Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úzkosti a strachy u dětí. Úzkost X Strach  Nepříjemný emoční stav  NEMÁ PŘÍČINU, OBJEKT  Kombinace tělesných a psychických projevů  Může volně plynout,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úzkosti a strachy u dětí. Úzkost X Strach  Nepříjemný emoční stav  NEMÁ PŘÍČINU, OBJEKT  Kombinace tělesných a psychických projevů  Může volně plynout,"— Transkript prezentace:

1 Úzkosti a strachy u dětí

2 Úzkost X Strach  Nepříjemný emoční stav  NEMÁ PŘÍČINU, OBJEKT  Kombinace tělesných a psychických projevů  Může volně plynout, nebo se projevovat záchvaty  Emoční a fyziologická reakce na reálné i zdánlivé nebezpečí  MÁ PŘÍČINU, OBJEKT  Od mírné nepohody až po nervozitu či stavy hrůzy a paniky  Tělesná reakce

3 Fobie  Strach z věcí, situací které ve skutečnosti nejsou nebezpečné  Značně omezují život člověka – vyhýbání se  Strach přechází často až v paniku  Anticipační úzkost  Rozum X strach  Vyhýbavé chování  U dětí – zvířecí fobie, školní fobie

4 Utajené strachy:  Regrese  Dobrovolná izolace  Pasivita, nadměrná přizpůsobivost  Netrpělivost, agrese  Nedostatek odstupu

5 Způsob překonávání strachu:  zobrazování, znázorňování, zhmotňování  Jistota a bezpečí  Nepodceňovat ani nedramatizovat  Spolupráce dítěte  Přichází rychle – odchází pomalu

6 Vývojově podmíněné strachy:  Do 1 roku strach ze spánku a odloučení  Do 6 let: strach z náhlých zvuků a pohybů  Strach při usínání, strach ze snů  Strach ze smrti

7 Jak zvládat strach u malých dětí:  Kojenci – tělesný kontakt, náklonnost, okamžité uspokojení potřeb  Batolata – strach z odloučení, dítě se učí postupně se vzdalovat – dobré jsou NÁHRADNÍ OBJEKTY, regrese k cucání a cumlání prstů – NORMÁLNÍ!

8 USÍNÁNÍ, SPÁNEK, STRACH Z ODLOUČENÍ V NOCI  Kolik hodin spánku dítě potřebuje  Noční sny  Tma  Fantazie RITUÁL - Klidný - Stereotypní - Pravidelný - Vyprávění o uplynulém dni - Ne nuda, ale pocit bezpečí - Mazlíček, plyšová hračka - Pootevřené dveře, malé světlo

9 VHRSTI (Mladá fronta) cena učitelů za přínos dětskému čtenářství Hlavním hrdinou knížky je Štěpán a jeho medvídek Bartoloměj. Knížka vypráví o tom, co se skrývá ve tmě a o tom, co z věcí všedních a obyčejných dělá děsivé a hrůzostrašné.

10 NOČNÍ DĚSY  Nedramatizovat  Poskytnout blízkost a utěšit  Pohladit, oslovit jménem,ale nevytrhávat ze sna  Druhý den můžete s dítětem o snu hovořit, pokud chce, nechte dítě říct jeho názor, sami sny nevysvětlujte, abyste do nich nevkládali pro dítě nedůležitá témata  POZOR NA STRACH ZE STRACHU

11 NÁSTUP DO MATEŘSKÉ ŠKOLKY A ODLOUČENÍ  Problémy s nástupem do školky se nemusí pojit s problémy v rodině či s výchovným stylem učitelek  Dítě se i těší i bojí  Dovolit dítěti citové projevy  Přesnost dává dítěti jistotu – příchod i odchod ze školky  Zájem rodičů o to, co se dělo ve školce  ALE - dát dítěti dost času, než se začneme vyptávat  A CO RODIČE???

12 Agresivita a dětské strachy:  Média pracují s postavami vyvolávajícími strach, často je ale přetvářejí v grotesku  Výsledkem bývá oslava násilí  Nelze je ale plně zakázat a tabuizovat  Snaha o zmírnění  Zvládání fantazií formou hry s blízkým člověkem  Vymezení hranic (viz. střílení)

13 Naděžda Kalábová (nakladatelství Grada)

14 Strach a média: NEJČASTĚJŠÍ SPOUŠTĚCÍ MECHANISMY STRACHU: - Hlasité zvuky, hudba a hlasy - Zprávy o katastrofách a válkách - Nedobrovolné setkání s vlastními zkušenostmi vyvolávajícími nejistotu - Imaginární symboly a bájná stvoření - Soucit s postavou, s níž se dítě identifikuje - Nerozlišitelná směs fantazie a reality - Zobrazení smrti, bolesti a zranění - Nedostatečný pocit bezpečí při sledování filmu - Obrazy přesahující citové možnosti dítěte

15 Strach ze smrti:  Vývojově podmíněný  Mezi 4-5 rokem života spolu s otázkami o sexualitě „Odkud přicházím“ a „Kam jdu“ – počátek formujícího se vědomí času  Spojené s otázkami o Bohu, nebi, smutku  Se smrtí se dítě setká v médiích, rodině, pokud mají zvířátko…

16 Otázky a odpovědi:  Vyvstává mnoho otázek  Nesrovnávat smrt se spánkem!!!  odpovídat přiměřeně věku  Odpovědi pravdivé, ale přizpůsobené dítěti  Popřípadě si nechat čas na odpověď  Dobrovolnost účasti na pohřbu  Pomoc při přípravě na bohoslužbu  Nechat děti prožívat smutek, ale být mu nablízku  Dát dítěti čas na prožívání smutku

17 Tři důležitá pravidla pro rodiče:  Nechat dítě strach popsat, naslouchat, nezlehčovat, nedramatizovat  Přemýšlet nad příčinami  Vystačí si s vlastními silami? - Vývojový strach - Výchovně podmíněný strach

18 Dětské techniky překonávání strachu:  Dítě by mělo být AKTIVNÍ  FANTAZIE – tvoří světy a postavy, neviditelné kamarády, zaplňuje mezery ve vědění  KOUZELNÉ PŘÍBĚHY A POHÁDKY – nabízí vysvětlení  HRA – zpracovávání strachů  RITUÁLY  REGRESE nebo FANTAZIE O BUDOUCNOSTI

19 Touha po strachu:  Tři základní předpoklady: - Dítě do situace vyvolávající strach vstupuje DOBROVOLNĚ - Existuje vnější objektivní nebezpečí (strašidlo, filmový hrdina …) - Obvyklé jistoty – hra skončí dobře … VŠE SE MUSÍ VYSKYTOVAT NAJEDNOU

20 STRACHY PODMÍNĚNÉ VÝCHOVOU tzv. sociální strach tzv. sociální strach - Nedostatečné citové přijímání dítěte - Příliš liberální výchova - Výchovný styl užívající metodu „cukru a biče“ - Hrozby trestem, tresty, odpírání lásky - Příliš ochraňující výchovný styl

21 KDY VYHLEDAT ODBORNÍKA:  Strach tak intenzivní, že jej dítě prostřednictvím vlastních prostředků nedokáže překonat  Strach brzdí dětské zrání a vývoj  Dítě překoná strach, aniž by jej zpracovalo (může se projevit nemocí – Psychosomatická onemocnění)

22 Použitá literatura:  Rogge, J.U. Dětské strachy a úzkosti. Portál: Praha  Höschl, C.;Libiger, J.;Švestka. J. Psychiatrie. Tigis: Praha. 2004


Stáhnout ppt "Úzkosti a strachy u dětí. Úzkost X Strach  Nepříjemný emoční stav  NEMÁ PŘÍČINU, OBJEKT  Kombinace tělesných a psychických projevů  Může volně plynout,"

Podobné prezentace


Reklamy Google