Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

LINGUA CECA I LM UDINE zimní semestr 2014/2015 STYLISTIKA A TRANSLATOLOGIE Božena Bednaříková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "LINGUA CECA I LM UDINE zimní semestr 2014/2015 STYLISTIKA A TRANSLATOLOGIE Božena Bednaříková."— Transkript prezentace:

1 LINGUA CECA I LM UDINE zimní semestr 2014/2015 STYLISTIKA A TRANSLATOLOGIE Božena Bednaříková

2 Projekt FRUP  Rozvoj komunikační kompetence a stylizačních dovedností zahraničních studentů humanitních oborů

3 Pracovní přednáška č. 2  Odborný styl

4 O čem je tato prezentace?  Místo odborného stylu v soustavě funkčních stylů  Charakteristika odborného stylu  Specifické jazykové prostředky odborného stylu  Stylistická cvičení

5 Funkční styly  FUNKCE jazykového projevu – největší objektivní vliv na STYL tohoto projevu  něco jen soukromě sdělujeme x podáváme objektivní zprávu x snažíme se někoho přesvědčit (získat jej pro něco) x vykládáme (odborně poučujeme) x chceme vyvolat estetický dojem (esteticky působit)  Podle FUNKCE projevu – tzv. FUNKČNÍ STYLY  STYL HOVOROVÝ (PROSTĚ SDĚLOVACÍ)  STYL ZPRAVODAJSKÝ A PUBLICISTICKÝ  STYL ODBORNÝ A STYL ADMINISTRATIVNÍ  STYL UMĚLECKÝ

6 ODBORNÝ STYL  administrativní a úřední styk – ADMINISTRATIVNÍ STYL  odborné publikace, vědecké stati, přednášky – VĚDECKÝ STYL  popularizace vědy a výzkumu – POPULARIZAČNÍ STYL (POPULÁRNĚ NAUČNÝ STYL)  Charakteristika:  přesnost a úplnost  nocionálnost, intelektuálnost, neemocionálnost  objektivnost, abstraktnost

7 Typické jazykové prostředky odborného stylu – prostředky morfologické a syntaktické (výběr)  jmenné x slovesné vyjadřování  slovesné konstrukce  pasivum x aktivum, neosobní vyjadřování  vztažná zájmena (relativa), knižní týž  tzv. nevlastní předložky  spojky vyjadřující logické vztahy (příčina, následek, účel, přípustka, zřetel aj.)

8 Jmenné x slovesné vyjadřování  děj pojmenován substantivem (substantivem verbálním)  statické, nedynamické vyjadřování, ale přesnější  umožňuje zabudovat více predikací  Když klikneme na příslušnou ikonu, začne se okamžitě měřit rychlost, s jakou je přístroj připojen k internetu. X Po kliknutí na příslušnou ikonu se začne okamžitě měřit rychlost připojení přístroje k internetu.  CVIČENÍ

9 Jmenné x slovesné vyjadřování - CVIČENÍ Vedlejší větu nahraďte substantivem verbálním, popř. infinitivem:  Rybář nám ukázal, co ulovil.  Zpočátku výprava geologů předpokládala, že bude postupovat terénem snadno.  Milan se rozhodl, že práci dokončí do Vánoc.  Hlasatel ohlásil, že se program festivalu mění.  Umělec vyprávěl, jak nečekaně zahájil svou kariéru ve Skotsku.  Petr se zajímal o to, jak hlasování ovlivnilo to, kam bude politicky směřovat radnice.  Rozhodli jsme se, že odjedeme k moři.

10 Jmenné x slovesné vyjadřování - CVIČENÍ Objekt (subst. verbální/infinitiv) vyjádřete vedlejší větou:  Josef zařídil odvoz odpadků.  Školní rozhlas oznámil zahájení výstavy studentských prací.  Dědeček se rozhodl prodat chalupu.  Každý z nás se zavázal získat jednoho sponzora našeho sportovního týmu.  Musíte se postarat o dobré ubytování hostů.  Ta stará budova už hrozila zřícením.  Velmi se zajímal o studium své dcery.  Poradil nám přestěhovat se na venkov.  Bál se lidského nepochopení.  Sestra se rozhodla odejít do ciziny.

11 Slovesné konstrukce  formální sloveso + substantivum verbální  zkoumat x provádět výzkum  provádět náročný výzkum CVIČENÍ: mít námitky – provádět ošetření – nalézt uplatnění – utrpět ztrátu – prodělávat rozvoj – konat přípravy – prodělat změnu – přistoupit k zavedení -

12 Pasivum x aktivum, neosobní vyjadřování ROZDÍL?  Členové parlamentu schválili nový zákon o odpadech.  Nový zákon byl schválen (členy parlamentu).  V parlamentu se včera schválil nový zákon.  V parlamentu se právě schvaluje nový zákon. Kdy je zdůrazněn agens? Kdy je znám (neznám) agens (původce děje)? Kdy je vyjádřen výsledek?

13 Pasivum x aktivum, neosobní vyjadřování CVIČENÍ  Krajta pozřela myš.  Lékař pak odešle pacienta do laboratoře.  Dům postavili už v minulém století.  Zoologické zahrady zachraňují vzácná a ohrožená zvířata.  Proud vody poháněl kolo mlýna.  Tvrdím, že tato metoda je objektivní.  Tento názor považuji za správný.  Výsledky testů zpracuji během příštího týdne.

14 Neosobní vyjadřování, všeobecný podmět Přeformulujte – neosobní vyjadřování, všeobecný podmět  V neděli vysílá televize přenos fotbalového zápasu.  Zítra dává Národní divadlo Rusalku.  Chlapec cítil stesk po kamarádech.  Hájovna pod lesem hoří.

15 Vztažná zájmena (relativa) Zájmeno který nahraďte zájmenem jenž, jež:  Klavír, na který hrála  Problém, o kterém mluví  Křeslo, ve kterém sedí  Výraz, kterému nerozumím  Slova, která nejsou spisovná  Studie, ze kterých čerpali  Příběhy, které byly zfilmovány  Auta, která havarovala  Ulice, ve které bydlí  Politik, kterého si vážím  Firmy, se kterými obchodujeme  Úkol, o kterém referujeme  Literatura, ze které se hojně překládá  Muzikály, které se těší velké oblibě  Děti, kterým je věnován tento pořad  Autoři, kteří jsou často překládáni

16 Vztažná zájmena (relativa) Doplňte vztažné zájmeno jehož, jejíž :  Byla jsem pozvána na návštěvu k přítelkyni, … syn dostal stipendium do Oxfordu.  Potkal přítele, s … sestrou chodil do školy.  Představím tě dívce, s … bratrem jsem byl na vojně.  Mluvili jsme se studenty, … rodiče dnes přijdou.  To je vůz, … kvality uspokojí každého motoristu.  Kniha, … cena roste, se stává drahým dárkem.  Anglická literatura patří k literaturám, … autoři jsou často překládáni.

17 Knižní demonstrativum TÝŽ (TENTÝŽ) Doplňte zájmeno týž/tentýž:  Chodím do … divadla.  Byly jsme v … situaci jako vy.  Obvykle chodí do … hospody s… lidmi.  Bydlíme v … poschodí jako on.  Dozvěděl se to od … muže.  Na … představení byla i moje kamarádka.  Připomínky se týkaly stále … problémů.  Používali jsme … učebnici.  Diskutovali o … problematice.

18 Tzv. nevlastní předložky  vznikly z jiných slovních druhů - např. za účelem Použijte ve větě: vzhledem k za účelem v důsledku s výjimkou vlivem pomocí prostřednictvím vinou zásluhou z hlediska v rámci v případě navzdory

19 Spojky vyjadřující logické vztahy  aby: …aby nepřišel pozdě. – Vyjádřete jako podmět, předmět, účel, přívlastek  Vztahy mezi větami: (ne)(na)trhat borůvky + (na)sbírat houby Vyjádřete: sloučení dějů, děje si odporují, děje se stupňují, děje se vylučují (platí jen 1 alternativa), důvod děje, důsledek děje

20 Děkuji za pozornost!  


Stáhnout ppt "LINGUA CECA I LM UDINE zimní semestr 2014/2015 STYLISTIKA A TRANSLATOLOGIE Božena Bednaříková."

Podobné prezentace


Reklamy Google