Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EK.2.11 Početnost populace Vytvořeno: Ověřeno: Třída: ESO 2

2 Početnost populace Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:2. ročník Autor:Bc. Kateřina Tymešová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook Klíčová slova:demos, denzita, abundance, efek hrdla láhve Anotace:Žák se z prezentace dozví vše podstatné o početnosti populace Prezentace se doporučuje používat společně s pracovními listy.

3 Počítání jedinců v populaci – populační hustota Populační velikost = početnost = abundance nám říká, kolik je v populaci jedinců, to je jasné… Proč to ale potřebujeme vědět? Velikost populace, její hustota = důležitý znak!! Organismy mění tělesnou velikost, reprodukční fyziologii, soc. organizaci v závislosti na hustotě!!! DENZITA (= hustota) se vyjadřuje počtem jedinců na jednotku plochy nebo objemu – např. 200 stromů/ha; 5 ks srnčí zvěře/100 ha; 30 hrabošů/1 ha vojtěšky; 5 mil. rozsivek/1 m3 vody atp. Velikost populace lze také vyjadřovat v jednotkách hmotnosti – biomasou (živá hmotnost nebo hmotnost sušiny na jednotku plochy či objemu – 300 t dubů/ ha), nebo v jednotkách energie J/ha, kJ/ha ABUNDANCE – početnost – počet jedinců na skutečně sledované ploše (např. 10 bažantů/ 7,6 ha)

4 3 zákl. způsoby zjišťování počtu Stanovení absolutní početnosti - sčítání (census), u geograficky dobře vymezené populace – součet všech jedinců Absolutní populační hustota (denzita) – přepočet jedinců na jednotku plochy, užití-u jakékoliv populace, nemusí být jasně vymezena v prostoru, náhodné vzorkování – kvadrát, transekt, objem (vody) Relativní populační hustota – populační indexy – pouze korelace s denzitou, lze užít, když nám stačí vysledovat trend Ekologická – specifická - netto hustota – velikost populace vztažená na plochu biotopu, ve kterém skutečně žije Hrubá – brutto hustota – vztažené na plochu bez ohledu na to, že na některých místech plochy populace nežije (nevhodný biotop)

5 Efekt hrdla láhve (bottle-neck effect) Efekt hrdla láhve se vyskytuje u populace, která prošla silným sníženímEfekt hrdla láhve se vyskytuje u populace, která prošla silným snížením početnosti, ale přežila a později se její početnost opět zvýšila. Její genetická variabilita však byla tímto procesem snížena, neboť některé alelyJejí genetická variabilita však byla tímto procesem snížena, neboť některé alely vymřely spolu se svými nositeli v průběhu snížení početnosti. Příkladem mohou být populace zubra evropského (Bison bonatus) neboPříkladem mohou být populace zubra evropského (Bison bonatus) nebo nosorožce tuponosého (Ceratotherium simian), které jsou potomky několika posledních žijících zvířat. známý též jako efekt zakladatele Simulace genetického driftu na příkladu vybírání kuliček ze skleničky. Příklad ukazuje fixaci modré alely v páté generaci Příklad ukazuje fixaci modré alely v páté generaci

6 Mechanismus efektu hrdla láhve (bottle-neck effect) demonstrovaný na kuličkách (druhy) jejichž soubor v láhvi představuje populaci jedné generace. V původní populaci jsou hojně zastoupeni jedinci nesoucí jeden (žlutý) nebo druhý (modrý) znak, např. 50:50. V důsledku různých příčin (např. vulkanické erupce, nadměrného lovu, glaciálu apod.) může dojít k redukci původní populace na několik málo jedinců. Tato událost je náhodná - přežijí tedy kuličky (jedinci), které náhodně projdou hrdlem láhve. V následné generaci, tak může být poměr původních znaků (barev) zcela změněn

7 Použitá literatura Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google