Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuKomunikace – asertivní komunikace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, gymnázium Vzdělávací oblastspolečenskovědní Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, M/01 Ekonomika a podnikání Tematický okruhSociologie a komunikace Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let Anotace Prezentace popisuje základy asertivní komunikace a manipulace. Dále informuje, jak se v praxi ubránit manipulaci. Vybavení, pomůckyProjektor na prezentaci, osobní počítač, laserové ukazovátko Klíčová slovaManipulace, marketing, sekty, asertivita, asertivní desatero Datum KOMUNIKACE – ASERTIVNÍ KOMUNIKACE

2 POJEM ASERTIVNÍ KOMUNIKACE (JEDNÁNÍ) obecně je asertivita definována jako schopnost či dovednost prosazovat vlastní názor, stanovisko nebo zájem jednoduše se dá také popsat jako sebeprosazení

3 Andrew Salter (1914 – 1996) Andrew Salter je považován za průkopníka asertivity rozvinul metodu tzv. asertivního tréninku původně se jednalo o psychologickou (psychohygienickou) metodu foto: autor

4 POJEM „MANIPULACE“ je snaha jedné či více osob (či organizace) o působení na myšlení druhé osoby či více osob za určitým účelem foto: autor

5 MANIPULACE PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ 1) Přímá, také nátlaková manipulace manipulátor „obchází“ vůli manipulovaného přímo manipulovaný si zřetelně uvědomuje, že musí udělat něco, co nechce často k této manipulaci dochází při jednání z pozice moci či autority (například rodič vůči dítěti, učitel vůči žákovi, policista vůči občanovi, monopol vůči zákazníkovi atd.)

6 2) nepřímá, také taktizující manipulátor obchází vědomí manipulovaného skrytě ten si není vědom, že se momentálně děje něco, co je pro něj nevýhodné typické pro jednání z pozice podřízené autority Například - dítě obchází zákaz rodiče, žák opisuje při zkoušce, občan hraje „hloupého“ při kontrole dopravní policie atd.

7 OSOBNOST MANIPULÁTORA (JAK JEJ POZNAT)  většinou je egocentrikem  rád přenáší zodpovědnost ze sebe na druhé  rád a často navozuje u oběti pocit viny  na konkrétní otázky odpovídá většinou neurčitě a nejasně  často mění své postoje podle situace a podle osoby, s níž právě komunikuje  zpochybňuje kvality druhých, nenápadně druhé kritizuje a soudí, hovoří o nich s despektem a taktizuje  raději komunikuje nepřímo, přes třetí osobu, telefonicky, písemně apod.

8 KDY A KDE K MANIPULACI DOCHÁZÍ koncertysektykázánípolitikamarketingvztahy

9 ASERTIVNÍ DESATERO jedná se o deset pravidel asertivního jednání, to je základem a pomůckou proti manipulaci zároveň jedince učí „co je asertivní jednání“ foto: autor

10 ASERTIVNÍ desatero viz přiložený pracovní list foto: autor

11 AKTIVIZAČNÍ OTÁZKY PRO ŽÁKY 1)Vysvětli pojem manipulace 2)Jak vnímáš pojem asertivita? 3)Mohou nás manipulovat média? foto: autor

12 ZDROJE A PRAMENY DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN Mikuláštík, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. vyd. 1. Havlíčkův Brod: Grada 2003, 368 stran. ISBN


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google