Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User."— Transkript prezentace:

1 Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User Interfaces in Web 2.0" a „Current Best Practices in Web Development and Design " (IHCI, 2007)

2 Definice webu 2.0 (Tim O'Reilly)1/2 ● Web jako platforma – existují zde aplikace, které se neustále vyvíjejí a zlepšují a to často v závilosti na tom, kolik lidí je používá, tyto aplikace poskytují určitou službu (Nescape x Google) ● Kolektivní inteligence – obsah je tvořen samotnými uživateli (Wikipedie, Google) ● Klíčem jsou data – většina aplikací je založena na databázi, SQL je nové HTML, rozpad systému autorských práv

3 Definice webu 2.0 (Tim O'Reilly)2/2 ● Software je dodáván jako služba ne jako produkt – dynamické systémy, které jsou stále upravovány – Permanentní beta – systém je stále upravován a uživatelé jsou bráni jako spoluautoři systému ● Lightweight Programming Models – jednoduché, remixovatelné systémy ● Software není omezen na jedno zařízení – PC, mobilní zařízení (iPod, PDA) ● Rozšířené uživatelské možnosti – AJAX (propojení aktivit na straně serveru i klienta), přenos desktopových aplikací na internet

4 Co je web 2.0? (Bebo White) ● Součást přirozeného vývoje webu ● Vyvinul se protože potřebná technologie se stala dostupnou ● Není to nic doopravdy nového ● Vrací moc zpět do rukou uživatele ● Z webu se stává všudypřítomné uživatelské rozhraní – Pro všechna zařízení – Pro všechny aplikace – Pro všechny uživatele

5 Technologické předpoklady webu 2.0 ● Výpočetní síla ● Konektivita (broadband, wifi) ● Rozšíření nových zařízení jako např. PDA, mobilní telefony atd. ● Internetové standardy (XML)

6 Sociální předpoklady webu 2.0 ● Dot com kolaps a přezkoumání funkce webu ● Long tail – kolektivní síla malých stránek, které vytváří značnou část internetového obsahu ● Web přesáhl potřebné kritické množství – Obsahu – Používání – Důvěry

7 Základy webu 2.0 ● čerstvá, použitelná data ● s daty mohou manipulovat nejen jejich tvůrci, ale i ostatní zúčastnění ● snadno adaptovatelné aplikace ● kolektivní inteligence ● web nezávislý na platformě používané uživatelem, web sám jako platforma ● zaměřen na spolupráci, ne na samotné publikování ● Spoléhání na to, že uživatelé jsou schopni dodat důvěryhodný obsah

8 Technologie tvořící web 2.0 ● nové způsoby interakce - webové služby, Ajax (Asynchronous JavaScript and XML) ● rozsáhlé databáze ● sémantický web - zaměřeno na význam obsahu stránek – taggování – mikroformáty ● nové způsoby distribuce obsahu – web feeds (RSS, Atom, Podcast)

9 Ajax (White, 2007)

10 Definice folksonomií ● Folk + taxonomie (alternativně „etnoklasifikace“) ● Kolektivně tvořené selekční údaje či klasifikační schéma ● Zejména (ale ne pouze) ve webovém prostředí

11 Tagování ● Tagy - jednoduchá uživatelsky tvořená metadata ● Tag clouds - vizuální zobrazení frekvence použití jednotlivých tagů

12

13

14 Přínosy kolaborativní tvorby selekčních údajů ● Tvorba individuálního pořádacího systému konkrétního uživatele ● Browsing, objevování dokumentů ● Reflexe aktuálního stavu terminologie ● Zdroj dat pro teoretický výzkum…

15 Problematické oblasti ● Problém víceznačnosti – Polysémie – Synonymie – Gramatické tvary slov ● Míra kompetence uživatelů ● Kritické množství uživatelů

16 (O`Reilly, 2005)


Stáhnout ppt "Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User."

Podobné prezentace


Reklamy Google