Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě 15., 16. století v Evropě Po třicetileté válce v Čechách 17., 18. století v Čechách.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě 15., 16. století v Evropě Po třicetileté válce v Čechách 17., 18. století v Čechách."— Transkript prezentace:

1 BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě 15., 16. století v Evropě Po třicetileté válce v Čechách 17., 18. století v Čechách

2 Vysvětli pojmy PROTIREFORMACE PROTIREFORMACE INKVIZICE INKVIZICE VÍRA VÍRA VELKOLEPOST VELKOLEPOST MUČEDNÍK MUČEDNÍK NÁBOŽENSKÝ MOTIV NÁBOŽENSKÝ MOTIV Renesance Renesance Realistický Realistický Idealistický Idealistický naturalistický naturalistický

3 vzniká koncem 16. st. v Itálii podporovalo katolickou víru, využíváno k protireformaci = je jasné a srozumitelné + působí na city člověka velkolepost, mohutnost, okázalost architektura – velmi nákladná, odklon od jednoduchosti, zvláště církevní stavby sochařství – převážně svatí mučedníci → vyjadřovaly duševní stavy lidí malířství – hlavně náboženské motivy – Petr Paul Rubens, Rembrant van Rijn, van Dyke

4 nepravidelná perla nepravidelná perla pérola barroca pérola barroca

5 Barokní kostel v Litoměřicích PŮSOBIVOST PŮSOBIVOST PLASTIČNOST PLASTIČNOST ZAOBLENOST ZAOBLENOST VYKLENUTOST VYKLENUTOST ZKROUCENÉ SLOUPY ZKROUCENÉ SLOUPY ROZVLNĚNÉ ZDIVO ROZVLNĚNÉ ZDIVO DYNAMIKA (ZDÁNLIVÝ POHYB HMOTY ) DYNAMIKA (ZDÁNLIVÝ POHYB HMOTY )

6 BAZILIKA SV. JIŘÍ (Pražský hrad) Omítka přes cihlové zdivo Omítka přes cihlové zdivo Klasické barvy (červeno-bílá) Klasické barvy (červeno-bílá) Fresky a plastiky Fresky a plastiky (dvojnásobné množství než v renesanci) (dvojnásobné množství než v renesanci)

7

8 Světci a mučedníci všude fasády, interiéry, balustrády, podloubí, mosty, morové sloupy

9 Pražské Klementinum

10 Zámek TRÓJA - Praha

11 Barokní socha – Trpící Kristus Sochař: BROKOFF BERNINI Sochy světců a mučedníků strach, úzkost, radost, utrpení, blaženost Vyjádření duševního rozpoložení: strach, úzkost, radost, utrpení, blaženost

12 MYRON – MICHELANGELO - BERNINI

13 BERNINI: Extáze sv. Terezy

14 Autoportrét Rembrandta van Rijna

15 CARAVAGIO. Kristova večeře, smrt panny,

16 Světlo přichází ze strany NěkteRé postavy v šeru - zármutek

17 David a Goliáš

18 Michellangelo od renesance – manýrismus - baroko

19 Peter Paul Rubens

20 Od renesance k baroku

21 RUBENS

22

23 Van DYKE : Samson a Dalila

24 holandská barokní zátiší……….

25 divadlo – velká obliba, Moliere = psal komedie hudba – vznik opery v Itálii, zdokonalení hudebních nástrojů, vývoj orchestrální hudby, J. S. Bach ROKOKO zdobný sloh, šlechta začala skrývat bohatství před prostými lidmi přestavby zámků, větší zdobnost, různé doplňky (z porcelánu)

26 divadlo Komedie + frašky Komedie + frašky Tragédie Tragédie Hudební doprovod Hudební doprovod Balet Balet Kostýmy + kulisy Kostýmy + kulisy

27 Moliere Hry, které provokovaly společnost i církev: LAKOMEC TARTUFFE

28 Johann Sebastian Bach

29 Barokní móda šlechty

30 MÓDA MODELKY DOBY ROMÁNSKÉ MODELKY DOBY ROMÁNSKÉ

31 MODELKY DOBY GOTIKY

32 RENESANCE…………….

33 BAROKNÍ MODELOVÉ……… A MODELKY

34 ROKOKO

35 ROKOKO (ROKAJ) COPOVÝ SLOH, ornament v podobě mušle COPOVÝ SLOH, ornament v podobě mušle 18. STOLETÍ 18. STOLETÍ Z Francie do Evropy Z Francie do Evropy = odklon od baroka: žádná pompa ani megalomanie, návrat k domácímu a intimnímu prostředí = odklon od baroka: žádná pompa ani megalomanie, návrat k domácímu a intimnímu prostředí Vše se zmenšuje, drobnosti, hravost, dekorace Vše se zmenšuje, drobnosti, hravost, dekorace Od barokní křesťanské mystiky k pozemské smyslnosti Od barokní křesťanské mystiky k pozemské smyslnosti

36 Rokokový zámek Sancoussi v Postupimi

37 Rokokově zdobený zámek

38 Koncertní rokokový sál v zámku Sansoussi

39 ZÁPIS: Baroko a rokoko v Evropě = nepravidelná perla = hanlivé označení baroka, parukový styl = poslední umělecký styl, který byl totožný pro celou Evropu vzniká koncem 16. st. v Itálii jako reakce na renesanci (Renesance =rozum, realistické, idealistické a naturalistické ztvárnění postav, návrat k lidskému rozumu a antice, manýrismus = pokřivená renesance, alegorie) ---> baroko přináší jasné a srozumitelné předlohy, které mají původ v křesťanské víře i v antických bájích, podporovalo katolickou víru, využíváno k protireformaci + působí na city člověka Rysy: velkolepost, mohutnost, okázalost, zdánlivý pohyb gest v malířství a stěn v architektuře, pozlacenost, zaoblenost, přehnané tvary, andělíčkové architektura – velmi nákladná, odklon od jednoduchosti, zvláště církevní stavby, typická cibulovitá věž na kostelech sochařství – převážně svatí mučedníci → vyjadřovaly duševní stavy lidí, sochaři: Bernini, Brokoff malířství – hlavně náboženské motivy, naturalistické scény (kypré tvary, citové rozpoložení postavy je přehnané, dá se rozpoznat strach, úzkost, radost, utrpení) – Petr Paul Rubens, Rembrant van Rijn, van Dyke Hudba – vznik opery, Johann Sebastian Bach Hudba – vznik opery, Johann Sebastian Bach ROKOKO – 18. století, vznik ve Francii, copový styl ROKOKO – 18. století, vznik ve Francii, copový styl = reakce na okázalé a velkolepé baroko = reakce na okázalé a velkolepé baroko --- >obliba ve zdrobnělinách, dekoracích, místo soch spíše ornamenty, návrat od víry zpět k člověku --- >obliba ve zdrobnělinách, dekoracích, místo soch spíše ornamenty, návrat od víry zpět k člověku

40

41 BAROKO V ČECHÁCH KOSTEL SV. Mikuláše v praze KOSTEL SV. Mikuláše v praze

42 PODNIKATELSKÉ BAROKO


Stáhnout ppt "BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě 15., 16. století v Evropě Po třicetileté válce v Čechách 17., 18. století v Čechách."

Podobné prezentace


Reklamy Google