Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlex Vopička
2
Roční analýza růstu evropské ekonomiky © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu
3
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 33 Roční analýza růstu – Annual growth survey (AGS) Na základě Strategie Evropa 2020 hodnotí hlavní ekonomické výzvy a navrhuje opatření pro jejich řešení. Je podkladem pro zasedání jarní Evropské rady. Soustřeďuje se na klíčová opatření pro strategii Evropa 2020 zahrnující tři hlavní oblasti: makroekonomické předpoklady pro růst mobilizace pracovního trhu a vytváření pracovních příležitostí opatření na posílení růstu Z toho EK klade důraz na 10 prioritních aktivit 2011 - 2012.
4
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 Výsledky AGS: Úroveň a růst HDP
5
Výsledky AGS: HDP a zaměstnanost EU 27
6
Výsledek AGS: Makroekonomická nerovnováha
7
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 7 Deset prioritních aktivit Makroekonomické předpoklady pro růst 1. Uplatňování přísné fiskální konsolidace 2. Náprava makroekonomické nerovnováhy 3. Zajištění stability finančního sektoru Mobilizace pracovních trhů a vytváření pracovních příležitostí 4. Zatraktivnění práce 5. Reforma penzijního systému 6. Zařazení nezaměstnaných na pracovní trh 7. Vyvažování bezpečnosti a flexibility Opatření na posílení růstu 8. Využití potenciálu jednotného trhu 9. Pobídky pro financování růstu soukromým kapitálem 10. Nákladově efektivní přístup k energii
8
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 8 1. Uplatňování přísné fiskální konsolidace Nepřipustit, aby růst veřejných výdajů přesáhl míru střednědobého vývoje růstu HPD. Prioritou mají být výdaje podporující udržitelný růst – výdaje na výzkum a inovace, vzdělávání a energetiku. Programy stability nebo konvergenční programy budou založeny na reálných prognózách růstu a příjmů. ČS by měly stanovit plán výdajů a rozsáhlá opatření, která hodlají přijmout s cílem odstranit nadměrné schodky svých rozpočtů. Některé ČS budou muset případně zvýšit daně (nepřímé daně podporují růst účinněji než daně přímé a před zvyšováním daňových sazeb je vhodnější upřednostnit rozšíření daňového základu). Je třeba zrušit neoprávněné dotace.
9
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 9 2. Náprava makroekonomické nerovnováhy ČS, které se potýkají s vysokými schodky běžného účtu a s vysokou mírou zadluženosti, by měly představit konkrétní nápravná opatření - např. prostřednictvím přísné a trvale zdrženlivé mzdové politiky, včetně revize valorizační doložky v systémech vyjednávání. ČS, které mají vysoké přebytky běžného účtu, by měly zjistit důvody trvale slabé poptávky a začít je řešit – např. prostřednictvím větší liberalizace odvětví služeb a zlepšením podmínek pro investice.
10
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 10 3. Zjištění stability finančního odvětví Nezbytná je restrukturalizace bank, aby se zabezpečila finanční stabilita a podpořilo se poskytování úvěrů reálné ekonomice. Banky budou nuceny, aby postupně upevňovaly svou kapitálovou základnu a zlepšovaly svou schopnost odolat nepříznivým otřesům. V roce 2011 bude v celé EU v zájmu zhodnocení odolnosti bankovního odvětví proveden další zátěžový test.
11
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 11 4. Zatraktivnění práce ČS by měly prioritně osvobozovat trh práce od daní, aby se povzbudila poptávka po pracovních silách a byl vytvořen růst. Nutné je zaměřit se na systémy daňových zvýhodnění, flexibilní organizaci práce a zařízení péče o děti, aby se usnadnila účast druhých výdělečně činných partnerů na pracovním trhu. Usilovněji se musí omezovat nenahlášená práce.
12
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 12 5. Reforma penzijního systému Zvýšení hranice věku odchodu do důchodu a přizpůsobit ji naději dožití. Omezení dřívějších režimů předčasného odchodu do důchodu. Využití cílených pobídek pro zaměstnání starších pracovníků a podporu celoživotního učení. V oblasti svých národních systémů důchodového zabezpečení nepřijímat opatření, která by ohrozila jejich dlouhodobou udržitelnost a přiměřenost jejich veřejných financí Komise přezkoumá směrnici o penzijních fondech a představí nová opatření v návaznosti na zelenou knihu o důchodech, jež byla vydána v roce 2010.
13
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 13 6. Zařazení nezaměstnaných na pracovní trh Návrh časově omezených podpůrných dávek pro nezaměstnané, které by motivovaly k práci či pobídky k vykonávání samostatně výdělečné činnosti atd. Členské státy musí zajistit, aby se vyplatilo pracovat, a to prostřednictvím lepší provázanosti mezi výši daní z příjmů (zejména v případě nízkých příjmů) a dávkami pro případ nezaměstnanosti. Členské státy musí přizpůsobit své systémy pojištění v nezaměstnanosti vývoji v hospodářství, aby byla posílena ochrana v dobách hospodářského růstu.
14
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 14 7. Vyvažování bezpečnosti a flexibility ČS by se měly postarat o to, aby nově přijatí pracovníci obdrželi častěji smlouvu na dobu neurčitou, nikoliv smlouvu na dobu určitou či nejistou smlouvu. ČS by měly usnadnit režimy uznávání odborných kvalifikací, aby se usnadnil volný pohyb občanů, pracovníků a výzkumných pracovníků.
15
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 15 8. Využití potenciálu jednotného trhu I. Všechny ČS by měly v plné míře provést směrnici o službách. ČS by měly zjistit a odstranit neoprávněná omezení týkající se svobodných povolání (např. kvóty a jiné restrikce) a také omezení týkající se maloobchodního průmyslu (např. nepřiměřená omezení otevírací doby obchodů a rozdělení na zóny) V roce 2011 navrhne EK opatření na odstranění rozdílů uvnitř jednotného trhu, které v rámci elektronického obchodu vyplývají ze zeměpisné polohy. Komise rovněž navrhne evropský rámec upravující duševní vlastnictví, neboť je to klíčové pro další rozvoj jak elektronického obchodu, tak i digitálních technologií.
16
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 16 8. Využití potenciálu jednotného trhu II. Komise bude usilovat o ukončení rozvojového kola z Dohá a pokročí v jednání o dohodách o volném obchodu s nejdůležitějšími partnery (Indií, Kanadou a sdružením Mercosur). Komise s nejdůležitějšími partnery zintenzívní sbližování právních předpisů a zvýší symetrii v přístupu na trh veřejných zakázek v rozvojových zemích a velkých rozvíjejících se tržních ekonomikách. V roce 2011 budou navrženy právní předpisy, které umožní rychlé a interoperabilní stanovování norem, včetně norem upravujících informační a komunikační technologie.
17
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 17 8. Využití potenciálu jednotného trhu III. Je třeba odstranit daňové zacházení, které znevýhodňuje přeshraniční obchod či investice. V roce 2011 navrhne EK opatření na modernizaci systému DPH, zavedení společného konsolidovaného základu daně z příjmů právnických osob a rozvoje koordinovaného evropského přístupu ohledně zdanění finančního odvětví. Součástí opatření v oblasti zdanění je také snížení daní v rámci pracovního trhu na nezbytné minimum a přepracování evropského rámce o zdanění energie v souladu s cíli, které hodlá EU dosáhnout v oblasti energie a klimatu.
18
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 18 9. Pobídky pro financování růstu soukromým kapitálem Komise vypracuje návrhy týkající se dluhopisů projektů EU s cílem spojit veřejné a soukromé finanční prostředky, které by prioritně financovaly oblast energie, dopravy a IKT. EK vypracuje návrhy s cílem umožnit fondům rizikového kapitálu zřízeným v jednom z členských států působit bez omezení kdekoli v EU a odstranit přetrvávající daňové překážky, které ztěžují přeshraniční aktivity, aby se usnadnil malým a středním podnikům a inovativním nově založeným společnostem přístup k finančním prostředkům.
19
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 19 10. Nákladově efektivní přístup k energii ČS musí urychleně a v plné míře provést třetí energetický balíček týkající se vnitřního trhu. ČS musí urychlit provádění opatření na zvýšení energetické účinnosti. V roce 2011 navrhne EK iniciativy s cílem posílit skutečnou integraci dopravní, energetické a telekomunikační infrastruktury na jednotném trhu. Komise v současnosti vypracovává normy platné pro celou EU týkající se energeticky účinných výrobků, které mají podpořit rozvoj trhů z inovativními výrobky a technologiemi.
20
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 20 Zajištění realizace aktivit Evropská komise navrhla, aby se Evropská rada dohodla, že členské státy 10 prioritních aktivit budou realizovat. Předpokládaný další vývoj v rámci Evropského semestru: 1. fáze implementace Evropského semestru – Roční analýza růstu 15. února 2011Rada pro finanční a hospodářské záležitosti 28. února 2011Rada pro energetiku 7. března 2011Rada pro zaměstnanost 9. – 10. března 2011Rada pro konkurenceschopnost 14. března 2011Rada pro životní prostředí 15. března 2011Rada pro finanční a hospodářské záležitosti 21. března 2011Rada pro všeobecné záležitosti 24. – 25. března 2011Evropská rada (přijetí závěrů)
21
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 21 Zajištění realizace aktivit 2. fáze implementace Evropského semestru 21 Polovina dubna 2011Členské státy předloží své finalizované národní programy reforem a stabilizační/konvergenční programy Květen/červen 2011Komise představí své návrhy 6. června 2011Rada pro zaměstnanost 15. června 2011Rada pro finanční a hospodářské záležitosti 24. června 2011Evropská rada
22
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 22 Použité zdroje Sdělení Komise: „Roční analýza růstu: jak uceleně reagovat na krizi“. Příloha I. - Zpráva o pokroku při provádění strategie Evropa 2020 Příloha II. - Makroekonomická zpráva Příloha III. - Společná zpráva o zaměstnanosti Webové stránky Evropské komise: Strategie Evropa 2020 Tisková zpráva: Roční analýza růstu
23
2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu 23 Děkuji za pozornost Martina Kopečková Ministerstvo průmyslu a obchodu Na Františku 32, Praha 1 www.mpo.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.