Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Milan Štěpita. * Umberto Eco * Postmoderna * Postmoderna literární * Symboly postmoderny * Ecův modelový čtenář * Jméno růže a postmoderní čtení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Milan Štěpita. * Umberto Eco * Postmoderna * Postmoderna literární * Symboly postmoderny * Ecův modelový čtenář * Jméno růže a postmoderní čtení."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Milan Štěpita

2 * Umberto Eco * Postmoderna * Postmoderna literární * Symboly postmoderny * Ecův modelový čtenář * Jméno růže a postmoderní čtení * Příběh * Postavy * Detektivka

3 * Filosoficko-teologické pojednání * Alegorie * Metafory * Intertextualita * Co s tím? * A aby toho nebylo málo

4 * profesor semiotiky, filosof, spisovatel, * drHC 28 * Jméno růže * Foucaltovo kyvadlo * Ostrov včerejšího dne * Baudolino ‏ * Tajemný pramen královny Loany -2004‏ * Pražský hřbitov ‏

5 * USA (rock, Warhol, odmítnutí konzumu) * industriální → informační společnost * identita (místo, povolání, celek, maska) * vnímání času potažmo příběhu (epizody, seriál) * profese (otisk, velký čin x elasticita) * vztahy - dočasnost * sériovost – umění a reklama → netřeba být, stačí se jevit – Warhol * kniha, která neprojde televizí, je mrtvá * Jean Francois Lyotard – stačí rozum?

6 * Vladimir Nabokov – Lolita (1955) pro různé čtenáře – radikální ironie * reakce na modernismus * epika + meditace + otázky + inspirace + relativita → Kundera (Umění románu 1986) + mystifikace * citátovost - intertextualita – texty o textech * množství (úhlů pohledů) interpretací

7 * zrcadlo – dvojníci, hrdina x padouch * muzeum – tradice - knihovna v JR * labyrint → síť * hádanka * remake – “předělávka“ * palimpsest – návaznost na jiné texty, citáty * pastiš – dílo jako nápodoba jiného díla * ironie

8 * znaky- a jejich vztah ke skutečnosti * síť – všemohoucí, okouzlující, virtualita * film → Quentin Tarantino, David Lynch, Jim Jarmusch, David Cronenberg, Emir Kusturica, Wim Wenders * pop-art, asambláž, body-art

9 * je zakódován v každém textu * konstrukce textu → interpretace = kompetence * erotika → past * Jak na to: * text → kód → styl → kánon → encyklopedie → aktualizace → fokalizace → modelový čtenář * člověk = text = přečtěte mě, jak jsem se napsal v 

10 * 1) příběh * 2) postavy * 3) detektivka * 4) filosofické pojednání * 5) alegorie * 6) metafory * 7) intertextualita * 8) interpretace

11 * 14. století (1327) * opatství v Alpách (Itálie)‏ * spor císaře x papeže * spor papežské delegace x františkánů * vraždy v opatství * příběh knihy (Aristotelova Poetika – 2. díl)‏

12 * knihovna → labyrint → síť * Adso (dvojrole) + Vilém * Bernard Gui (zrcadlo) * Jorge (Jorge Luis Borges) * Malachiáš * Ubertin z Casale * Berengar + Adelmus * Remigius + Salvatore

13 * Adso(n) + Vilém * hádanka + luštění * co lidé říkají x detail * inteligentní detektiv x učenlivý žák * napětí (v co věřím, že x co se skutečně stane)‏ * výslechy * shromáždění, kde detektiv vše objasní

14 * Semiotika – Vilém – náruživý interpret * špatný předpoklad – nemožné porozumění (Paříž – teologie) * znaky trvají, ale nemají význam * viz konec * nominalismus x realismus (Jorge x Vilém) * Vilém z Occamu x Roger Bacon kacířství (hereze) - cit.

15 * alegorie západní kultury a italské obzvláště * 14. století – plno debat (Kristova chudoba, pravda, význam jazyka – pokračují dodnes)‏ * mor → apokalypsa → 20. století → apokalyptické vize (Planeta opic)‏ * popel knihovny → nukleární holokaust

16 * labyrint – síť, po níž čtenář putuje – mnoho bodů – mnoho interpretací * strukturovatelný, ale nikdy ne úplně strukturovaný svět * Encyklopedie – spousta vědomostí – člověk je encyklopedie * čtenář a jeho encyklopedie * čtenář hrající spisovatelovu hru

17 * JR je intertextualita sama * pastiš * citace, narážky, překlady * text o textech, které už tu byly * Adele J. Haft, Jane G. White, Robert J. White → The Key to the Name of the Rose

18 * Eco: „JR je to stroj na genezi interpretací.“ * Aristoteles x Bible (čestný muž x Lukáš)‏ * fanatismus x humor - citát Jorge * vědomosti x moc a bohatství proti herezi * dvojakost – vážnost x vtip, současnost x minulost, fakta x fikce * pravda x tolerance → kdo se mýlí, nemá práva, je třeba jej odstranit (1327)

19 * Jak vím, že: *...vím *...mám pravdu *...se mýlíš (dialog o Paříži)‏ * majitel nezpochybnitelné pravdy na základě zjevení → fanatik (Adso x Vilém o Koránu)‏ * dobro x zlo a hranice mezi nimi (Vilém: jak stárnu, je to čím dál tím těžší)‏

20 * Adso: „To, co jsem napsal, zanechávám nevím komu, nevím už k čemu: stat rosa pristina nomine, nomina nuda tenemus * Eco: „Co sejde na tom, kdo je autor a kde bere autoritu promlouvat...“ * Samuel Beckett: “What does it matter who speaks?“ * Jme to my, čtenáři s našimi obsesemi, my šíříme strach, intoleranci, vinu, hanbu, předpojatost, nenávist, fanatismus....

21 * O čem nelze teoretizovat, o tom je nutno vyprávět. * U.E. * Je omylem věřit ve fakta, existují jen znaky. * Je omylem věřit v pravdu, existují jen interpretace. * Gilles Deleuze

22 * ECO, Umberto. Jméno růže. 4. vyd., v tomto překladu 2. vyd. Překlad Zdeněk Frýbort. Ilustrace Jiří Brázda. Praha: Odeon, 1985, 459 s. Soudobá světová próza, sv. 387.


Stáhnout ppt "Mgr. Milan Štěpita. * Umberto Eco * Postmoderna * Postmoderna literární * Symboly postmoderny * Ecův modelový čtenář * Jméno růže a postmoderní čtení."

Podobné prezentace


Reklamy Google