Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inflace www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inflace www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."— Transkript prezentace:

1 Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUMInflace Označení DUMVY_62_INOVACE_01_1_13 AutorIng. Jana Starobová Datum Vzdělávací oblastFinanční gramotnost Vzdělávací oborFinanční gramotnost Tematický okruhPeníze Ročník3. ročník osmiletého gymnázia

2 Inflace inflace znamená celkový růst cen v ekonomice zjednodušený příklad: úkol č.1 Jirka dostává od rodičů kapesné ve výši 50,- Kč/týden. Kupuje si za něj žvýkačky a sice 5 balíčků po 10,- Kč. Jak bude situace vypadat v dalším roce, pokud mu rodiče přidají o pět korun více tedy 55,- Kč/týden a cena žvýkaček vzroste na 12,- Kč/balíček. Vypočítejte o kolik procent by vzrostlo Jirkovi kapesné a o kolik procent by vzrostla cena žvýkaček?

3 z uvedeného příkladu vyplývá, jakým tempem rostlo kapesné a jakým tempem rostly ceny. Přestože se Jirkovi zvýšilo kapesné, nepokrylo nákup pěti balíčků žvýkaček. Ceny rostly rychleji než kapesné. To znamená, že reálná výše kapesného (příjem peněz) se snižovala. nominální příjem = to, co dostaneš v bankovkách a mincích reálný příjem = to, co si za to v daném období (roce) koupíš

4 Inflace a příjem peněz ke zjištění skutečné situace (reálné) musíme od ročního růstu nominálního příjmu (např. kapesného) odečíst inflaci zjednodušeně: reálný příjem = nominální příjem – míra inflace

5 Má smysl spořit? spoření je za určitých předpokladů finančně výhodné předpoklad: vklad musí být zhodnocen alespoň o něco více, než je inflace za naspořené peníze byste si měli koupit víc věcí než za peníze, které jste si původně uložili, toto je cíl spoření, vydělat na tom tohoto cíle je možné dosáhnout uložením peněz na termínovaný vklad, spořicí účty, stavební spoření nebo investicí do cenných papírů ap.

6 Bankovní vklady a úrok banky reagují na inflaci zvyšováním úrokových sazeb jak u vkladů, tak i u úvěrů u vkladů je to proto, aby se hodnota úspor vlivem inflace nesnižovala (lidé by přestali ukládat peníze) u úvěrů je to z toho důvodu, aby tato činnost nebyla pro banku ztrátová (ba naopak)

7 Důsledky inflace Důsledky inflace jsou např.: klesá hodnota peněz postihuje ty, kteří peníze půjčují (věřitele) postihuje obyvatele, kteří mají stálý příjem tj. důchodce, státní zaměstnance ap., neboť výše jejich příjmu se nemění (klesá tak reálná hodnota příjmu) valorizace = navýšení příjmů (např. důchodů, sociálních dávek ap.) v případě, že inflace dosáhne určité výše

8 Úkoly: č. 1 – viz text č. 2 – vysvětli nominální a reálnou mzdu č. 3 – vypočítej, jak bude vypadat situace, pokud 1 000,- Kč necháš doma v pokladničce, a míra inflace bude 2 %?

9 Řešení: č. 1 – kapesné se Jirkovi zvýšilo o 10 % a cena žvýkaček se zvýšila o 20 % č. 2 – nominální mzda: mzda vyplacená v bankovkách a mincích reálná mzda: kolik zboží si za nominální mzdu koupíš v daném roce č. 3 – peníze doma v pokladničce se znehodnotí o 20,- Kč

10 Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., ISBN


Stáhnout ppt "Inflace www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."

Podobné prezentace


Reklamy Google