Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Novela standardů VKIS 10.11.2010 Praha Sekce SDRUK pro RF Národní knihovna ČR

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Novela standardů VKIS 10.11.2010 Praha Sekce SDRUK pro RF Národní knihovna ČR"— Transkript prezentace:

1 Novela standardů VKIS Praha Sekce SDRUK pro RF Národní knihovna ČR

2 Hlavní témata  Současný stav přípravy novely standardu VKIS  Pojetí standardu, kategorizace knihoven  Plnění a problémy stávajícího standardu  Návrhy na nové indikátory

3 Jaký je současný stav přípravy  Sběr zahraničních zkušeností  Pracovní skupina – 31 členů  Anketa  Pojetí standardu + nastavení standardu  Kategorizace knihoven  Návrhy na zrušení indikátorů  Návrhy na nové indikátory  Analýza statistický dat benchmarking

4 Pojetí standardu  Hodnoty stanovené standardem VKIS definovat jako optimální  Jejich dosažení garantuje dobré podmínky pro poskytování VKIS  Standard slouží jako srovnávací bod  Má být kvalitní sám o sobě  Analýza statistických dat  Hodnocení expertů  Kvalitní standard motivuje nebo demotivuje?

5 Kategorizace knihoven Dva problémy  Profesionalizované a neprofesionalizované knihovny  Knihovny ve velkých městech nad obyvatel Počet obyvatelPočet knihoven ?????????? Do až až až až až až až Více než

6 Rozdělení kategorie nad 40 obyvatel (26 měst) PočetMěstoObyvatelé 1Praha Brno Ostrava Plzeň Liberec Olomouc Ústí nad Labem České Budějovice Hradec Králové Pardubice Havířov Zlín Kladno69906 PočetMěstoObyvatelé 1Most Karviná Frýdek-Místek Opava Děčín Teplice Karlovy Vary Jihlava Chomutov Přerov Mladá Boleslav Prostějov Jablonec nad Nisou Najdou se odlišnosti? Jsou tyto knihovny srovnatelné?

7 Plnění a problémy stávajícího standardu

8 Průměr, medián, kvartil Průměr = 104 Medián1. kvartil2. kvartil

9 Provozní doba Indikátor: počet provozních hodin pro veřejnost týdně  Definice: provozní doba nejdéle otevřeného útvaru služeb  Není možné posoudit rozsah a kvalitu služeb  Nezohledňuje pobočky  Většina menších knihoven standard nesplňuje  Optimální přístup občanů k VKIS vyžaduje, aby knihovna byla otevřena v době maximálně vyhovující těm, kteří žijí, pracují a studují v místě jejího působení.  Podle situace v místě je vhodné stanovit proporce provozní doby v dopoledních a odpoledních hodinách a v sobotu a v neděli.

10 Provozní doba Pozitivní trend: rozšiřování provozní doby

11

12 Provozní doba

13 Možnosti  Ponechat standard ve stávající podobě  Drobné korekce na základě stanoviska expertů  Problém knihoven v malých obcích  Najít objektivnější kritérium pro hodnocení provozní doby

14 Návrh na změnu Počet obyvatel SoučasnýNávrh Průmě r 2009 Mediá n kvartil 2009 Průměr 2002 Do – až až 155 – až 2015 až až 2523 až až 3528 až až 4540 až až a více

15 Financování doplňování KF  Výdaj na doplňování knihovního fondu, tj. částka v Kč na 1 obyvatele obce vydaná na nákup knihovního fondu za jeden kalendářní rok.  Při stanovení výdajů na nákup knihovního fondu se doporučuje zajistit zvyšování částky na nákup knihovního fondu v návaznosti na zjištěnou inflaci v uplynulém roce.  Při hodnocení tohoto parametru se nezapočítávají knihovní jednotky získané dočasně z výměnného fondu, který je vytvářen v rámci příslušného regionu. To platí i pro výdaje na nákup výměnných fondů, které jsou hrazeny z dotace na výkon regionálních funkcí. Doporučená hodnota Celostátní průměr Částka v Kč/1 obyvatele

16 Výdaje na nákup KF na 1 obyvatele Trend: vzestup

17 Výdaje na nákup KF na 1 obyvatele +3 % -7 %

18 Navýšení standardu ,92,52,86,31 Meziroční inflace v % Současný stav NávrhCelostátní průměr Částka v Kč/1 obyvatele ,3

19 Objem přírůstku KF Trend: Pokles počtu knihoven, které splňují standard

20 Objem přírůstku KF Pokles objemu doplňování KF se týká především větších knihoven

21 Možnosti  Navýšení hodnoty standardu  Provázat počtu KJ a částky na nákup  Zvolit jiný indikátor  Procento obnovy knihovního fondu Méně objektivní – závislost na velikosti fondu  Počet přírůstků na obyvatele

22 Nový indikátor pro obnovu KF  10 % roční obnovy knihovního fondu ve volném výběru novými přírůstky.  Příklad: knihovna má knihovní fond o rozsahu kj., ročně by měla získat nových přírůstků.  Knihovna má nejméně 75 % knihovních jednotek ve volném výběru.  Jak hodnotit knihovny, které jsou závislé na výměnných fondech?

23 Volný výběr obměna KF % KJ ve VV Počet knihoven% , , , , , , ,2 Do 20%80,2 Bez VV3396 CELKEM % obnovy KF Počet knihoven%Doba obměny KF 6 a více %4498Obměna za let 5 - 5,991463Obměna za let 4 - 4,992565Obměna za let 3 - 3,994017Obměna za let 2 - 2, Obměna za let 1 - 1, Obměna za let Do 1 %88116Obměna za 100 a více let Bez obnovy KF, chyby CELKEM

24

25

26 Studijní místa Doporučená hodnota Počet obyvatel obcePočet studijních míst 1 – 5004 až až až až až až až 75 Více než a více

27 Stanice s internetem Doporučená hodnota Počet obyvatel obce Počet stanic 1 – 5001 až až až až až až 15 Více než a více Doporučená hodnota Počet obyvatel obce Počet stanic 1 – 5001 až až až až až až 20 Více než a více

28 Návrhy na nové indikátory

29 Prostorové zajištění knihovny  Stávající stav:  Obecné doporučení – Typizační směrnice MK z roku 1986  Počty studijních míst a počítačů s internetem  Dvě možnosti:  Aktualizace typizační směrnice – velmi nákladné  Obecné doporučení o velikosti plochy pro uživatele ve vztahu k počtu obyvatel - Německo

30 Prostory knihovny - SRN  Veřejné budovy vytváří podobu obce. Dodávají jí identitu, umožňují identifikaci s ní a zkvalitňují život v obci. Knihovny jsou těmi veřejnými místy v obci, které s odstupem vykazují nejvyšší návštěvnost. Slouží jako živoucí centra setkávání, studijní a pracovní místa pro jednotlivce i skupiny. Funkce knihovny, jako veřejného místa, se odráží v atraktivním vzhledu jejích prostor. Prostor a zařízení knihovny je sladěn s její funkcí. Indikátor pro prostor  Je stanoveno minimálně 60 m² plochy pro veřejnost na obyvatel spádové oblasti knihovny Definice prostorů pro veřejnost???

31 72. Plocha knihovny pro uživatele v m2  Definice  Zahrnuje celkovou užitnou plochu knihovny určenou návštěvníkům (v hlavní budově a pobočkách), např. volný výběr, studovny, čítárny včetně letních čítáren, přednáškové (divadelní) sály apod.  Nezahrnují se uzavřená skladiště, schodiště, vstupní prostory, sociální zařízení atd.

32

33

34 a více obyvatel Uničov Kuřim Kyjov Poděbrady Pelhřimov Vyškov Žďár nad Sázavou Hodonín Chomutov Hradec Králové

35 6000 – 8000 obyvatel Týniště nad Orlicí Letovice Světlá nad Sázavou Kaplice Odry Sedlčany Tišnov858569

36 5000 obyvatel Horažďovice Postoloprty Kdyně Rousínov Nýrsko Odolena Voda Hradec nad Moravicí Valašské Klobouky Rosice Brumov-Bylnice Fulnek594773

37 4000 obyvatel Velešín Jaroměřice nad Rokytnou Cvikov Pečky Rožmitál pod Třemšínem Votice Horní Suchá Police nad Metují Králíky Luhačovice Vamberk Bělá pod Bezdězem481587

38 3000 obyvatel Moravský Beroun Planá nad Lužnicí Březnice Rájec-Jestřebí Brtnice Velké Bílovice Zliv Brušperk Lišov Zbýšov Mosty u Jablunkova Borovany399873

39 2000 obyvatel Křemže Mladá Vožice Nové Sedlo Sedlec-Prčice Český Dub Jevíčko Morkovice-Slížany Konice Rajhrad Ivanovice na Hané Kostelec na Hané Koryčany293780

40 1000 obyvatel Horní Lideč Žihle Hnojník Městečko Trnávka Vlachovice Kunžak Světlá Hora Hrušky Dříteň Brodek u Prostějova Čkyně Horní Stropnice

41 Personální zajištění činnosti knihovny  Jaké zvolit kritérium?  Počet návštěvníků  Počet registrovaných uživatelů  Počet obyvatel  Jak se vyrovnat s různorodostí funkcí?  Knihovna jako půjčovna  Knihovna jako informační, komunitní a vzdělávací centrum  Jak řešit činnosti dodávané jako služba?  Úklid, řidiči, IT

42

43

44

45 Současný standard Vazba na provozní dobu  Rozsah provozní doby knihovny není totožný s celkovým objemem pracovní kapacity nezbytné pro zajištění činností knihovny.  Pracovní doba pracovníka knihovny v obcích do obyvatel by měla být orientačně o jednu třetinu delší než provozní doba knihovny. Ve větších knihovnách se přiměřeně přihlédne k celkovému rozsahu činností knihovny. Návrh: 0,5 úvazku odborného pracovníka na obyvatel

46 Služby knihoven na bázi ICT a internetu  Vlastní webové stránky – všechny knihovny  Online katalog knihovny na webu  Od které kategorie knihoven povinnost? Nad 500 obyvatel Nad 1000 obyvatel Nad 3000 obyvatel

47 Standard - doporučení: Všechny knihovny mají webovou stránku Standard: Od jaké velikostní kategorie má knihovna provozovat OPAK? Od 3000 obyvatel?

48 Spokojenost uživatelů – příklad SRN a VB  Spokojenost uživatelů se pravidelně zjišťuje pomocí ankety, minimálně každé 2 roky. Indikátor spokojenosti uživatelů  Více než 90 % uživatelů hodnotí služby knihovny jako dobré nebo velmi dobré (Velká Británie 94 %)  Více než 75 % dětí a mládeže hodnotí služby knihovny stupněm dobrý (Velká Británie 77 %)

49 Odborný rozvoj pracovníků knihovny  Koncepce celoživotního vzdělávání  Počet hodin vzdělávání na odborného pracovníka knihovny?  Regionální funkce: nabídka odborného vzdělávání (semináře, školení) v rozsahu 30 hodin všem knihovníkům profesionálních a v rozsahu 8 hodin všem knihovníkům neprofesionálních knihoven v kraji. Příklad SRN Indikátor pro personální rozvoj  Dalšímu odbornému vzdělávání je ročně na 1 pracovníka věnováno minimálně 3 % pracovních dní (6 pracovních dní při 5denním pracovním týdnu). (=48 hod.)

50 Další postup  Standard VKIS jako priorita nové koncepce  Nové indikátory, např. MVS, DODO  Pobočky  Směrnice pro veřejné knihovny IFLA  Diskusní seminář  Návrh úpravy standardu

51 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Novela standardů VKIS 10.11.2010 Praha Sekce SDRUK pro RF Národní knihovna ČR"

Podobné prezentace


Reklamy Google