Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: 17. 9.2012 Název: VY_32_INOVACE_3.1.15.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: 17. 9.2012 Název: VY_32_INOVACE_3.1.15."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Téma: Hlasová a jazyková cvičení - prezentace Anotace: Prezentace slouží k zopakování probraného učiva: Hlasová a jazyková cvičení. Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují učivo, pracují analyticky s vlastními čtenářskými dovednostmi a znalostmi, nalézají vztahy mezi verbální a neverbální komunikací.

2 Verbální a neverbální komunikace v praxi Hlasová a jazyková cvičení - prezentace Autor: Mgr. Dana Vicherková

3 Základní podmínky k řeči Jak se dorozumíváme? -Verbálně (slovem a písmem) -Neverbálně (posuňky – znaky atd.) Řeč těla – gestika, mimika, haptika(dotyky), olfaktorika, posturika(postoj), proxemika(vzdálenost)…

4 Schopnost mluvit NENÍ VROZENÁ! Řeči se musíme učit!

5 Tři stránky řeči MLUVNÍ  SLUCHOVÁ  VÝZNAMOVÁ K dorozumění musíme umět myšlenku: vyjádřit, slyšet (vidět) a porozumět jí.

6 Mluvení Soustava určitých motorických zvyklostí našeho těla – pohybů, které jsou řízeny z nervového centra. Jedná se o mluvidla.

7 Co jsou to mluvidla? RTY, JATYK, MĚKKÉ PATRO = HLÁSKOVACÍ ÚSTROJÍ HRTAN S HLASIVKAMI = HLASOVÉ ÚSTROJÍ PLÍCE, DÝCHACÍ SVALY = RESPIRAČNÍ ÚSTROJÍ

8 Co vzniká v řeči?  Motorický slovní obraz (po volním popudu)  Pohyb trojího svalstva- dýchacího (respiračního), hlasového (fonačního), artikulačního (hláskotvorného)  Koordinace všech tří svalových skupin

9 Psychické a fyziologické podmínky řeči Mluvní projevy jsou spjaty s duševním životem. Lidská mluva je nástroj myšlení v pojmech.

10 Co je základem správného užívání řeči? Vzájemná součinnost a dokonalé fungování korových center řeči i spojovacích drah.

11 Dýchání při mluvení Druhy dýchání: břišní, žeberní a střídavé V řeči jde o správnou spotřebu vzduchu a dechové námahy. V řeči máme dobře hospodařit s dechem!

12 Hlasivky Jsou bělavé a lesklé. Jsou uloženy v hrtanu, který stojí na křižovatce cesty dýchací a polykací.

13 Jak vzniká hlas? Zvuk hlasu netvoří hlasivky samy, ale periodické chvění vzdušného sloupce nad hlasivkami.

14 Vzduchový proud v hrtanu (z průdušnice) Oddálí svým tlakem obě hlasivky, tím se rozevře hlasová štěrbina a jí unikne jisté množství vzduchu. Zmenší se tlak, hlasivky se vrátí pružně do středu.

15 Tvorba hlasu - shrnutí Střídavým rozvíráním a zavíráním hlasové štěrbiny se vytvoří střídavé zhušťování a zřeďování vzduchu nad hlasivkami – tím zároveň vzniká HLAS.

16 Cvičení Vytvořte hlasová cvičení: dechová, rytmická, artikulační.

17 Konec prezentace Název: Hlasová a jazyková cvičení – prezentace Autor: Mgr. Dana Vicherková Zdroje: Čechová, M. a kol.: Český jazyk pro 1. ročník SOŠ, SPN, Praha: 2000 Adámková, Petra a kol.: Český jazyk a komunikace pro střední školy – 1. díl – Učebnice, Brno: Didaktis 2010


Stáhnout ppt "Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: 17. 9.2012 Název: VY_32_INOVACE_3.1.15."

Podobné prezentace


Reklamy Google