Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Realismus www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Realismus www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."— Transkript prezentace:

1 Realismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMRealismus Označení DUMVY_32_INOVACE_07_2_15 Mgr. Vlastimil Hrbáček Datum Vzdělávací oblastUmění a kultura Vzdělávací oborVýtvarná výchova Tematický okruhDějiny výtvarného umění Ročník1. ročník a kvinta gymnázia

2 Realistická metoda  Realismus (realita - skutečnost) je umělecká metoda, která se dívá na skutečnost objektivně, bez iluzí a fantazie. Sílící materialistické pojetí se projevuje ve výtvarném umění snahou o zachycení dokonalé fyzické reality, často jde až o dokonalé naturalistické kopii skutečnosti. V 19. století chtěli lidé zachytit skutečnost pravdivě, bez idealizace, měli zájem o konkrétní všední skutečnost. Umění se v té době soustředilo na život bohatých a spokojených lidí nebo historických osob.  Ve 2. polovině 19. století vystřídal romantismus. Nejprve se rozvíjel ve Francii a poté se rozšířil do Anglie, Německa, Ruska a do českých zemí. Na první místo staví rozum. Označuje různé směry, názory a postoje. Ve výtvarném umění znamená realismus snahu o věrné a detailní zachycení člověka či předmětu tak, jak jej divák vidí.

3 Jako předvoj realistické malby bývá představován obrazem Prám Medusy od romantického malířeThéodora Géricaulta, který líčí dramatickou událost podle skutečnosti, kdy se po ztroskotání lodi zachránilo pouze deset námořníků z původních 400. Ve 30. letech 19. st. vzniká tzv. Barbizonská škola, což znamená vznik realistického krajinářství. Snaha o pravdivost obrazu, uctívání přírody a venkovského života se stávají základním kamenem přicházejícího realismu. V roce 1855 uspořádal francouzský malíř Gustave Courbet výstavu svých obrazů, kterou nazval provokativně Le realisme. Tento název se stal označením celého uměleckého směru. Jeho obrazy vyvolávaly pohoršení. Velké oblibě se těšil realismus v Rusku, kde se stal skutečně národním slohem. Nejznámějšími malíři byli Ilja Jefimovič Repin a Isaak Iljič Levitan. Anglické krajináře reprezentuje především dvojice John Constable a Joseph William Turner. Tím, že se pokoušeli do svých obrazů zachytit proměnlivé hry světla. V sochařství představuje tuto metodu například Auguste Rodin.

4 Někteří významní představitelé - Francie Barbizonská škola – krajináři: Jean Francois Millet, Camille Corot, Théodore Rousseau  Gustave Courbet  Eduard Manet

5 Camille Corot Ville-d'Avray

6 Jean Francois Millet Sběračky klasů

7 Gustave Courbet Štěrkaři

8 Gustave Courbet Spánek

9 Eduard Manet Železnice

10 Ilia Efimovich Repin Burlaci na Volze

11 William Turner Válečná loď Téméraire je vlečena do svého posledního přístaviště, kde bude rozebrána, _The_Fighting_T%C3%A9m%C3%A9raire_tugged_to_her_last_Berth_to_be_broken.jpg

12 Úkoly V čem spočívá metoda realismu? Který malíř použil termín pro svou výstavu?

13 Úkoly - řešení V zobrazování a popisování umělcovy všední současnosti. Umělci se snaží o přesný a pravdivý obraz skutečnost. Často tím i provokují. Gustave Courbet


Stáhnout ppt "Realismus www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."

Podobné prezentace


Reklamy Google