Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy."— Transkript prezentace:

1 LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014

2 Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy

3 O čem je tato prezentace Co jsou to komplementy Typy komplementů Vyjadřování objektového komplementu Cvičení

4 Co jsou to „komplementy“ obsazují pravovalenční pozici slovesa obligatorní doplnění PREDIKÁT levovalenční člen pravovalenční člen VERBUM subjekt komplement

5 Typy komplementů OBJEKTOVÝ Babička upekla dort. ADVERBIÁLNÍ Učitel se tváří překvapeně. KVALIFIKAČNÍ Ta zpráva se zdá neuvěřitelná! Zvolili ho děkanem fakulty/zvolili ji děkankou fakulty.

6 KOMPLEMENT OBJEKTOVÝ A) vyjádření substantivem, popř. syntaktickým substantivem AKUZATIV primární funkce, tranzitivní verba Četla knihu, pozoroval motýly, znám ho, ošetřovali raněné, slyšeli jsme „hurá“!

7 GENITIV 1) varianta akuzativu genitiv záporový a genitiv partitivní Neměl ani koruny. ← ? Přidala jim do tašky jablek a ořechů. ← (knižní) varianta akuzativu Vojáci dobyli toho velkého města brzy ráno. ← Nakonec dosáhl svého cíle. ← archaická varianta akuzativu Poslouchejte svých rodičů! Následujte jeho příkladu. 2) u reflexivních sloves – jen gen.! Dotkl se stěny. Dosáhli jsme vrcholu hory. Bojí se tmy.

8 DATIV 1) tzv. druhý objekt - u sloves se 2 pravovalenčními pozicemi Darovala babičce knihu. Věnoval jí svou první skladbu. Učitel vysvětlí žákům příklad. 2) jeden objekt - jediná pravovalenční pozice Pomáhali rodičům. Tomu nerozumím. Podobá se své matce. Smějí se mu. Celý život sloužil královně.

9 INSTRUMENTÁL jen omezená skupina sloves obvykle význam „hýbat něčím“ Otec krčil rameny, matka lomila rukama a dcera koulela očima. Třásli jsme stromem (abychom získali ořechy). X zabýval se jazykem, plýtvali materiálem, šetřili penězi (ČNK: šetřili energií/elektrickou energii, peníze) Pozn.: V akademické Mluvnici češtiny hodnoceno jako nevalenční člen, jako adverbiále označující prostředek činnosti (mávat šátkem, sekat sekyrou, jet autem – psát na stroji, poslat zboží po lodi)

10 Předložkový pád Vžil se už do své nové role. Ustoupili od svých požadavků. Zvyká si na život ve městě. Bojí se o své děti. - jen jedna možná předložka X Dívá se na obraz. X Dívá se do dálky. Pozn.: Hranice mezi objektem a adverbiále jsou vágní.

11 B) Vyjádření vedlejší větou 1) primárně např. u sloves „mluvení“ a) spojkové (že, zda, jestli, aby) Řekl, že nepřijde. Ptala se nás, jestli/zda Petr přijde. Nevím, jestli/zda už přišel. Žádáme vás, abyste přišli včas. b) vztažné (kdo, do, kdy, kde…) Ptal se, kdo přijede / kdy přijedou rodiče / kde jste strávili dovolenou. c) opěrný výraz Opakuji jen to, co jsem slyšel. Věřím jen tomu, co jsem slyšel. 2) je možná nominalizace Nařizuji vám, abyste mlčeli! → Nařizují vám mlčet / mlčení. Navrhl, abychom si udělali přestávku. →

12 Cvičení ve zvláštním souboru.

13 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy."

Podobné prezentace


Reklamy Google