Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kola a pneumatiky – druhy, konstrukce Střední průmyslová škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kola a pneumatiky – druhy, konstrukce Střední průmyslová škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,"— Transkript prezentace:

1 Kola a pneumatiky – druhy, konstrukce Střední průmyslová škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /4 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/1-ST-2/7 Název DUM Kola a pneumatiky – druhy, konstrukce Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: Kola a pneumatiky – druhy, konstrukční popis, značení, skladování, montáž pneumatik a účel vyvažování kol. Prvky pro zvýšení bezpečnosti. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Kola, ráfky, konstrukce pneumatiky, bezdušové pneumatiky, označování pneumatik Datum

3 Kola a pneumatiky – druhy, konstrukce Náplň výuky Kola a pneumatiky účel, umístění na vozidle konstrukce kola konstrukce pneumatiky (pláště) bezdušové pneumatiky označování pneumatik

4 Konstrukce a druhy kol Kolo se skládá z hlavy, pomocí které je upevněno na nápravě, a ráfku, na kterém je uložena pneumatika. Podle toho, jak jsou obě tyto části spojeny, se kola dělí na – disková – hvězdicová – disk je nahrazen hvězdicí, obvykle šestiramennou – drátová – dnes pouze výjimečně (většinou u motocyklů) Disky jsou lisovány z ocelového plechu, a s ráfkem jsou spojeny nýtováním nebo svařováním. Disková kola se také vyrábí jako odlitky z lehkých slitin. Ráfky mohou být – prohloubené nebo ploché – jednodílné nebo vícedílné – symetrické nebo nesymetrické

5 Názvosloví Pojem kolo není u motorového vozidla zcela jednoznačný. Např. v případě účelu nebo přenosu sil mezi nápravou a vozidlem je myšleno kolo jako celek, tzn. kovové části kola včetně pneumatiky. Pokud se jedná o konstrukci, jsou pod pojmem kolo myšleny pouze kovové části a pneumatika je uvažována samostatně. Pryžová část pneumatiky se nazývá plášť. Podle normy je pneumatika celek skládající se z disku kola, pláště, ventilku, vzdušnice (duše může u bezdušového provedení chybět) a pryžové vložky (např. u jízdních kol).

6 Označování ráfků Značení ráfků je normalizováno a uvedeno na každém ráfku výrobcem. Ráfek je určen – jmenovitou šířkou a v anglických palcích – jmenovitým průměrem v místě dosednutí patek pneumatiky D v anglických palcích. Obr. 1: Prohloubený ráfek symetrický

7 Obr. 2: Zális ráfku Dále je ráfek určen velikostí zálisu ET v milimetrech. Zális ET (Einpress Tiefe) je vzdálenost vnitřní dosedací plochy kola od středu ráfku. Zális může být pozitivní – vnitřní plocha kola je posunuta vzhledem ke středu ráfku směrem ven, nebo negativní – plocha kola je posunuta směrem dovnitř. pozitivní zális negativní zális

8 Prohloubené ráfky

9 Ploché ráfky

10 Pneumatiky (pláště) Pneumatika je celek složený z ráfku, pláště, duše, ventilku a ochranné vložky. Vzduch se vhání do pneumatiky ventilkem spojeným s duší. Ventilek může být přímý nebo zahnutý a ústí na vnitřním obvodu kola. U bezdušových pneumatik duše a ochranná vložka odpadá, ventilek je umístěn přímo v ráfku. Obr. 3: Konstrukce pneumatiky

11 Konstrukce pláště Kostra Je složena z vložek tvořených vlákny bavlněnými, plastovými (Nylon, Raylon), polyesterovými nebo ocelovými, které jsou spojeny pryží. Podle směru osnovných nití vložek rozeznáváme pneumatiky diagonální – kordy se kříží pod úhlem 30 o až 40 o radiální – kordy směřují od patky k patce kolmo. Zachycují lépe boční síly, mají lepší adhezi, menší opotřebení, menší valivý odpor. Jsou však dražší, choulostivější na správné nahuštění a hlučnější na hrbolaté vozovce. Nárazník Je umístěn nad horní částí kostry a přejímá větší část nárazů od vozovky. Taktéž je tvořen vložkami z vhodných druhů vláken spojených pryží. nárazník radiální kostra Obr. 4: Konstrukce radiální pneumatiky

12 Běhoun představuje stykovou plochu mezi pneumatikou a vozovkou. Základní význam pro správnou činnost pneumatiky má účelně vytvořený dezén. Ten je tvořen soustavou podélných a příčných drážek předepsané hloubky na povrchu pneumatiky. Podle směru, jakým jsou vedeny, plní drážky tento účel – podélné drážky zajišťují přenos bočních sil a ovlivňují proto směrovou stabilitu vozidla, – příčné drážky zajišťují přenos tažné a brzdné síly na vozovku. Hloubka drážek má rozhodující vliv na potřebnou adhezi (přilnavost) mezi pneumatikou a mokrou vozovkou. Nedostatečná hloubka může mít za následek vznik jevu, který se nazývá aquaplaning. Při vyšších rychlostech, kdy nemůže voda drážkami dostatečně rychle unikat, vytvoří se mezi vozovkou a pneumatikou vodní vrstva a vozidlo se stane neovladatelným (suché tření se změní na tření kapalinné). Kromě vytvoření adheze má dezén vliv i na hlučnost pneumatiky.

13 Patka pláště je spodní zesílená část pláště dosedající na ráfek. Na ráfek je přitlačována tlakem vzduchu v pneumatice a musí spolehlivě přenášet všechny síly mezi pláštěm a ráfkem, u bezdušové pneumatiky musí navíc zajistit utěsnění vzduchu. Patka je vyztužena ocelovým lankem (u pneumatik pro nákladní automobily bývají dvě), k němuž jsou ukotveny vložky kostry. Bok pláště Bok pláště spojuje běhoun s patkami, je pryžový a chrání kostru pláště před mechanickým poškozením. Pro výrobu plášťů se používá přírodní nebo syntetická pryž (pneumatiky méně odskakují od vozovky, od – 5 o C tvrdne = zhoršení adhezních vlastností).

14 Bezdušové pneumatiky U těchto pneumatik je duše nahrazena vrstvou vzduchotěsné pryže navulkanizované na vnitřní straně pláště a okolo patek. Dostatečného utěsnění na ráfku je dosaženo natažením patky pláště o menším průměru, než je tomu u pneumatik s duší. Ventilek je umístěn přímo v ráfku. Obr. 5: Bezdušová pneumatika

15 Značení plášťů Označení pláště tvoří kombinace číslic a písmem případně doplněné slovním označením. Rozměr je udán šířkou pláště v milimetrech a průměrem ráfku v palcích. Profilové číslo je poměr výšky profilu pláště k jeho šířce. Bývá v rozmezích 0,8 až 0,3, nejčastěji má hodnotu 0,7 až 0,6 (série 70, 65, a 60). Indikátor opotřebení TWI – trojúhelník na rameni pláště směřuje k místu, kde jsou na dně dezénových drážek umístěny výstupky o výšce 1,6 mm. Pod trojúhelníkem jsou písmena TWI (Tread Wide Indicator). Po opotřebení na výšku dezénu 1,6 mm by se neměla pneumatika dále z bezpečnostních důvodů používat. Příklady označení radiální pneumatiky

16 Slovní označení Radial – radiální konstrukce kostry STEEL – nárazník z ocelového kordu ALL STEELL – nárazník i kostra z ocelového kordu TUBE TYPE – pneumatiku je nutno použít s duší TUBELESS – pneumatiku je možno použít bez duše REGROOVABLE – možnost dodatečného prořezání dezénu Diagonální pneumatiky Označení je prakticky stejné jako u radiálních pneumatik, ale místo písmene R je pomlčka. Např.: 205/60 – V Obr. 6: Umístění značek na pneumatice

17 Skladování poloha umístění na vozidle – pravidelně otáčet na boku pneumatiky (kola) – pravidelně měnit pořadí pneumatik Montáž pneumatik vícedílné ráfky – pneumatiku po namazání patek nasadíme na větší část ráfku. Zkompletujeme ráfek a zajistíme ho. Pneumatiku nafoukneme a vyvážíme. Za pomoci vyzouvacího stroje – používá se u jednodílných ráfků. Kolo upevníme na vyzouvačku a nastavíme montážní hlavici k okraji ráfku. Pneumatiku namažeme a za pomoci montážní hlavice nasadíme vnitřní a po té i vnější patku pneumatiky do ráfku. Nafoukneme a vyvážíme. Účel vyvažování nevyváženost muže způsobit přenos vibrací do řízení a rámů nebo karosérie nevyváženost způsobuje nerovnoměrné opotřebení pneumatik Prvky pro zvýšení bezpečnosti správné nahuštění pneumatik kontrola hloubky drážek dezénu

18 Kontrolní otázky: 1. Popiš druhy kol a jejich konstrukci. 2. Popiš označování ráfků kol. 3. Popiš konstrukci pneumatiky a jejich druhy. 4. Popiš označování pneumatik.

19 Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 70 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 71 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 74 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 73 Obr. 5: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 75 Obr. 6: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str. 77

20 Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Podvozky. 6. vydání. Avid, Brno, ISBN


Stáhnout ppt "Kola a pneumatiky – druhy, konstrukce Střední průmyslová škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,"

Podobné prezentace


Reklamy Google