Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly MASARYKOVA OBCHODN Í AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jič í n Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace T é ma Popisný slohový postup Označen í DUMU VY_12_INOVACE_116 Jm é no autora Petr Brož Datum vytvořen í 15. listopadu 2013 Anotace Materiál formou prezentace seznamuje studenty s druhy popisu. Ke každému druhu je po úvodní charakteristice vždy připojena ukázka. Na závěr jsou uvedeny i návrhy témat k domácí slohové práci.

2 Cíl a kompozice popisu CÍL POPISU = učinit si představu o popisovaném předmětu (přednosti, nevýhody, účel, použití ), někdy doplnění schématy, obrázky, tabulkami, přehledy KOMPOZICE = důležitá přehlednost, uspořádanost (např. od celku k částem, od důležitých k méně důležitým, od nejzajímavějších k méně zajímavým částem……)

3 Jazyk popisu  Převaha podstatných jmen (pojmenování) a přídavných jmen (vlastnosti), v statickém popisu ustupují slovesa do pozadí  Větná skladba – několikanásobné větné členy, postupně se rozvíjející přívlastky, forma výčtu (enumerace)  Využití přirovnání, obrazných formulací, při líčení i rčení

4 Druhy popisu Prostý ( úsilí o názornost, nápadné vlastnosti ) Prostý ( úsilí o názornost, nápadné vlastnosti ) Odborný (úsilí o přesnost, vlastnosti podstatné ) Odborný (úsilí o přesnost, vlastnosti podstatné ) Popis věci, jevu – statický popis Popis věci, jevu – statický popis Popis děje – popis pracovního postupu (návod k činnosti) Popis děje – popis pracovního postupu (návod k činnosti) Subjektivní (umělecký) popis - líčení Subjektivní (umělecký) popis - líčení Charakteristika Charakteristika

5 Text 1 Ty můj kraji! Jsi tam, kde Vysočina nabírá dech a pole skládají slib chudoby. Potulné jaro kličkuje dlouho rozestlanou ornicí, sněhy i dešti a ospalé barvy se vyčkávavě protahují. Země koktá a kucká, ale jednoho dne přece jen vykukující kukačka zjistí, že vše je připraveno, bezpečno, a to už všichni ptáci se rozlétnou s mírou melodií v zobáčcích a začnou stehovat obžurky hnízd. Roztržky kořenů a rozmilovanost větvoví bude bez konce! Z pučnic vyhlédne paroží a z bodličí první houba, kolínko usínající Zimuly.

6 Text 2 Měď Cu je kov růžové až červené barvy, silného lesku, kompaktní je neprůhledná, velmi tenké fólie propouštějí zelenou barvu. Měď krystaluje ve tvarech krychlové soustavy. Je měkčí než železo, avšak pevná, tažná a kujná. Je výborným vodičem tepla a elektřiny. Taje při teplotě 1083 stupňů Celsia, bod varu má 2336 stupňů Celsia. V suchém vzduchu je za obyčejné teploty velmi stálá, teprve po delší době vznikají na povrchu oxidy.

7 Charakteristika Zejména charakteristiky osoby Podává duševní vlastnosti – povahové rysy, schopnosti, zájmy – vnitřní charakteristika Stručněji o vnější podobě –vnější charakteristika Druhy: a/ přímá = vlastnosti se vyjadřují přímo ( konstatováním) ( konstatováním) b/ nepřímá = je přesvědčivější / uvádíme konkrétní příklady jednání, srovnání s jinou osobou. b/ nepřímá = je přesvědčivější / uvádíme konkrétní příklady jednání, srovnání s jinou osobou.

8 Ukázka charakteristiky Byl už starý, vyjížděl sám v loďce na lov do Golfského proudu a teď tomu bylo osmdesát čtyři dní, co nechytil jedinou rybu...Stařec byl hubený, vyzáblý a zátylek měl zrytý hlubokými rýhami. Na lících mu vyvstaly hnědé skvrny kůže, zrohovatělé na ochranu před odrazem slunce v tropickém moři. Ty skvrny mu sahaly po stranách obličeje až dolů a ruce měl zjizvené hlubokými zářezy od toho, jak se lopotil s těžkými rybami na šňůrách. Žádná z těchto jizev však nebyla čerstvá.Byly tak staré jako výmoly v bezrybné poušti. E.Hemingway: Stařec a moře

9 Text 4 Každý krok je dobrý Přesvědčují nás o tom vědci z katedry sportu a tělovýchovy na univerzitě v Kentu. Přiměli řadu svých spoluobčanů, kteří dosud dávali přednost kanapi před procházkou, aby začali trochu chodit. Vytvořili tři skupiny. První chodila jednou denně dvacet až čtyřicet minut, druhá – o trochu lenivější – dvakrát denně po deseti až patnácti minutách. Třetí skupina se uvolila jít pěšky třikrát denně, ale pokaždé jen pět až deset minut.Kontrolní skupina i nadále seděla doma nebo v práci. Pokus probíhal přes čtyři měsíce. Výzkumníci zjistili, že zdravotní stav lidí, kteří se rozpomenuli na to, že mají vlastní nohy, se výrazně zlepšil…

10 Text 5 Na tuku osmažíme pokrájenou cibuli, přidáme 25 dkg nepálivých paprik nakrájených na proužky a po chvíli dušení 25 dkg rozčtvrcených rajčat. Směs dusíme, až je zelenina měkká. Zalijeme dvěma vejci a umícháme. Můžeme přidat 20 dkg nakrájené uzeniny. Jídlo podáváme s bramborami nebo s chlebem.

11 Úkol  Napište prostý popis na téma Náš dům (náš byt)  Napište líčení na téma Procházka podzimní krajinou  Napište popis pracovního postupu na téma Příprava oblíbeného vánočního cukroví  Napište charakteristiku na téma Člověk, který mě v životě nejvíce ovlivnil  Rozsah práce minimálně 250 slov.

12 Doporučené studijní materiály a zdroje BOLFOVÁ, K. – SRPOVÁ, H. Stylistika, Učební text pro distanční formu vzdělávání. 1. vyd., Orlová ISBN BOLFOVÁ, K. – SRPOVÁ, H. Stylistika, Učební text pro distanční formu vzdělávání. 1. vyd., Orlová ISBN ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, ISBN ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, ISBN


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly."

Podobné prezentace


Reklamy Google