%C3%BD_editor&id=9935595 http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Speci%C3%A1ln%C3%AD:Citovat&page =Bitmapov%C3%BD_grafick%C3%BD_editor&id=9935595 Digitální obraz. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Digit%C3%A1ln%C3%AD_obraz&oldid= 9969112 http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Digit%C3%A1ln%C3%AD_obraz&oldid= 9969112 Počítačová 3D grafika. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3% A1_3D_grafika&oldid=10939972 http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3% A1_3D_grafika&oldid=10939972 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.

41 Použitý obrazový materiál [1]thehavock. Pixel Art. deviantART [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://thehavock.deviantart.com/art/Pixel-Art-174179675 http://thehavock.deviantart.com/art/Pixel-Art-174179675 [2]SondreB. postitwar: Angry Birds. Flickr – Photo Sharing! [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://www.flickr.com/photos/sondre/6132202861/sizes/z/ http://www.flickr.com/photos/sondre/6132202861/sizes/z/ [3]Andreas -horn- Hornig. Raster graphic fish 40X46squares hdtv-example. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raster_graphic_fish_40X46squares_hdtv- example.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raster_graphic_fish_40X46squares_hdtv- example.jpg [4]Smile face 16x16 pixel example. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Public Domain z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SMILE_FACE_16x16_PIXEL_EXAMPLE1.PNG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SMILE_FACE_16x16_PIXEL_EXAMPLE1.PNG Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.

42 Použitý obrazový materiál [5]Asierog. The original GIMP icon. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GIMP.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GIMP.png [6]TrebleSeven. A screenshot of the GIMP 2.6 application via Windows 7. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GIMP-Windows-7.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GIMP-Windows-7.png [7]Bmw Auto Roadster. Volně dostupné obrázky – Pixabay. [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Public Domain z: http://pixabay.com/static/uploads/photo/2013/07/13/11/48/bmw-158704_640.png http://pixabay.com/static/uploads/photo/2013/07/13/11/48/bmw-158704_640.png [8]Marcusroos. Swedish coast guard vessel KBV 001 Poseidon. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/22/KBV_001_Drawing.pn g/800px-KBV_001_Drawing.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/22/KBV_001_Drawing.pn g/800px-KBV_001_Drawing.png Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.

43 Použitý obrazový materiál [9]Inkscape team. The current official logo of Inkscape. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí GNU General Public License z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Inkscape_Logo.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Inkscape_Logo.svg [10]ROTKEVICH, Konstantin. Screenshot of Inkscape 0.45 on Ubuntu. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí GNU General Public License z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Inkscape0.45.png http://en.wikipedia.org/wiki/File:Inkscape0.45.png [11]Nil Einne. Orc - Raster vs Vector comparison. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Public Domain z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Orc_-_Raster_vs_Vector_comparison.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Orc_-_Raster_vs_Vector_comparison.png [12]Althepal. Example of vector graphics versus bitmap graphics. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Public Domain z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:VectorBitmapExample.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:VectorBitmapExample.png Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.

44 Použitý obrazový materiál [13]Acdx. Vector in a cartesian coordinate system. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:3D_Vector.svg?uselang=cs https://commons.wikimedia.org/wiki/File:3D_Vector.svg?uselang=cs [14]Wapcaplet. Diagram of an engine created by Wapcaplet in Blender. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Engine_movingparts.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Engine_movingparts.jpg [15]Nockenwelle ani. Wikimedia [online]. [cit.2013-09-22]. Dostupné pod licencí Public Domain z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nockenwelle_ani.gifhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nockenwelle_ani.gif [16]Ton Roosendaal et al. Image from the film Elephants Dream. Wikimedia [online]. [cit. 2013-09-22]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Elephants_Dream_s5_both.jpg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Elephants_Dream_s5_both.jpg Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google