Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU090103 Název: Číselné obory-přirozená a celá čísla.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU090103 Název: Číselné obory-přirozená a celá čísla."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Číselné obory-přirozená a celá čísla Autor: Mgr. Ludmila Lorencová Datum ověření: Třída: 5. V Doporučený čas:25 minut Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Gymnázium Broumov“ v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.5.00/ Stručná anotace Prezentace je určena k osvojení a procvičení přirozených a celých čísel.

2 Číselné obory Přirozená a celá čísla

3 Číselné obory N Z Q R N množina všech přirozených čísel Z množina všech celých čísel Q množina všech racionálních čísel R množina všech reálných čísel

4 Přirozená čísla určují počet, pořadí značíme N základní operace s přirozenými čísly: sčítání, násobení určují počet, pořadí značíme N základní operace s přirozenými čísly: sčítání, násobení

5 Základní věty pro počítání s čísly: věty o uzavřenosti (U) věty o asociativnosti (A) https://khanovaskola.cz/vlastnosti- cisel/asociativni-zakon-scitani/lekcehttps://khanovaskola.cz/vlastnosti- cisel/asociativni-zakon-scitani/lekce věta o neutrálnosti (N)

6 Základní věty pro počítání s čísly: věty o komutativnosti (K) https://khanovaskola.cz/vlastnosti- cisel/komutativita-scitani/lekcehttps://khanovaskola.cz/vlastnosti- cisel/komutativita-scitani/lekce věta o distributivnosti (D) https://khanovaskola.cz/vlastnosti- cisel/distributivni-zakon/lekce

7 Pro každá tři přirozená čísla a,b,c platí: Součet a +b je přirozené čísloSoučin a · b je přirozené číslo a + ( b + c ) = ( a + b ) + c a · ( b · c ) = ( a · b ) · c a + b = b + a a · b = b · a 1 · a = a a ( b + c ) = ab + ac (U) (A) (K) (N) (D)

8 Vypočítej co nejúsporněji: 1) 8 · · 392 2) ) 5 · 327 · 2 4) 19 · · 58 5) · – 7 · 25 ( ) · 392 = 10 · 392 = 3920 ( ) + ( ) = = 90 ( 5 · 2 ) · 327 = 10 · 327 = 3270 ( 19 – 9 ) · 58 = 10 · 58 = 580 ( ) + ( 27 – 7 ) · 25 = = 540

9 Celá čísla určují změnu počtu… značíme Z základní operace s celými čísly: sčítání, odčítání, násobení určují změnu počtu… značíme Z základní operace s celými čísly: sčítání, odčítání, násobení

10 Pro každá tři celá čísla a,b,c platí: Součet a +b je celé číslo Součin a · b je celé číslo a + ( b + c ) = ( a + b ) + ca · ( b · c ) = ( a · b ) · c a + b = b + aa · b = b · a 0 + a = a1 · a = a a ( b + c ) = ab + ac Rozdíl a – b je celé číslo (U) (A) (K) (N) (D)

11 Vypočítej zpaměti: 1)– = 2)–8 –34 = 3)8 – 34 = 4)–8 –(–34)= 5)– (–8) –(–34)=

12 Zdroje: Polák J.: Přehled středoškolské matematiky. SPN Praha 1991 Petáková J.: Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Prometheus Praha 2009 Bušek I.,Calda E.: Matematika pro gymnázia: základní poznatky z matematiky. Prometheus Praha https://khanovaskola.cz/


Stáhnout ppt "Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU090103 Název: Číselné obory-přirozená a celá čísla."

Podobné prezentace


Reklamy Google