Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková."— Transkript prezentace:

1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809. 4. září 2012VY_32_INOVACE_160101_Uvod_do_pocitacove_grafiky_DUM

2 prudký vývoj od 70. let 20. století (Historie počítačů)Historie počítačů CAD (Computer Aided Design and Manufacturing ) dnes zasahuje do mnoha oblastí ( zpracování textu, obrázků, fotografií, videa, tvorba animací, filmových triků) navrhování čehokoliv - návrhy, projekty a konstrukce nových výrobků.

3 Oblast DTP (Desk Top Publishing ) - zahrnuje programy určené pro grafické zpracování novin, časopisů a knih. DTP je zvlášť náročné na kvalitu výstupu grafické informace. grafika na internetu modelování virtuální reality simulace reálných dějů atd.

4 Dělení je podle prostoru, ve kterém pracujeme. 2D grafiku – grafiku zpracovávanou ve dvourozměrném prostředí, která slouží pro kreslení obrázků, k úpravám fotografií, pro tvorbu jednoduchých animací a www stránek. 3D grafiku – grafiku, která slouží k modelování a vytváření prostoru s mnohem složitějšími animacemi.

5 Vektorová – tvořena křivkami Rastrová – tvořena body (pixely)

6

7 Vektorová grafika popisuje obrázky pomocí čar a křivek, které se nazývají vektory. Vektory mimo jiné obsahují také informace o barvě a pozici. Když vektorovou grafiku editujete, měníte vlastnosti čar a křivek, které popisují její tvar. Vektorová grafika je nezávislá na rozlišení.

8 Dva kotevní body – určují počátek křivky Dva kontrolní body – určují zakřivení křivky Francouzský matematik a konstruktér Pierr Béziere vyvinul matematickou metodu, jíž byl schopen popsat libovolný úsek křivky pouze za pomoci čtyř bodů. Stačí tak znát dva krajní tzv. kotevní body, jež definují danou úsečku, a dva tzv. kontrolní body určující vlastní tvar křivky. Spojnice mezi kontrolním a kotevním bodem je vlastně tečnou k výsledné křivce.

9 Obr.4 – rastrový objekt RASTR / BITMAPA (MNOOOOHEM MENŠÍ) PIXEL = 1 ČTVEREČEK RASTRU Na mřížku (rastr) jsou umístěny body (pixely) dané barvy

10 Hustota mřížky je dána veličinou ROZLIŠENÍ (resolution)= kolik pixelů se vejde do délkové jednotky. Hodnoty se udávají v DPI (dots per inch) - body na palec = bodů na 1 palec = 2,54 cm = 25,4 mm.

11 Rastrová grafika je ideální na popis velkého množství odstínů. Takový obrázek nabývá na velikosti řádově v megabytech. Proto se vyvinuly kompresní metody. Asi nejznámější je JPEG metoda. Komprese spočívá v tom, že oblasti obrázku s podobnými barevnými nebo jasovými hodnotami se spojí v celek. základní velikost úložného prostoru, který je nutný pro uchování rastrového obrázku, je přímo úměrná počtu pixelů a přesnosti uložení barvy každého pixelu. Čím vyšší hodnota dpi, tím jemnější obraz, ale tím také vyšší nároky na paměť.

12 Nevýhody: fixní množství zpracovávaných bodů (rozlišení), transformace vždy způsobuje zkreslení obrazu, zobrazení na monitoru, záleží na parametrech zobrazovací techniky / tiskárny.

13 TRASOVÁNÍ Ano je třeba najít v obrázku objekty stejné barvy, které lze popsat křivkou.

14 ANTIALISING = Jedná se o potlačení vjemu zubatosti šikmých a oblých hran rastrové grafiky. Dosahuje se přiřazením přechodových odstínů obrysovým pixelům tak, aby lépe splývaly s pozadím.

15

16 Rastrový editor Vektorový editor IrfanView Adobe Photoshop Zoner PhotoStudio Corel Photo Paint Paint Shop Pro GIMP Open Office Draw Corel Draw Zoner Callisto Adobe Illustrator Inkscape Xara Xtreme

17

18 SOFTWARE: Křížovka vytvořena ve freewarovém programu HOT POTATOES. Dostupné z: http://hotpot.uvic.ca/ http://hotpot.uvic.ca/ Pro vytvoření DUM byl použit Microsoft PowerPoint 2010


Stáhnout ppt "Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dagmar Vítková. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková."

Podobné prezentace


Reklamy Google