Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Architektura novověku (do konce 19. století) Téma Architektura novověku (do konce 19. století) Tematická oblast Architektura novověku (do konce 19. století) Název Architektura a stavitelství renesance AutorIng. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročníkzáří 2013, stavebnictví, 3. ročník Anotacehumanismus, česká renesance, kupole, klenba uzavřená, lidské měřítko, obroda, Přínos/cílové kompetenceseznámit žáky s architekturou a stavitelstvím baroka VY_32_INOVACE_38_01

2  CÍLE KAPITOLY  dozvíte se o návratu lidského měřítka do renesanční architektury  osvěžíte si stručnou historii renesance  seznámíte se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami  seznámíte se s charakteristickými znaky stavitelství renesance

3  RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  V této kapitole je důležitý návrat k antickým principům architektury, tvorba staveb s lidským měřítkem, zásada uzavřeného a jasně definovaného vnitřního prostoru.

4  ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU  na tuto kapitolu si rezervujte dvě vyučovací hodiny.  KLÍČOVÁ SLOVA  humanismus, česká renesance, kupole, klenba uzavřená, lidské měřítko, obroda,

5  ČASOVÁ OSA  15. – 16.století * vznik a vývoj v Itálii  od 1492 do 1620 * naše území

6  HISTORICKÉ SOUVISLOSTI  (obrození * nový rozkvět)  obroda antického umění (Vasari poprvé použil pojem renesance ve slovním spojení „rinscita dell arte antica“), ve stavitelství linie horizontální, prostor architektonicky ohraničený s lidskými měřítky (mírou všech věcí je člověk), antická pravidla však nejsou dogma – individualismus, širší světonázor. Nastává období humanismu - filosoficko-etické stanovisko - ústřední místo přisuzováno člověku, jeho důstojnosti, blahu, jeho potřebám a zájmům

7  HISTORICKÉ SOUVISLOSTI  V renesančním humanismu byl proti křesťanskému asketismu a sebeodříkání zdůrazněn člověk jako plnokrevná bytost žijící všemi smysly; znovuzrození člověka z ducha antiky.  Silný rozvoj řemesel a vznik manufaktur, námořní objevy, rozšiřování mezinárodního obchodu a peněžnictví, vynález knihtisku.  Rozkol mezi církví katolickou a protestantskou.

8  HISTORICKÉ SOUVISLOSTI  Střediskem rozvoje renesance se stává finančně mocná Florencie (po roce 1400), tam také byla Brunelleschim postavena první renesanční stavba Špitál neviňátek (Ospedale degli innocenti) v roce  První sloh, který se uplatnil v Americe

9  DRUHY STAVEB  NÁBOŽENSKÉ STAVBY  chrámy (centrální i bazilikální)  kostely  oratoria  kaple

10  DRUHY STAVEB  OBYTNÉ STAVBY  zámky  paláce (přehledná dispozice, symetrické řešení)  obytný dům (na původní gotické parcelaci)

11

12

13

14

15

16

17  DRUHY STAVEB  MĚSTSKÉ STAVBY  radnice  masné krámy

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27  DRUHY STAVEB  ZAHRADY  plošný geometrický rozvrh  drobné doplňkové stavby

28  ZAHRADY  První formální zámecké parky, tak jak je chápeme dnes, vznikaly v Itálii v době renesance, kde dotvářely vnější podobu villy.renesancevilly  Životní styl a umění renesance se rozšířilo do Evropy a s novými stavebními slohy byly přejímány také nové impulsy pro zahradní architekturu.

29 ZÁMEK VILLANDRY, FRANCIE, RENESANČNÍ ZAHRADA

30 ZÁMEK BUČOVICE, RENESANČNÍ ZAHRADA

31 CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY ANTICKÉ STAVEBNÍ ŘÁDY ARKÁDOVÉ OCHOZY STĚNA stěnový nosný systém, horizontální členění, sokl, římsa, omítky KLENBA hlavně uzavřené klenby

32 CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY KUPOLE Významný renesanční konstrukční prvek (Santa Maria del Fjore ve Florencii od Brunelleschiho – průměr cca 42 m – dvojité opláštění) OKNA Sdružená s rovným nadpražím nadokenní římsa profilované ostění a parapet

33 CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY KUPOLE (kopule, sféra, báň, z lat cop(u)la a it cupola – pouto, pojidlo, svazek) je základní sférická klenba tvořená částí kulové, nebo jiné rotační plochy nad kruhovým, čtvercovým čipoly gonálním půdorysem. Používána byla především v římské antické architektuře, renesanční a barokní architektuře, byzantské a islámské architektuře.latitklenbakulovérotačníplochykruhovýmčtvercovýmpoly gonálnímpůdorysemřímské antické architektuřerenesančníbarokní architektuřebyzantskéislámské architektuře

34 Kupole na pendativech Kupole s tamburem na pendativech Placková klenba

35 Výchozím tvarem kupole je polovina kulové plochy. Pokud je vzepětí kupole vyšší, nazýváme ji podle tvaru hrotitá, či elipsovitá, pokud je nižší, tak stlačená. Kupole může být ve vrcholu uzavřená, nebo zde může být okulus. Pokud je kupole umístěna nad čtvercovým, či obdélným prostorem, slouží k převedení tvaru zvláštní klenební útvary, tzv. pendativy. Mezi pendativy a vlastní kupolí může být umístěn tambur, zpravidla pročleněný okny. Zvláštním typem klenby odvozené z kupole je pak tzv. placková klenba, která je v podstatě tvořena čtvercovým či obdélným výsekem kupole.vzepětíokuluspendativytamburplacková klenba

36

37

38

39 CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY PORTÁL nadpraží ve tvaru architrávu nebo archivolty (i kombinace) po stranách pilastry

40

41

42 CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY FASÁDA plochá, často zdobená sgrafitem přízemí často bosováno výrazné štíty (volutové, obloučkové, „táborské“) atiky (atikové patro) Pojem „česká renesance“ – přestavba původně gotických domů

43

44

45 CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY DETAILY arkatura inspirována antickými řády lunetové římsy antické motivy na konzolách balustrády ornamenty (rollwerk, beschlagwerk, kartuš, feston, girlanda)

46 SAMOSTATNÝ ÚKOL Nakreslete si půdorys renesančního paláce nebo zámku! Nakreslete si schémata typicky renesančních kleneb! Nakreslete si schéma renesanční kupole v řezu! Nakreslete si typický renesanční portál!

47 SHRNUTÍ KAPITOLY Dozvěděli jste se o návratu lidského měřítka do renesanční architektury. Osvěžili jste si stručnou historii renesance. Seznámili jste se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami. Seznámili jste se s charakteristickými znaky stavitelství renesance !

48  KRESBY A FOTOGRAFIE: 

49  KRESBY A FOTOGRAFIE:   Vytisknout | Nahoru ^Nahoru  Operační program Rozvoj lidských zdrojů E-learningové prvky pro podporu výuky odborných a technických předmětů Číslo projektu: CZ.O4.01.3/ /0326


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google