Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MODERA Č NÍ TECHNIKY. výstupem moderace je určité rozhodnutí (nebo návrh na rozhodnutí) výstup moderace je často zpracován ve formě akčního plánu - lze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MODERA Č NÍ TECHNIKY. výstupem moderace je určité rozhodnutí (nebo návrh na rozhodnutí) výstup moderace je často zpracován ve formě akčního plánu - lze."— Transkript prezentace:

1 MODERA Č NÍ TECHNIKY

2 výstupem moderace je určité rozhodnutí (nebo návrh na rozhodnutí) výstup moderace je často zpracován ve formě akčního plánu - lze použít i grafické metody výstupu MODERA Č NÍ TECHNIKY

3 Výstupy moderace musí být SMART (chytré) S – specifické M – měřitelné A – akceptovatelné členy týmu R – realistické T – termínované MODERA Č NÍ TECHNIKY

4 Brainstorming

5 skupinová metoda, jejíž podstatou je generování co nejvíce nápadů na jedno téma v krátkém čase nosnou myšlenkou je předpoklad, že více lidí má více nápadů hlavním principem metody je stanovení tématu, na jehož základě účastníci vyjadřují asociace, které jsou zapisovány např. na tabuli a z nich vyvozovány další závěry a řešení stimuluje spolupráci – snižuje závislost na autoritě – napomáhá sebeprosazení – inspiruje k novým nápadům skupinová metoda, jejíž podstatou je generování co nejvíce nápadů na jedno téma v krátkém čase nosnou myšlenkou je předpoklad, že více lidí má více nápadů hlavním principem metody je stanovení tématu, na jehož základě účastníci vyjadřují asociace, které jsou zapisovány např. na tabuli a z nich vyvozovány další závěry a řešení stimuluje spolupráci – snižuje závislost na autoritě – napomáhá sebeprosazení – inspiruje k novým nápadům Brainstorming

6 Pravidla  žádná kritika  naprostá volnost  co nejvíce nápadů  každý nápad zapsat  před hodnocením nechat nápady uležet Pravidla  žádná kritika  naprostá volnost  co nejvíce nápadů  každý nápad zapsat  před hodnocením nechat nápady uležet

7  metoda založená na hledání nových návrhů a nápadů formou písemných reakcí a doplňků účastníků Brainwriting

8 je psaná podoba brainstormingu na rozdíl od brainstormingu, který od začátku až do konce pracuje se skupinou lidí, brainwriting začíná u jednotlivce každý sám s papírem v ruce má za úkol napsat v určitém čase co nejvíce nápadů týkajících se řešeného problému tyto nápady se potom přepíší na společnou tabuli - flipchart Brainwriting

9  metoda obdobně jako brainwriting založená na hledání nových návrhů a nápadů písemnou formou s rozvíjejícím komentářem ostatních účastníků (nikoliv kriticky!) Free-wheeling

10 neformální – bez omezení nebo pravidel účastníci píší své nápady na kartičky a ve druhém kole potom tyto kartičky obíhají mezi účastníky, kteří k nim píší svoje rozvíjející komentáře

11  moderační skupinová technika ke kategorizaci dat, která navazuje na brainstorming nebo brainwriting Metaplán

12 účastníci zapíší své nápady na kartičky a ty se vyvěsí (připíchnou) na tabuli (nástěnku), aby je měli všichni na očích – poté se nápady seřadí tematicky (klastrování) – díky tomu se mohou určit hlavní témata, která lze dále zpracovávat o přiřazení kartiček rozhodují všichni účastníci – pokud se neshodnou, kam kartičku zařadit, napíše se tolikrát, kolik je různých názorů účastníci zapíší své nápady na kartičky a ty se vyvěsí (připíchnou) na tabuli (nástěnku), aby je měli všichni na očích – poté se nápady seřadí tematicky (klastrování) – díky tomu se mohou určit hlavní témata, která lze dále zpracovávat o přiřazení kartiček rozhodují všichni účastníci – pokud se neshodnou, kam kartičku zařadit, napíše se tolikrát, kolik je různých názorů

13  moderační technika ke zpracování dat Multivoting

14 cílem je určit priority vhodný v situacích, kdy máme již rozlišené hlavní kategorie problémů, otázek či možných řešení jedná se o přiřazování bodů k vypsaným kategoriím, podle toho, jakou důležitost té či oné kategorii jednotlivec přisuzuje (lze všechny body přiřadit jedné kategorii nebo rozložit dle libosti mezi) cílem je určit priority vhodný v situacích, kdy máme již rozlišené hlavní kategorie problémů, otázek či možných řešení jedná se o přiřazování bodů k vypsaným kategoriím, podle toho, jakou důležitost té či oné kategorii jednotlivec přisuzuje (lze všechny body přiřadit jedné kategorii nebo rozložit dle libosti mezi)

15  moderační technika založená na tom, že se účastníkům položí uzavřená nebo alternativní otázka a oni jednotlivě odpovídají nalepením bodu (kolečka) na jednorozměrnou stupnici (osu) nebo na plochu o dvou osách. Jednobodový dotaz

16 uzavřená otázka je ta, na kterou čekáme odpověď „ano“ nebo „ne“ – používáme jí, chceme-li získat přesnou jednoznačnou odpověď alternativní otázka je ta, kdy si dotazovaný může vybrat odpověď, ale pouze z omezeného nabízeného množství odpovědí, které jsou mu nabídnuty uzavřená otázka je ta, na kterou čekáme odpověď „ano“ nebo „ne“ – používáme jí, chceme-li získat přesnou jednoznačnou odpověď alternativní otázka je ta, kdy si dotazovaný může vybrat odpověď, ale pouze z omezeného nabízeného množství odpovědí, které jsou mu nabídnuty

17  moderační technika založená na kooperaci a řešení problémů a hledání nápadů v týmu Skupinová práce


Stáhnout ppt "MODERA Č NÍ TECHNIKY. výstupem moderace je určité rozhodnutí (nebo návrh na rozhodnutí) výstup moderace je často zpracován ve formě akčního plánu - lze."

Podobné prezentace


Reklamy Google