Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Mgr. Hana KEPROVÁ TEMATICKÁ OBLAST: ČESKÝ JAZYK NÁZEV DUMu: ŘEČTÍ DRAMATIKOVÉ POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 16 KÓD DUMu: HK_CJ1R_16 DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK): 1.ročník Materiál navazuje na prezentaci ANTICKÉ DIVADLO. Začíná opakovacími otázkami a pokračuje informacemi o největších řeckých dramaticích a jejich nejvýznamnějších dílech. METODICKÝ POKYN: ---

2

3  Ve které době vzniká a rozvíjí se antické drama?  Co víte o antickém divadlu?  Jak byste definovali tragédii?  Jmenujte řecké dramatiky.

4  (6./5.st.př.n.l.)  zakladatel řecké tragédie  autor 90 her  zavedl 2.herce, dekorace, masky, kostýmy, létací stroje (deus ex machina)

5  náměty: mytologie  základní konflikt: lidé x bohové člověk x osud  člověk je proti osudu bezmocný  díla: Spoutaný Prométheus Peršané Oresteia

6 Orestes (syn Agamemnóna)  v cizině > návrat  pomstil smrt otce – za pomoci sestry Elektry zabije Klytaiméstru a milence (zavraždili Agamemnóna) (nevěra Agamemnóna, msta za obětování dcery)  propadá výčitkám (nová vražda – nový trest)  nakonec Orestes osvobozen sborem athénských starších (občanský soudní sbor)

7  (5.st.př.n.l.)  dramatik  zavedl 3.herce  123 dramat (dochovalo se 7)

8  náměty: trojská válka pověsti o Thébách  konflikty: člověk x osud morální konflikty  díla: Král Oidipus Antigona Elektra

9 Oidipus  syn krále Laia a Iokasty  věštba ⇒ vychován v Korintu  vrací se hledat rodiče (cestou zabije nevědomky otce, Thébám pomůže od zlé Sfingy ⇒ stane se králem, sňatek s Iokastou)  věštba se naplnila  Iokasta spáchá sebevraždu  Oidipus si vypíchne obě oči → vyhnanství závěr: osudu nelze uniknout

10 Antigona (dcera Oidipa)  spor jejích bratrů o trůn ⇒ oba zemřou  Polyneikés zradil vlastní město ⇒ král Kreon zakáže pohřbít jeho tělo  konflikt: zákaz krále x Antigona bratra pohřbí  trest pro Antigonu: zaživa zazděna, sebevražda oběšením  trest pro Kreonta: sebevražda syna Haimona a ženy Eurydiky  konflikt mezi zákony vládců a přirozenými mravními příkazy

11  (5.st.př.n.l.)  90 her, zachováno 17  dramatik – novátor  omezena role sboru  prolog (vysvětlení obsahu hry)  deus ex machina

12  (5.st.př.n.l.)  vzdělanec se zájmem o filosofii ⇒ negativní postoj k mýtu  náměty: nedostatky athénské demokracie  konflikty: člověk x člověk  postavy: sympatičtí otroci  hlubší psychologie postav, hlavně žen

13  námět: pověst o mytologických plavcích Argonautech (zlaté rouno) Médea (královská dcera)  opustila vlast, milovala Iásona, pomohla mu získat rouno  Iáson ji opustil (jiná žena)  pomsta: zabije své dva syny a Glauku  (Glauka i její otec uhoří - vzňaly se na ní svatební šaty od Médey)  drama nekontrolovatelné vášně odmítnuté ženy  (obětavá, láskyplná Médea → žárlivá, zoufalá, pomstychtivá)

14 znaky:  komický účinek  zesměšňuje jevy života  útok na politické poměry, soudobou morálku  smírný, šťastný konec  nezávazný žert

15  (5./4.st.př.n.l.)  nejslavnější autor komedií  40 komedií, 11 se zachovalo  vliv na evropskou politickou satiru  žil v době úpadku athénské demokracie ⇒ nebojácný humorista, umírněný demokrat  kritika přetvářky, hrabivosti, podlosti, sociální nespravedlnosti

16 díla: Ptáci (ideální společnost a důvody jejího ztroskotání) Jezdci (úplatkářství) Lysistrata (protiválečné drama)

17  Sochorová Marie: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment, 2007, ISBN  Hrabák Josef: Literatura pro 1.ročník středních škol, SPN, 1977, publikace č  Prokop Vladimír: Dějiny literatury od starověku do počátku 19.století, O.K.-Soft, 2003  VOLNÉ DÍLO. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  NGUYEN, Marie-Lan. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  JASTROW. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google