Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úzkosti a strachy u dětí

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úzkosti a strachy u dětí"— Transkript prezentace:

1 Úzkosti a strachy u dětí

2 Úzkost X Strach Nepříjemný emoční stav NEMÁ PŘÍČINU, OBJEKT
Kombinace tělesných a psychických projevů Může volně plynout, nebo se projevovat záchvaty Emoční a fyziologická reakce na reálné i zdánlivé nebezpečí MÁ PŘÍČINU, OBJEKT Od mírné nepohody až po nervozitu či stavy hrůzy a paniky Tělesná reakce

3 Fobie Strach z věcí, situací které ve skutečnosti nejsou nebezpečné
Značně omezují život člověka – vyhýbání se Strach přechází často až v paniku Anticipační úzkost Rozum X strach Vyhýbavé chování U dětí – zvířecí fobie, školní fobie

4 Utajené strachy: Regrese Dobrovolná izolace
Pasivita, nadměrná přizpůsobivost Netrpělivost, agrese Nedostatek odstupu

5 Způsob překonávání strachu:
zobrazování, znázorňování, zhmotňování Jistota a bezpečí Nepodceňovat ani nedramatizovat Spolupráce dítěte Přichází rychle – odchází pomalu

6 Vývojově podmíněné strachy:
Do 1 roku strach ze spánku a odloučení Do 6 let: strach z náhlých zvuků a pohybů Strach při usínání, strach ze snů Strach ze smrti

7 Jak zvládat strach u malých dětí:
Kojenci – tělesný kontakt, náklonnost, okamžité uspokojení potřeb Batolata – strach z odloučení, dítě se učí postupně se vzdalovat – dobré jsou NÁHRADNÍ OBJEKTY, regrese k cucání a cumlání prstů – NORMÁLNÍ!

8 USÍNÁNÍ, SPÁNEK, STRACH Z ODLOUČENÍ V NOCI
Kolik hodin spánku dítě potřebuje Noční sny Tma Fantazie RITUÁL Klidný Stereotypní Pravidelný Vyprávění o uplynulém dni Ne nuda, ale pocit bezpečí Mazlíček, plyšová hračka Pootevřené dveře, malé světlo

9 VHRSTI (Mladá fronta) - 2007 cena učitelů za přínos dětskému čtenářství
Hlavním hrdinou knížky je Štěpán a jeho medvídek Bartoloměj. Knížka vypráví o tom, co se skrývá ve tmě a o tom, co z věcí všedních a obyčejných dělá děsivé a hrůzostrašné.

10 NOČNÍ DĚSY Nedramatizovat Poskytnout blízkost a utěšit
Pohladit, oslovit jménem,ale nevytrhávat ze sna Druhý den můžete s dítětem o snu hovořit, pokud chce, nechte dítě říct jeho názor, sami sny nevysvětlujte, abyste do nich nevkládali pro dítě nedůležitá témata POZOR NA STRACH ZE STRACHU

11 NÁSTUP DO MATEŘSKÉ ŠKOLKY A ODLOUČENÍ
Problémy s nástupem do školky se nemusí pojit s problémy v rodině či s výchovným stylem učitelek Dítě se i těší i bojí Dovolit dítěti citové projevy Přesnost dává dítěti jistotu – příchod i odchod ze školky Zájem rodičů o to, co se dělo ve školce ALE - dát dítěti dost času, než se začneme vyptávat A CO RODIČE???

12 Agresivita a dětské strachy:
Média pracují s postavami vyvolávajícími strach, často je ale přetvářejí v grotesku Výsledkem bývá oslava násilí Nelze je ale plně zakázat a tabuizovat Snaha o zmírnění Zvládání fantazií formou hry s blízkým člověkem Vymezení hranic (viz. střílení)

13 Naděžda Kalábová (nakladatelství Grada)

14 Strach a média: NEJČASTĚJŠÍ SPOUŠTĚCÍ MECHANISMY STRACHU:
Hlasité zvuky, hudba a hlasy Zprávy o katastrofách a válkách Nedobrovolné setkání s vlastními zkušenostmi vyvolávajícími nejistotu Imaginární symboly a bájná stvoření Soucit s postavou, s níž se dítě identifikuje Nerozlišitelná směs fantazie a reality Zobrazení smrti, bolesti a zranění Nedostatečný pocit bezpečí při sledování filmu Obrazy přesahující citové možnosti dítěte

15 Strach ze smrti: Vývojově podmíněný
Mezi 4-5 rokem života spolu s otázkami o sexualitě „Odkud přicházím“ a „Kam jdu“ – počátek formujícího se vědomí času Spojené s otázkami o Bohu, nebi, smutku Se smrtí se dítě setká v médiích, rodině, pokud mají zvířátko…

16 Otázky a odpovědi: Vyvstává mnoho otázek
Nesrovnávat smrt se spánkem!!! odpovídat přiměřeně věku Odpovědi pravdivé, ale přizpůsobené dítěti Popřípadě si nechat čas na odpověď Dobrovolnost účasti na pohřbu Pomoc při přípravě na bohoslužbu Nechat děti prožívat smutek, ale být mu nablízku Dát dítěti čas na prožívání smutku

17 Tři důležitá pravidla pro rodiče:
Nechat dítě strach popsat, naslouchat, nezlehčovat, nedramatizovat Přemýšlet nad příčinami Vystačí si s vlastními silami? Vývojový strach Výchovně podmíněný strach

18 Dětské techniky překonávání strachu:
Dítě by mělo být AKTIVNÍ FANTAZIE – tvoří světy a postavy, neviditelné kamarády, zaplňuje mezery ve vědění KOUZELNÉ PŘÍBĚHY A POHÁDKY – nabízí vysvětlení HRA – zpracovávání strachů RITUÁLY REGRESE nebo FANTAZIE O BUDOUCNOSTI

19 Touha po strachu: Tři základní předpoklady:
Dítě do situace vyvolávající strach vstupuje DOBROVOLNĚ Existuje vnější objektivní nebezpečí (strašidlo, filmový hrdina …) Obvyklé jistoty – hra skončí dobře … VŠE SE MUSÍ VYSKYTOVAT NAJEDNOU

20 STRACHY PODMÍNĚNÉ VÝCHOVOU
tzv. sociální strach Nedostatečné citové přijímání dítěte Příliš liberální výchova Výchovný styl užívající metodu „cukru a biče“ Hrozby trestem, tresty, odpírání lásky Příliš ochraňující výchovný styl

21 KDY VYHLEDAT ODBORNÍKA:
Strach tak intenzivní, že jej dítě prostřednictvím vlastních prostředků nedokáže překonat Strach brzdí dětské zrání a vývoj Dítě překoná strach, aniž by jej zpracovalo (může se projevit nemocí – Psychosomatická onemocnění)

22 Použitá literatura: Rogge, J.U. Dětské strachy a úzkosti. Portál: Praha. 1999 Höschl, C.;Libiger, J.;Švestka. J. Psychiatrie. Tigis: Praha. 2004


Stáhnout ppt "Úzkosti a strachy u dětí"

Podobné prezentace


Reklamy Google