Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ekonomie 1 Bakaláři Jedenáctá přednáška Dokonalá a nedokonalá konkurence.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ekonomie 1 Bakaláři Jedenáctá přednáška Dokonalá a nedokonalá konkurence."— Transkript prezentace:

1 Ekonomie 1 Bakaláři Jedenáctá přednáška Dokonalá a nedokonalá konkurence

2 Dokonalá konkurence (DK) Výrobce (prodejce) musí akceptovat tržní cenu, tuto cenu není schopen ovlivnit. Firmě se nevyplatí od této ceny odchýlit: - cena vyšší: firma je drahá - cena nižší: firma přichází o zisk

3 Podmínky dokonalé konkurence Velký počet prodávajících a kupujících Volný vstup do a odchod z odvětví Homogenní produkt Dokonalá informovanost prodávajících a kupujících Nulové náklady na změnu dodavatele

4 Paretovská efektivnost DK Dlouhodobá rovnováha: Firmy dosahují nulového ekonomického zisku, nevyplatí se vstup do ani odchod z odvětví. Firmy produkují takové Q´, pro nějž platí MR = MC, maximalizují zisk. Všichni producenti, kteří jsou statek schopni produkovat za cenu nižší nebo rovnou tržní ceně, statek prodají. Všichni zákazníci, kteří jsou ochotni koupit statek za vyšší než tržní cenu nebo právě za tržní cenu, statek dostanou.

5 DK a nerovnováha Díky vstupu do a odchodu z odvětví, nulovým nákladům na změnu dodavatele, atd. je rovnováha „hned“ nastolena. Příklady: - kladný ekonomický zisk - záporný ekonomický zisk

6 Nedokonalá konkurence (NDK) - příčiny Nejsou splněny podmínky DK Non volný vstup do odvětví a odchod z odvětví Non dokonalá informovanost Non nulové náklady na změnu dodavatele Non homogenní produkt Non malý počet producentů (existují vysoké náklady na vstup do odvětví).

7 Důsledky NDK Firma tvůrce ceny: může ji alespoň částečně stanovit nezávisle na ostatních firmách Chce-li firma změnit produkci, mění cenu. Proč mění cenu u všech produktů, nejen u dodatečných (tj. proč má jednotnou cenu). Cenová diferenciace.

8 Jednání firmy v NDK I zde snaha o maximalizaci zisku Produkovat takové Q´, pro které MR = MC Aby takového Q´ firma dosáhla, musí měnit P! To ovlivňuje její příjmy. Náklady v NDK standardní.

9 Změna MR v NDK Pokud firma zvyšuje produkci, pročež snižuje P a snižuje ji u všech produktů (nejen dodatečných), MR klesá rychleji než P (a AR). Prodává-li všechny jednotky za stejnou P, je pro dané množství AR roven této ceně. AR je ale též klesající.

10 Ekonomický zisk v NDK Může být kladný, nula, záporný. Je-li kladný, nemusí v NDK docházet ke vstupu do odvětví. Je-li kladný, nemusí v NDK docházet k odchodům z odvětví. Záleží na konkrétní situaci.

11 Mrtvá ztráta v NDK = nerealizovaný přebytek spotřebitele a výrobce Existují spotřebitelé (zákazníci), kteří nejsou ochotni zaplatit cenu, jež firma stanoví, ale cenu nižší, která je však vyšší než náklady na produkci daných statků. Pokud firma těmto zákazníkům zlevní, přičemž cena bude vyšší nebo rovna MC dodatečné produkce, vydělá jak ona, tak zákazníci.

12 Nedokonalost NDK? Umožňuje cenovou diferenciaci Umožňuje další formy podnikatelského objevování.

13 Formy NDK Monopolistická konkurence Oligopol Monopol Liší se „snadností“ vstupu do odvětví.

14 Nedokonalá konkurence Náklady na vstup relativně nízké Liší se homogennitou produktu Termín „monopolistická konkurence“ V dlouhém období by ekonomický zisk měl být roven nule. Dynamičnost konkurence v monopolistické konkurenci.

15 Oligopol Zpravidla několik velkých firem Vysoké náklady na vstup do odvětví => i v dlouhém období může být ekonomický zisk kladný. Co se stane, pokud je vstup do odvětví příliš velký. Dynamičnost konkurence v oligopolu.

16 Monopol Jediný výrobce na trhu. Záleží na vymezení trhu!! Prostor a čas. O monopolu má potom obecně smysl hovořit jen tehdy, pokud statek nemá blízké substituty, a pokud vstup na trh není dlouhodobě volný.

17 Druhy (formy) monopolu Monopol z důvodu vlastnictví jedinečného výrobního faktoru Monopol z důvodů státní regulace Přirozený (ekonomický) monopol Dočasný monopol v důsledku inovace


Stáhnout ppt "Ekonomie 1 Bakaláři Jedenáctá přednáška Dokonalá a nedokonalá konkurence."

Podobné prezentace


Reklamy Google