Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Rodina, funkce.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Rodina, funkce."— Transkript prezentace:

1 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Rodina, funkce rodiny, rodinné prostředí, výchovné styly RODINA VY-32-INOVACE-OSZ-116

2 předává dítěti základní model sociální interakce a komunikace v malé sociální skupině odměnami a tresty podporuje přijetí požadavků, norem zajišťuje členům rodiny osobní, emoční vztahy vícegenerační rodina -pozitivní přínos – kontinuita, ochrana, pomoc, vzájemnost, děti nejsou sami doma, emocionální přínos, více komunikace -negativní přínos – omezení soukromí, občas nevhodné intervence, rozdílné výchovné působení, umělá tabu

3 Funkce rodiny a) biologicko reprodukční b) socializačně výchovná c) ekonomická d) emocionální

4 Poruchy funkcí rodiny a jejich dopady biologicko reprodukční – frustrace, ale na druhou stranu možnost adopce, specifický problém představuje narození postiženého dítěte socializačně výchovná – rodiče se nemohou (nemoc, velký počet dětí v rodině, invalidita rodičů), nedokážou (příliš mladí nebo staří rodiče, neschopnost se vyrovnat s narozením postiženého dítěte, rozvod) nebo nechtějí o dítě starat

5 ekonomická – poruchy vznikají tam, kde je v rodině hodně dětí a málo peněz, nechuť rodičů chodit do práce, případně nevhodné teritorium (nezaměstnanost) emocionální – je ve třech rovinách: ·manželé ·rodiče – děti ·sourozenci

6 Rodinné prostředí podle podnětů, které rodina dítěti poskytuje dělíme na:  přesycené podnětově  optimální podnětově  podnětově chudé

7 Výchovné styly liberální – shovívavost k dětem, rodiče vyhovují každému přání, dítě není vedeno k samostatnosti. Tato výchova nedostatečně připravuje dítě pro řešení náročných životních situací. Dítě očekává lehce získané úspěchy doma i ve škole a těžko se přizpůsobuje systematické práci při vyučování, mívá konflikty s učiteli i se spolužáky

8 autoritativní – dítě je vedeno k absolutní poslušnosti, poučování, nemá možnost samostatného projevu. Rodiče nutí dítě do kroužků, učení, proto dítě nemá čas na odpočinek, často je také nevhodně trestáno za neúspěchy ve škole. Tyto děti jsou ve škole často zakřiknuté, nesamostatné, obtížně se zařazují do kolektivu. Touha po seberealizaci vede často k alkoholismu, drogám a páchání trestných činů

9 demokratický – rodiče respektují osobnost dítěte, umožňují uplatnění jeho názorů a požadavků, podporují jeho iniciativu, snaží se být kladným vzorem, vztahy jsou založeny na vzájemné úctě. Ve škole je dítě družné, samostatné, dobře se zapojuje do kolektivu perfekcionistický – rodiče mají vysoké ambice, vysoké požadavky na dítě, které neodpovídají jeho schopnostem. Dochází k přetěžování dítěte = enuréza, neurotické syndromy, stagnace. Dítě se snaží najít společnost, která ho chápe a bere takové jaké je

10 protekcionistický – úzkostná výchova, přílišná ochrana dětí a z toho plynoucí závislost na rodičích, nesamostatnost laxně lhostejný – rodiče nereagují na nic, na projevy dětí ani negativně ani pozitivně, každý si žije svůj život. Děti navazují obtížně citový vztah s druhými, končí osamoceni, neschopnost najít si životního partnera, jejich rodiny se často rozpadají

11 hypersenzitivní – skleníková výchova, přecitlivělá, přehnaný cit, opičí láska. Důsledkem je rozmazlené a nesamostatné dítě. Nedokáže překonat ani ty nejmenší překážky, problémy, nedokáže se odpoutat od matky, problémy se začleněním do společnost repulsivní – zavrhující výchova, zjevné nebo skryté odmítání dítěte, často rodiny s postiženým dítětem, záleží na vzdělání rodičů

12 kverulantský – opoziční výchova, rodiče se domnívají, že se jejich dítěti děje nějaká křivda. Dítě odmítá jakoukoli autoritu, každý neúspěch svaluje na druhé, snížený pocit zodpovědnosti Domácí úkol Pokuste se zjistit, který výchovný styl převládá ve vaší rodině. Do úkolu zapojte i rodiče. Zaměřte se na to, jestli se názory rodičů liší mezi sebou i s názorem vaším.

13 POUŽITÉ ZDROJE: BENDL, Stanislav: Maturita ze společenských věd. 3. vydání. Praha: Nakladatelství Aleš Skřivan ml., s. ISBN HLADÍK, Jaroslav: Společenské vědy v kostce. 3. vydání. Praha: Fragment, s. ISBN DRÁBOVÁ, R. a ZUBÍKOVÁ, Z.: Společenské vědy. 1. vydání. Praha: Fragment, s. ISBN EMMERT, F. a kol.: Odmaturuj ze společenských věd. 1. vydání. Praha: Didaktis, s. ISBN Obrázková galerie Microsoft PowerPoint 2007


Stáhnout ppt "AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Rodina, funkce."

Podobné prezentace


Reklamy Google